چالش جدی فضای سبز اکباتان در سال 97

چالش جدی فضای سبز اکباتان در سال 97

مهندسی یکپارچه در بلوکها و فضای سبز. دو پارامتری که بی شک اصلی ترین مشخصه های هویتی شهرک اکباتان را تشکیل می دهند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، سالیان بسیاری است که فضای سبز بلوکهای اکباتان از طریق 22 حلقه چاه آبی که هزینه آنها توسط مردم پرداخت می شود، آبیاری می شوند. اما از ابتدای سال 1390 مبالغ «حق النظاره» چاههای آب در اکباتان که شامل میزان استفاده شده از آبهای زیر زمینی به علاوه برخی خدمات جانبی است با افزایشی در حدود چندین و چند برابر مواجه شد. افزایشی که طبعا مورد اعتراض بلوکها قرار گرفت و باب مذاکره با شرکت آب منطقه ای تهران آغاز شد تا شاید بتوان گره از کار باز کرد.

نتایج اندک از جلسات دامنه دار

پس از بروز و عیان شدن این مشکل طبیعی بود که گروهی از مدیران اکباتانی دور هم جمع شوند و حل و فصل شدن موضوع را در قالب مذاکره پیگیری کنند چون به خوبی واقف بودند که چاههای آب پشتوانه اصلی فضای سبز موجود هستند.

تیم متشکل از اکباتانی ها شامل مدیران و تصمیم گیرندگان بلوکها، مدیران بومی شهرک اکباتان و حتی افرادی از بازنشسته گان سازمان آب یا نهادهای مرتبط با آن را تشکیل می دادند اما به رغم تمام جلسات برگزار شده با مدیران متولی بحث آب در طی 3 سال گذشته، دستاوردی آنچنان «بزرگ» برای اکباتانی ها بوجود نیامد و تنها مبالغی که از سال 66 تا 90 به عنوان پرداخت علی الحساب بلوکها تلقی شده بود به عنوان مبالغ «قطعی» محسوب شدند تا حداقل بدهی چاههای آب اکباتان تا سال 90 صفر شوند اما از سال 90 به بعد نه اکباتانی ها توانستند طرف روبرو را به کاهش نرخ های افزایش یافته مجاب کنند و نه بدهی های تعیین شده توسط بلوکها پرداخت شدند تا قبض های سنگین همچنان وجود داشته باشد.

پروژه یافتن «آبِ» جایگزین

رفته رفته مجموعه مدیریتی شهرک اکباتان فهمید که داستان چاههای آب بسیار مشکل تر از آن چیزی است که طی جلسه و اطلاع رسانی آن به مدیران بلوکها مبنی بر انجام مذاکره با طرف مقابل برطرف شود. به همین پس از سالها دوباره استفاده از پساب تصفیه خانه اکباتان مورد توجه واقع شد و به همین دلیل دور جدید رایزنی ها انجام گرفت تا شاید چالش آبرسانی به فضای سبز اکباتان که به نظر می رسد با توجه به وضعیت کم آبی کشور دیر یا زود رخ دهد، برطرف شود.

اما پس از چند جلسه مذاکره با تصفیه خانه اکباتان در نهایت مشخص شد که با پساب تصفیه شده نمی توان بخشی از فضای سبز و بالاخص چمن ها را آبیاری کرد و به دلیل وجود مواد شیمیایی در پساب عرضه شده حتی امکان انتقال آلودگی به افراد هم وجود دارد و به این ترتیب گام دیگری در راه تأمین آب برای آبیاری فضای سبز با نتیجه ای نه چندان «دندان گیر» همراه شد.   

تلاشهای پراکنده بلوکها

پس از طی تمام فعل و انفعالات مذکور برخی بلوکهای اکباتان دیگر به این نتیجه رسیدند که باید آستین ها را خودشان بالا بزنند و تا پیش از آغاز بحران، مشکل را در مسیر حل و فصل قرار دهند. از همین روی سیستم آبیاری قطره ای در برخی بلوکها مرحله آزمایشی خود را سپری می کند تا رفته رفته جایگزین شلنگ های پرآبی شود که ساعاتی از روز نه تنها فضای سبز که حتی محوطه بلوکها را هم خیس می کردند. اما به فرض پیاده سازی کامل سیستم آبیاری قطره ای بازهم به قول قدیمی ها «تازه اول بدبختی» است چون تنها منبع آبی ارزان و قابل استفاده برای بلوکها در بحث آبیاری درختان و غیره همان چاههای آب هستند و این در حالی است که به طور مثال یکی از بلوکهای فاز 1 عددی در حدود 400 میلیون تومان بابت حق النظاره خود به اداره آب منطقه ای بدهکار است و از گوشه و کنار هم خبر می رسد که پیگیری های قضایی برای برخورد با بلوکهای بدهکار شدت بیشتری گرفته است.  

لزوم جدیت بیشتر

تجربه موجود در رابطه با مشکل فوق به خوبی بیانگر آن است که شیوه های به کار رفته کارآیی لازم را دارا نبوده و نمی باشند. اگر در گذشته صرفا برگزاری جلسه و دیدار با مدیران آب منطقه ای موفقیتی بزرگ از جانب عده ای تلقی می شد که مدام بر روی آن مانور می دادند و خبر جلسه را در بوق و کرنا می کردند، امروز بحران منابع آب برای فضای سبز بلوکها نزدیکتر از هر زمان دیگری است و کافی است یک بلوک بنا به هر دلیلی در مشکل مورد اشاره گرفتار شود آنوقت هم تأثیرات آن بر سایر بلوکهای همسایه و البته بر کلیت شهرک اکباتان به وضوح مشخص خواهد شد.

به نظر می رسد از یک سو باید بر جدیت، تلاش و استفاده از راهکارهای جدید توسط مدیران اکباتانی برای حل این مشکل افزوده شود و از طرف دیگر مدیریت برخی بلوکها نیز از تصمیم گیری های احساسی دست بشورند. باید بپذیریم که اگر تنها تلاقی و تقابل با تصمیمات نهادهای ذیصلاح به عنوان هدف اصلی در این فقره مورد نظر باشد، این فضای سبز اکباتان است که در نهایت مورد آسیب جدی واقع خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

منتشر شده در يكشنبه 26 فروردين 1397       کد خبر : 7818
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح