کدام بیماران زالو درمانی نشوند؟

کدام بیماران زالو درمانی نشوند؟

طبیبان از گذشته‌های دور برای درمان بیماری‌ها دست به دامان طبیعت می‌شدند و از گیاهان دارویی و برخی جانوران برای مداوای بیماران استفاده می‌کردند. ابوعلی‌سینا پزشک حاذق و تونایی بود که بیماری‌ها را با بهره‌گیری از گیاهان دارویی و برخی جانوران درمان می‌کرد و امروز نیز بسیار از مردم به ویژه مردمان همدان دیار شیخ الرئیس، از زالو درمانی غافل نشده و برای درمان خود نزد متخصصان طب سنتی این نوع روش درمانی را انتخاب می کنند. استقبال مردم از زالودرمانی موجب شده است متخصصانی برای این رشته آموزش ببینند و راه‌اندازی سلامتکده طب ایرانی و مکمل در آینده‌ای نزدیک در دانشگاه علوم پزشکی همدان عملی شود.

به گزارش تسنیم، مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص فواید زالو درمانی گفت: در گذشته خاصیت خون‌خواری زالو مورد توجه بوده است، اما امروزه در طب جدید بزاقی را که زالو هنگام مکیدن خون، در بدن ترشح می‌کند حائز اهمیت و مورد توجه قرار گرفته است. زالو هنگام مکیدن خون، مواد متنوعی ترشح می‌کند که خواص درمانی فراوانی دارد.

مامک هاشمی با اشاره به اینکه معروف‌ترین ماده مترشحه از زالو، هیرودین است، افزود: خاصیت بی‌حس کنندگی زالو که موجب کاهش درد موضعی هنگام نیش زدن می‌شود به دلیل وجود ماده هیرودین در بزاق زالو است. هیرودین مهم‌ترین ماده ضد انعقاد بزاق زالو است .

مدیرطب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کاربردهای جدید زالو در طب، استفاده از آن در جراحی و انجام پیوندها است. امروزه زالو به دلیل خاصیت ضدانعقادی یکی از ابزارهای جراحی در پیوندها و دوام بافتا پیوندی است.

وی همچنین افزود: زالو درمانی در مداوای بسیاری از بیماری‌ها به صورت اثبات شده و تجربی، موثر است. به عنوان مثال تاثیر این روش درمانی در درمان دردهای آرتروز مفاصل به صورت تجربی برای مردم اثبات شده است اما تاثیر آن بر پوست به طور علمی ثابت شده چراکه زالو دارای فاکتورهای مثبتی برای پوست است که رشد سلولی را بازسازی می‌کند.

کدام بیماران زالو درمانی نشوند؟

هاشمی با بیان اینکه زالو درمانی برای برخی بیماران خطرناک بوده و دارای ممنوعیت است، ابراز کرد: بیمارانی که مشکل انعقاد خون دارند و افرادی که مجبور به مصرف داروهای رقیق کننده مانند آسپرین و وارفارین هستند به هیچ عنوان نباید زالو درمانی شوند چراکه امکان بند نیامدن خون و حتی ایجاد خونریزی‌های داخلی در آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی، بیماران دارای ضعف ایمنی، دیابتی‌ها، بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند، زنان باردار و زنانی که در دوره قاعدگی هستند، به هیچ عنوان مجاز به زالو درمانی نیستند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان اظهار داشت: در مرحله نخست باید بیماران را ارزیابی کنیم تا بدانیم که دارای شرایط لازم و نیازمن به زالو درمانی هستند یا خیر. متاسفانه بسیاری از افراد بدون اینکه نیاز به زالو درمانی داشته باشند به مراکز زالو درمانی مراجعه می ‌کنند.

منتشر شده در سه شنبه 21 آذر 1396       کد خبر : 7419
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح