آیا فیبر نوری برای اکباتانی ها «فعلا» سودمند است؟

آیا فیبر نوری برای اکباتانی ها «فعلا» سودمند است؟

چند ماهی می شود که پروژه کشیدن «فیبر نوری» به داخل واحدها در برخی بلوکهای شهرک اکباتان آغاز شده است. حرکتی که در نگاه نخست شاید بسیار فخر آور باشد اما بد نیست کمی موشکافانه تر مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، از چند ماه پیش برخی بلوکهای فاز 1 در جلسات دورهمی خود تصمیم گرفتند با یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات همکاری های لازم را در جهت استفاده ساکنین از «فیبر نوری» یا خطوط بسیار پر سرعت و پر ظرفیت مخابراتی را آغاز کنند. همکاری هایی که اتفاقا با ارائه تخفیف های بسیار قابل توجه از طرف پیمانکار مذکور به انجام می رسید و حالا چند بلوک از فیبر نوری استفاده می کنند.

چرا اکباتان برای بحث فیبر نوری انتخاب شد؟

شرکت مخابرات ایران حدود 20 شرکت را به عنوان پیمانکار بهره بردار این شبکه انتخاب و معرفی کرده است که وظیفه آنها ایجاد زیر ساخت برای گسترش هر چه بیشتر تکنولوژی فیبر نوری می باشد. به عبارت این ساده تر این شرکت ها مشترک فیبر نوری می گیرند تا «هزینه توسعه و بهره برداری این پروژه» کاهش پیدا کند و طبیعتا هر چه تعداد مشترکین ثبت شده از طرف این پیمانکاران بیشتر باشد امتیازات اختصاص یافته از طرف نهاد بالادستی نیز افزایش پیدا می کند.

بر همین اساس اکباتان با توجه به تراکم جمعیتی فوق العاده و طیف آدمهای ساکن در آن از یکی از گزینه های اصلی پیمانکار مورد نظر بوده است.

داستان تخفیف های تقدیمی

از همان ابتدای بحث استفاده از فیبر نوری در بلوکها اعلام شد که برای هر واحد مسکونی عددی در حدود 950 هزار تومان به جهت هزینه های اتصال و کابل کشی دریافت می شود. پس از مدتی استقبال خاصی از این موضوع صورت نگرفت چون بدیهی بود که عدد مورد اشاره بسیار سنگین است و مردم ترجیح می دهند با همین خطوط فعلی یا آنالوگ تماس روزمره خود را برقرار یا از ADSL برای اینترنت استفاده کنند.  

پس در مرحله بعدی اقدامات خاصی صورت گرفت تا همراهی مردم بیشتر شود. از قسمت بندی عدد اولیه به اقساط حدود 35 هزار تومانی در ماه تا ارائه ترافیک رایگان ماهانه برای استفاده کنندگان، همه امکانات یا «اشانتیون» هایی بود که پیمانکار محترم برای استفاده کنندگان از بحث فیبر نوری در نظر گرفت. جالب اینکه مدیران بلوکها در تبلیغ این حرکت برای ساکنین از این عبارت به دفعات استفاده می کردند که : «با توجه به امکانات ارائه شده از سوی پیمانکار عملا کابل کشی فیبر نوری برای ساکنین رایگان تمام می شود.»

هزینه توسعه شبکه را چه کسی باید گردن بگیرد؟

معمولا نهادهای دولتی و عمومی وقتی یک پروژه ای را می خواهند پیش ببرند یک دوره زمانی تعیین می کنند که اگر تا فلان زمان ثبت نام متقاضیان صورت نگیرد خدمات ارائه شده متوقف می شود.  

این را در نظر بگیرید و در مقابل امتیازات وسوسه کننده ای که پیمانکار فیبر نوری برای بلوکهای اکباتان در نظر گرفته است.

به عبارت ساده تر شاید اصلا نیازی به مشوق های آنچنانی نبود و تنها کافی بود مخابرات منطقه ای اعلام کند که تا فلان موقع ثبت نام پروژه فیبر نوری صورت می گیرد و پس از آن خطوط تلفن فعلی قابل استفاده نخواهند بود. آیا آنوقت خود مردم برای ثبت نام و واریز وجه اعلام شده صف نمی کشیدند؟

به نظر می رسد این طرح تنها به صورت داوطلبانه در  برخی نقاط شهر تهران در حال انجام است و مبالغ دریافتی آن در جهت توسعه پروژه فیبر نوری شهر تهران هزینه خواهد شد.

هزینه های استفاده از فیبر نوری

شاید امروز مدیران برخی بلوکها با تفاخر تمام اعلام کنند که کابل کشی فیبر نوری با توجه به امتیازات ارائه شده از طرف پیمانکار برای هر واحد مسکونی رایگان به انجام می رسد اما چند نکته را نباید فراموش کرد. نخست اینکه تعرفه کابل کشی فیبر نوری از عدد 600 هزار تومان آغاز می شود اما برای اکباتان 950 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

دومین اینکه هزینه های «پسا» فیبر نوری برای بعد از کابل کشی مورد مهم دیگری است که معلوم نیست برای آن نیز رایزنی خاصی صورت گرفته است یا نه چون کف تعرفه های سرویس آن از 25 هزار تومان آغاز و یک بسته 50 گیگا بایتی حدود 75 هزار تومان در ماه برای مصرف کننده خانگی هزینه دارد.  

90 درصد امکانات فعلا قابل استفاده نیست

فیبر نوری قابلیت های بسیار مهمی در بحث انتقال داده ها در فضای مجازی را دارا می باشد. تلفن تصویری و ویدئو کنفرانس، بانکداری الکترونیک، اینترنت اشیاء و شماری از امکانات خیلی جذاب تنها بر بستر همین تکنولوژی قابل بهره برداری خواهد بود اما پاشنه آشیل ماجرا ساختار سنتی جامعه ما است که هنوز امکان استفاده از «تکنولوژی اطلاعات» برای «کابر خانگی» در آن تعریف نشده و معلوم نیست تا کی باید منتظر ماند تا شرایط استفاده از آن مهیا شود.  

امروزه ساکنین اکباتان نه حمل و نقل هوشمند دارند، نه اینترنت اشیاء و البته تلویزیون های کابلی و شبکه های تصویری 4K هم فعلا در حد رویا می باشد. اما اینکه از حالا این هزینه ها به مردم تحمیل می شود و مدام هم از طرف مدیران بلوکها بر روی آن مانور تبلیغاتی داده می شود جای پرسش دارد. طبعا وقتی زمان استفاده کامل از آن فرا برسد کابل کشی نیز با هزینه هایی بسیار پایین تر و بدون نیاز به مشوق های خاص انجام خواهد گرفت.

منتشر شده در شنبه 12 اسفند 1396       کد خبر : 7714
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح