ساختن «کشتی و قرآن مطلا» را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟!

ساخت «قرآن و کشتی مطلا» را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟

ساختن چیزهای تزیینی از جنس طلا، نقره، برنز یا هرچیز دیگری، از اتفاقات بیرون از زندگی معمول مردم است و حاشیه ای به حساب می آید و در دنیای «خبر» پرداختن به جزییات این ساخته ها جزء «اخبار زرد» به حساب می آید و کنجکاوی جدیدی نیست. اما آیا اگر آنچه با طلا ساخته شده کتاب آخرین پیامبر الهی باشد هم باز حکایت از همین قرار است؟

به گزارش تابناک، رسول «توحید» در جامعه ­ای که بیش از هر چیز با بستگی ها و وابستگی های قومی قبیله ای شکل یافته بود، پیش و بیش از خویشان و بستگانش از فقرا دل ربود. یا مشهور و جالب است که شیخ انصاری که مرجع بی رقیب روزگار خود بود، ناهار دختر خود را با ناهار فقیرترین دانش آموزانِ مکتب های آن عصر تنظیم می کرده و در جواب غر و لندهای او به خالی بودن نان، به او یادآوری می کرده که حواسش به همکلاسی های فقیرش باشد. هنوز هم هستند علمایی که بیش از ناهار فرزند خودشان، حواسشان به ناهار هم کلاسی های فرزندشان است.

اگر ساده زیستی، توجه و اهتمام به فقرا و نیز پرهیز از رفتارهای اشرافی را سیرۀ رسول خدا، ائمه اطهار و علمای راستین بدانیم، آن گاه ساختن کشتی مطلا و قرآن مطلا را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟

حالا اگر به جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم و گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان (علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری از این دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول خدا (ص) سازگار است یا با سنت جاهلی ای که آن حضرت به مبارزه با آن پرداخت؟

 بنا بر این گزارش، خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه دار کرده است و این می تواند آغازی باشد بر توجهی مبارک و نیز بازگشتی مبارک. شاید وسط دعواها و مناظرات بیهودۀ سیاسی ما برخی از اصول را فراموش کرده باشیم. و یکی از این اصول، توجه به فقرا و محرومانی است که هر یک از ما می شناسیم. شاید باید یک بار دیگر به این توجه کنیم که هدایا و نذورات خود را چگونه صرف کنیم تا به سیرۀ ائمه (ع) نزدیکتر باشد.

منتشر شده در شنبه 30 دي 1396       کد خبر : 7596
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح