غرور دانش آموزان تیز هوش دلیلی بر خروج از کشور؟

غرور دانش آموزان تیز هوش دلیلی بر خروج از کشور؟

اظهار نظر یکی از معلمان مدارس تیزهوشان نسبت به خلقیات دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان تحصیل می کنند واکنش رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان را به همراه داشت.

به گزارش روزنامه خراسان، پس از حذف مدارس سمپاد در دوره اول، دغدغه هایی از جمله سرنوشت دانش آموزان تیزهوش مناطق محروم، وضعیت تربیتی و آموزشی تیزهوشان و آمار مهاجرت واقعی از مهاجرت دانش آموزان نخبه و تیزهوش به خارج از کشور بوجود آمده و در این باره گفته می شود تعدادی از دانش‌آموزان تیز‌هوش که با تکیه بر تلاش های صورت گرفته در مدارس و صرف هزینه های بسیار توانسته اند به درستی رشد کنند و در المپیادها رتبه آورده اند در کشور نمی ‌مانند.

در همین رابطه چندی پیش یکی از معلمان شاغل در مدارس تیزهوشان یکی از علل خروج دانش آموزان نخبه را اخلاقیات این دانش آموزان عنوان کرده و انتقاداتی را نیز مطرح کرده بود. این معلم معتقد بود دانش آموزان تیزهوش مغرور هستند و خود را بالاتر از دیگر دانش آموزان می دانند به نحوی که از جایگاه بالا به دیگران نگاه می کنند. این معلم البته نگاه مثبتی هم به دانش آموزان تیزهوش داشت مبنی بر این که بچه های تیزهوش معمولا آن قدر درگیر تحصیل و علم آموزی هستند که کمتر دچار آسیب های اجتماعی می شوند.

اما مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره این اظهار نظرها توضیح داد: این که بخواهیم به همه آدم های یک گروه برچسب بزنیم تعمیمی نارواست. البته یکی از آفت های آدم هایی که در یک ویژگی خاص مانند زیبایی، هوش و یا ثروت برجسته هستند، این است که ممکن است در آن حوزه غره بشوند منتها اگر نقصی در این باره هست متوجه سیستم آموزشی است. اگر ما چنین نقص هایی را شناسایی می کنیم ؛ بچه ها مقصر نیستند بلکه سیستم آموزشی باید به بچه یاد بدهد که تو اگر استعداد ویژه ای داری باید بیشتر خدمت کنی. بنابراین ما باید سیستم آموزشی و تربیتی را تقویت کنیم که این حس خودپسندی و کبر را از بچه ها بگیریم.

وی تصریح کرد: البته که این صفات نارواست ولی نباید آن را به همه بچه های سمپاد تعمیم بدهیم و اگر چنین خصوصیاتی در بین عده‌ای هست حتما باید اقدام کنیم و برای رفع آن کارهای تربیتی بیشتری انجام بدهیم. رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان همچنین درباره دور بودن دانش آموزان تیزهوش از آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از ارکان تربیتی فضایی است که بچه ها در آن قرار می گیرند و چون دانش آموزان تیزهوش در فضای پژوهشی غنی قرار می گیرند، در کنار آن سعی می شود که روی فضاهای پرورشی و آموزشی آن ها هم کار شود و این امر احتمال این را که در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرند کمتر متوجه آن ها می کند البته این به معنای آن نیست که هیچ گونه آسیبی برای دانش آموزان تیزهوش وجود ندارد.

منتشر شده در سه شنبه 8 اسفند 1396       کد خبر : 7708
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح