هیئت مدیره بلوک، نمایندگان ساکنین یا نماد «خدایان آمون»!؟

هیئت مدیره بلوک، نمایندگان ساکنین یا نماد «خدایان آمون»!؟

در هفته گذشته خبر درگیری فیزیکی رئیس هیئت مدیره یکی از بلوکهای فاز 2 با ساکنی که همیشه نقدهای جدی به عملکرد هیئت مدیره داشته است، بسیار تکان دهنده بود. تکان دهنده از آن جهت که حد و مرز رفتارهای یک عضو هیئت مدیره که مشروعیت فعالیت خود را در یک مجمع داخلی و توسط رأی همسایگانش دریافت می کند تا کجاست؟

به گزارش سایت خبری اکباتان، بلوکهای شهرک اکباتان در طی بیش از 3 دهه گذشته همیشه از وجود افرادی بصورت داوطلب و بدون حقوق و مزایای خاص در قالب گروه «هیئت مدیره» بهره بر ده اند تا امورات جاری به بهترین شکل ممکن رتق و فتق شوند. بی تردید نفس حضور داوطلبانه برخی افراد در تعیین سرنوشت محل زندگی خود امری ستودنی و قابل ملاحظه است اما در سالهای اخیر چالشهایی هم میان هیئت مدیره برخی بلوکها و ساکنین بوجود آمده، که به جای ایجاد فضای تفاهم و رفع منطق گونه مشکلات در نهایت کار به جاهای باریک کشیده شده است.

در این شرایط یکی از مهمترین چالشهای موجود، مربوط به گسترش فضای مجازی است که امکان انتشار نظرات در پنج قاره دنیا هم به راحتی صورت می گیرد چه برسد به محدوده بسیار کوچک شهرک اکباتان! اما با تمام این شرایط هنوز بخشی از بدنه هیئت مدیره ها همچنان به دنبال «مقاومت ساختاری» در برابر بیان نظرات از سوی ساکنین و مجاری منعکس کننده هستند تا به خیال خود «کار در آرامش پیش برود». غافل از اینکه تجربه اداره بلوکهای موفق در اکباتان به خوبی بیانگر این موضوع است که دست اندرکاران بلوکهای موفق در ابتدا بدون جانبداری و ایجاد فرآیند «مقصر سازی» ایرادات را می پذیرند و سپس با خرد جمعی به دنبال حل مشکلات هستند.

در این بلوکها هیچگاه میان «شورای ساکنین» و «هیئت مدیره» زاویه بندی وجود ندارد چون منتخبین مجمع نه تنها خود را «دانای کل» تلقی نمی کنند بلکه با آغوش باز صدای همسایگان را می شنوند و نقد آنها را هر چند با نیش و کنایه باشد به نوش جان پذیرا هستند.

اما در بلوکهایی که هر از چند گاهی مشکلات بعضا عجیب و قریب از آنها به گوش می رسد برخی رفتارهای مشترک وجود دارد.

نخست: رئیس هیئت مدیره معمولا متکلم وحده است و البته اطرافیانی نیز وجود دارند که یا تماما تأیید کننده هستند یا در راستای منویات مورد نظر شخص رئیس، فرمول ارائه می دهند.

دوم: هر گونه صدای مخالف با عملکرد هیئت مدیره یا تخریب محسوب می شود یا تخطئه. بیان ایرادات «خاله زنگ بازی» قلمداد می شود و از نظر هیئت مدیره مستقر منتقدین افراد بیماری هستند که با نیتِ سوء آرامش «ذاتی» بلوک را برهم می زنند و در نهایت هم باعث افت قیمت آپارتمانها در بین مشاورین املاک می شوند. 

سوم: در این دست بلوکها بسیار کم شهامت پذیرش خطا و تغییر مسیر طی شده به چشم می خورد و در بیشتر مواقع اگر هیئت مدیره یک کار خطایی را شروع می کند از یک جایی به بعد نتیجه، کیفیت و سود و زیان پروژه  برای بلوک اهمیت ندارد و بدون هیچگونه تغییری حتی در ابزارهای به کار گرفته شده تنها باید کار به انجام برسد تا به همگان ثابت شود که هیئت مدیره از روز نخست «درست» انتخاب کرده است، «مسیر» درستی را پیموده و البته «ماحصل» بدست آمده نیز چشمگیر و استثنایی  است بطوریکه بلوکهای همسایه مدتها است حسرت داشتن چنین وضعیتی را دارا می باشند!

به طور کلی بلوکهای اکباتانی در شرایط فعلی نیازمند نگاه فراگیر، تخصصی و کاملا علمی تر نسبت به آنچه که در 10 سال گذشته وجود داشته هستند چون اصولا جنس مشکلات فعلی بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در قدیم به وجود داشتند. اگر هیئت مدیره ها بپذیرند که از بزرگنمایی جایگاه هیئت مدیره پرهیز کنند و در عوض نگاه خود را در قالب یک سازمان یا ارگان مبدول دارند شاید بسیاری از مشکلات برطرف شود. در این وضعیت دیگر خبری از هیئت مدیره های چندین و چند ساله نخواهد بود و هر کسی به وقتش می آید و به وقتش می رود. هزینه کرد روال منطقی به خود خواهد گرفت و در نهایت نیز هیئت مدیره باید پاسخگوی مشکلات ایجاد شده باشد.

فراموش نکنیم که بلوکها هم بودجه مشخص دارند که بستگی به توانمندی آنها درصد «محقق» شدنش وجود دارد، هم منابع انسانی و هم راههای بسیار عدیده برای درآمد زایی های ویژه.

با این شرایط توقع زیادی نیست که برخی از دوستان دست از تفکراتی شبیه به عصر «خدایان آمون» بردارند و با پرهیز از برخوردهای تند و بعضا فیزیکی، تنها در مقام نماینده ساکنین قرار بگیرند و عمران و آبادانی محل زندگی خود را هدف اصلی تعریف کنند.

به کانال تلگرام 4 اکباتان بپیوندید (اینجا) تا از آخرین رویدادهای شهرک اکباتان مطلع شوید

 

منتشر شده در سه شنبه 4 ارديبهشت 1397       کد خبر : 7840
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح