تلگرام غیر قابل فیلتر چیست و چگونه کار می کند؟

تلگرام غیر قابل فیلتر چیست و چگونه کار می کند؟

تلگرام فیلترناشدنی چیست و چگونه کار می‌کند؟ این سوالی است که این روز‌ها مکرر پرسیده می‌شود و حتی عده‌ای روزشماری می‌کنند تا موعد رونمایی از آن برسد. نسخه متفاوتی از تلگرام که بنیانگذار آن وعده ارائه اش در زمانی کوتاه را داده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله کوتاهی از انسداد موقت تلگرام در کشورمان، پاول دورف، بنیانگذار تلگرام -که پیشتر وی‌کی (VK)، یعنی بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه را بنا نهاده و به دلایلی از آن جدا و برای ادامه فعالیت، روانه آلمان شده، وعده عرضه نسخه متفاوتی از تلگرام را داد که قابل فیلترکردن و انسداد نیست.

این وعده در حالی بیان می‌شد که تلگرام به درخواست مسئولان کشورمان برای حذف برخی کانال‌های ترویج کننده خشونت و ترور پاسخ منفی داده بود و پیرو آن، مسئولان کشورمان رای به خارج شدن آن از دسترس ایرانیان دادند. تصمیمی که البته تاکید شده و می‌شود که موقتی‌ست، به شرطی که تلگرام به خواسته مسئولان کشورمان جامه عمل بپوشاند.

شرطی که به نظر نمی‌آید محقق شود که اگر این گونه بود، پیشتر این گونه شده بود. وضعیتی که نشان می‌دهد احتمالا بازگشتی در کار نیست و ظاهرا دورف هم تمایلی به بازگشت به بازار ایران ندارد، حتی با اینکه می‌داند ۴۰ میلیون از حدود ۷۰ میلیون کاربر نرم افزارش ایرانیان هستند و تنها راه به سود رساندن تلگرام، تداوم این ارتباطات و همکاری با مسئولان کشورمان است.

اینک دورف از نسخه جدید تلگرام سخن به میان آورده که بر بستر بلاک‌چین عرضه خواهد شد. نسخه‌ای که نمی‌توان آن را فیلتر یا محدود کرد و از آن سو، اختیار تلگرام را از دست مالکش خارج خواهد کرد! چیزی شبیه وقف کردن تلگرام برای عموم!

به عبارت ساده تر، در بلاک چین اطلاعات یک واقعه نه در یک سرور و با چک شدن و رجوع مداوم به آن سرور، که در هسته های فراوانی که همانا کاربران آن سیستم هستند، نگهداری می‌شود و از این رو، قطع ارتباط سرور، منجر به قطع ارتباط شبکه نخواهد شد. وضعیتی که برای تلگرام باید این گونه آن را تشریح کرد که مدیران این نرم افزار قصد دارند اطلاعات این شبکه اجتماعی را بین کاربران نگهداری کنند که در این صورت، حتی با بستن ارتباط کاربران با سرورهای تلگرام هم نمی‌شود تلگرام ایشان را از کار انداخت.

وضعیتی که البته آفت هایی به دنبال دارد که از جمله آنها، خارج شدن کنترل کامل تلگرام از دست مدیران این شرکت نیز هست. منظور کنترل اطلاعات در این شبکه است که بستر بلاک‌چین مانع از دخل و تصرف و حذف آن به سادگی می‌گردد و بر این اساس، دیگر مدیران این شرکت نمی‌توانند مدعی شوند خط و خطوط قرمزی دارند که اگر زیر پا گذاشته شود، به سرعت آن را حذف می‌کنند چراکه بلاک‌چین این امکان را به ایشان نمی‌دهد.

منتشر شده در چهارشنبه 20 دي 1396       کد خبر : 7552
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح