یادی از سریال «ناوارو» به بهانه درگذشت بهرام زند

یادی از سریال «ناوارو» به بهانه درگذشت بهرام زند

بهرام زند یکی از چهره های نامدار عرصه دوبله در ابتدای هفته جاری چشم از جهان فرو بست و متأسفانه به همین مناسبت یکی از ماندگارترین آثار وی را که به عنوان مدیر دوبلاژ و بازیگر نقش اصلی ایفای نقش نمود، بازخوانی کردیم.

سریال «ناوارو» از سال 1989 تا 2006 در تلویزیون فرانسه ساخته شد و هر قسمت آن شامل 90 دقیقه بود. کارگردانی سریال «ناوارو» را تیتو تاپن برعهده داشت که خود او بسیاری از قسمت‌ها را هم نوشته است. در حقیقت او را خالق ناوارو می‌شناسند.

وی در سال 2005 هم در نگارش فیلمنامه ‌ی فیلمی تلویزیونی با نام «مادمازل ناوارو» همکاری داشت و در حقیقت شخصیت‌ها و داستان اصلی را خود تاپن نوشته بود. جالب اینکه شخصیت اصلی این فیلم 105 دقیقه‌ای را هم امانوئل بوآردون (بازیگری که نقش دختر ناوارو را بازی می‌کرد) بر عهده داشت.

از «ناوارو» به عنوان یکی از مجموعه‌های پلیسی موفق اروپا در سال‌های اخیر یاد می‌شود‌، روژه هانن در نقش پلیسی با اخلاق عجیب و غریب و ویژه، نماینده‌ای موفق برای کارآگاه‌های فرانسوی محسوب می‌شد.

ناوارو مردی در سن میانسالی با قدی بلند و شانه‌های پهن است. او خیلی کم از اسلحه استفاده می‌کند و به مجرمان دستبند نمی‌زند. تصمیم گرفته سیگارش را ترک کند و عاشق نوعی خوراک قارچ است که برای خوردنش گهگاه به رستوران مورد علاقه‌اش می‌رود. در تمام طول سریال کسی نام کوچک او را صدا نمی‌زند و همکارانش او را رییس خطاب می‌کنند. ناوارو عاشق بیلیارد و البته پیش از همه عاشق دخترش است.

رابطه ناوارو با دخترش از نکات جالب توجه این سریال ذکر شده و در حقیقت کارگردان با نزدیک شدن به زندگی شخصی و خصوصی پلیس، سعی در خلق شخصیتی جذاب از پلیس داشته که موفق هم بوده است.

خود هانن (بازیگر نقش اصلی) در این خصوص می‌گوید: «ناوارو» داستانی پلیسی ممزوج با محیط خانوادگی داشت و به همین خاطر توانست موفق باشد. از سریال ناوارو تا سال‌ها به عنوان یکی از مجموعه‌های موفق پلیسی و الگویی برای سریال‌های مشابه در این ژانر یاد می‌شد و از لحاظ موفقیت در جذب مخاطب، در کنار سریال‌های کارگاهی چون «درک» و «کمیسر رکس» قرار می ‌دهند.

روژه هانن در سن 60 سالگی ایفای نقش «ناوارو» را بر عهده گرفت و در تمام قسمت‌های این سریال 109 قسمتی بازی کرد و پس از او موریس ودو در 92 قسمت نقش «کمیسیر والتز» را ایفا کرد که پس از خود شخصیت اصلی ناوارو، بیشترین حضور را در قسمت‌های این سریال داشت. شهروز ملک‌آرایی صداپیشه کمیسر والتز بود.

امانوئل بوآردون هم نقش یولاندا - دختر ناوارو - را بازی می‌کرد که او هم در 89 قسمت حضور داشت و مریم شیرزاد در دوبله فارسی این سریال، صداپیشگی این شخصیت را عهده‌دار بود.

مدیریت دوبلاژ سریال ناوارو را بهرام زند بر عهده داشت که خودش هم به جای این بازیگر صداپیشگی کرده است و بی تردید تأثیر صدای زند در جذب مخاطبان انبوه این سریال در ایران غیر قابل کتمان است.  

سریال ناوارو را نویسنده‌های متعددی نوشته ‌اند و خود کارگردان 78 اپیزود از آن را به نگارش درآورده است. این سریال که در ایران طرفداران بسیاری داشت‌، از بسیاری از شبکه‌های اروپایی پخش شد و «تی اف وان» فرانسه، شبکه اصلی پخش ‌کننده این سریال بود. موسیقی تیتراژ سریال «ناوارو» در زمان پخش از تلویزیون ایران، یکی از عوامل جذابیت این مجموعه پلیسی بود. ژانیک تاپ و سرژ پراتونه سازندگان این موسیقی در سال 1989 بودند.

منتشر شده در دوشنبه 20 فروردين 1397       کد خبر : 7803
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح