قرارداد نفتی ایران و انگلیس؛ گام نخست برجام بدون آمریکا؟

قرارداد نفتی ایران و انگلیس؛ گام نخست برجام بدون آمریکا؟

نخستین موافقتنامه اصولی (HOA) بین المللی نفتی ایران پس از خروج آمریکا از برجام برای توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس انگلیس امضا شد تا نخستین گام عملی اروپا برای حفظ برجام بدون آمریکا برداشته شود.

به گزارش ایرنا، این موافقتنامه چهارشنبه شب با حضور وزیر نفت ایران، مدیر کنسرسیوم بین المللیی پرگس و سفیر انگلیس در تهران به امضا رسید.

سه شنبه شب هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کشورش را از توافق جهانی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که تیرماه سال 1394 با حمایت جهانی و زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل انجام شد خارج و اعلام کرد که می خواهد تحریم های هسته ای را بازگرداند و اروپا هم باید در این مسیر همراهی کند.

اما کشورهای اروپایی به سردمداری انگلیس، فرانسه و آلمان در همراهی با مسئولان اتحادیه اروپا همانطور که بارها قبل از خروج ترامپ از برجام نیز گفته بودند، تاکید کردند که برجام را حفظ خواهند کرد.

موافقنامه اصولی نفتی مذکور از سوی «بیژن عالی پور» مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و «کالین رولی» مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس امضا شده است که در صورت نهایی شدن قرارداد توسعه این میدان، امکان دستیابی به تولید روزانه حداکثر 200 هزار بشکه و تولید تجمعی حدود 655 میلیون بشکه در 10 سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه ای مستقیم معادل یک میلیارد و 167 میلیون دلار و هزینه های غیرمستقیم معادل 187 میلیون دلار وجود دارد.

شرکت انگلیسی پرگس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت ای.جی.آر (AGR) نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت اسپک (SPEC) خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره برداری)، شرکت لابی (LOOBY) انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC) و دانشگاه صنعتی شریف، اعضای اصلی کنسرسیوم پرگس را تشکیل می دهند و شرکت پرگس (PERGAS) مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.

کنسرسیوم بین‌المللی پرگس، نخستین تفاهم‌نامه و قرارداد در چارچوب قرارداد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را با هدف مطالعه ٢ میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان)، سوم آذرماه سال 1395 با بیزن عالی پور مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب امضا کرد.

منتشر شده در پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397       کد خبر : 7930
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح