تقویم تاریخ، چرا پيروز ساساني در مقابله با اعراب پیروز نشد؟ (663 میلادی)

تقویم تاریخ، چرا پيروز ساساني در مقابله با اعراب پیروز نشد؟ (663 میلادی)

سایت خبری اکباتان- «پيروز ساساني» به خواست پدرش يزدگرد سوم، براي جلب كمك نظامي تايزونگ، امپراتور چين از دودمان تانگ، از طريق كوههاي پامير (تاجيكستان امروز) به چين رفته بود که همواره با ايرانيان مناسبات حسنه داشت.

«تايزونگ» پيش از رسيدن «پيروز ساساني» درگذشته بود و پسرش «گائوزونگ» او را با يكي از ژنرالهاي خود به نام «پي شينگ جيان» با لشكري كامل روانه ايران كرد. «پيروز ساساني» پيشنهاد كرده بود كه اين لشكر تا سيستان با او باشد زيرا كه اطمينان دارد، ايرانيان پس از شنيدن خبر بازگشت وي، دسته هاي مقاومت تشكيل مي دهند و به ياري اش مي شتابند. ژنرال «پي» تنها تا شهر باستاني سغديانا (تاجيكها) با «پيروز» همراه بود و در اينجا دست به بهانه آوردن و تعلل زد و پيروز ساساني پس از نوميد شدن از حمايت نظاميان چيني، تنها با ايرانياني كه با وي بودند به منتهي اليه شمال شرقي ايران بازگشت و بر ضد حكمران عرب شورش كرد که باعث نگراني اعراب حاكم بر ايران شده بودند.

پيروز ساساني تا تخارستان (افغانستان شمال شرقي) پيش آمد و 20 سال در آن مناطق بود، در همانجا فوت شد و طبق وصيتش، جسد او را در كوههاي پامير به گونه اي كه صورتش به سوي ايران باشد دفن كردند.

برخی دیگر از رویدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

پسر هلاكو خان دو زن را حكمران دو ايالت بزرگ ايران كرد (1270 میلادی)

انجمن نجات مشروطه در اصفهان تاسيس شد (1288 شمسی)

منتشر شده در شنبه 16 دي 1396       کد خبر : 7538
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح