اوقات شرعی       جستجو         پیوندها        تماس با ما
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷
 
ارسال شده در تاریخ شنبه 19 خرداد 1397            نسخه قابل پرینت

ترانه جنجالی چاووشی، ستایشگران و مخالفان

همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر محسن چاوشی تک آهنگی منتشر کرد به نام خوزستان». با ترانه‌ای از حسین صفا و آهنگسازی و تنظیم خود محسن چاوشی. «خوزستان» مثل ترانه‌های قبلی محسن چاوشی «هیت» نشد، اما به دلیل داشتن درون مایه اعتراضی (و احتمالا فضای سیاست زده فعلی جامعه) تبدیل شد به سوژه بحث‌ها و مجادله‌های پراکنده‌ای بین کاربران شبکه‌های اجتماعی.

به گزارش روزنامه 7 صبح، حالا باید پرسید اهمیت اثر تازه محسن چاوشی کجاست؟ دوستدارانش می‌گویند این ترانه صرفا مرثیه‌ ای برای خوزستان نیست، بلکه مایه اصلی آن ابراز نارضایتی از وضع موجود استان خوزستان است. دعوت به آنارشی نمی‌کند، اما آشکارا معترض است.

از آنجا که ترانه اعتراضی در موسیقی پاپ فارسی بعد از انقلاب حکم کیمیا دارد «خوزستان» جایگاه ممتازی در تاریخ موسیقی پاپ ایران پیدا می‌کند. البته که هواداران دو آتشه چاوشی سال‌ها پیش از او انتظار داشتند ترانه‌های اجتماعی بخواند. او را به دلیل کاراکتر صدایش و احتمالا سبک زندگی خاصش در سال‌های اول، با خواننده‌هایی مثل فرهاد مهراد مقایسه می‌کردند. اما او ترجیح میداد به عنوان یک خواننده عامه پسند استانداردهایش را حفظ کند.

حالا محسن چاوشی، اما همه را غافلگیر کرده. همانطور که در اوایل دهه ۹۰ شمسی با روی آوردن به اشعار کلاسیک فارسی برند خودش را احیا کرده بود. اما کسانی هستند که ترانه خوزستان را طرد می‌کنند. به نظر آن‌ها متن ترانه شعاری و متظاهرانه است. تکرار کلمات آن هم کلماتی که به شکل عادی و روزمره بار معنایی خشن و ثقیلی دارند نباید به عنوان یک امتیاز برای این ترانه در نظر گرفته شود.

شیوه اجرای چاوشی هم بر این طریقه افزوده است. او ترجیح داده که در بسیاری از دقایق اجرای این ترانه تقریبا دکلمه کند. به نظر منتقدان ملودی ترانه کاملا زیر آوار کلمات درشت حسین صفا نابود شده است و از شمایل یک ترانه معترض و یا مرثیه گونه خیلی دور است.

در تاریخ موسیقی پاپ ایران ترانه‌هایی مثل بوی گندم، یا ترانه‌های بسیاری از فرهاد مهراد و یا فریدون فروغی بار اعتراضی مناسبی داشتند. بهترین ترانه اعتراضی پس از انقلاب مطمئنا به ترانه زیبای مشکوکم با صدای مانی رهنما و موسیقی بابک بیات و شعر شهین حنانه برمی گردد.

هرچه هست خوزستان تاثیری صاعقه آسا بر فضای مجازی و اهالی موسیقی و مهم‌تر از آن جوانان خوزستان گذاشته است و مطمئنا در روز‌های آینده بازهم درباره این ترانه حرف‌های فراوانی ردو بدل خواهد شد. اما بیایید به این ترانه به شکل مشخص‌تر و واضح تری بپردازیم و بقیه رویکرد انتقادی را به بعد موکول کنیم.

در واقع ترانه «خوزستان» بیشتر از اینکه نوعی مرثیه بری خوزستان باشد رنگ و بوی اعتراض دارد با ارجاعاتی روشن به شرایط استان خوزستان ۳۰ سال پس از پایان جنگ. هنوز در مناطق شهری استان خوزستان آثار ویرانی جنگ مشهود است. این استان با 14.9 درصد نرخ بیکاری یکی از سه استان دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور است و نرخ مشارکت اقتصادی در این استان به مراتب پایین‌تر از استان‌های با شرایط مشابه است.

در ستایش جانفشانی محمد جهان آرا و شهدای آزادسازی خرمشهر. مطلع ترانه چاوشی هم در وصف تنهایی خوزستان است و ابتدا گمان می‌کنیم ایده این ترانه صرفا محدود به مهجوریت خوزستان است، اما کمی که جلوتر می‌رویم می‌بینیم مایه اصلی و موتیف تماتیک این اثر در حقیقت اعتراض و ابراز نارضایتی از وضع موجود است.

جایی که خواننده می‌گوید: «از خاکت از نفتت از خونات شب دستش رنگینه رنگینه/ای قاضی‌ای قاضی‌ای قاضی شب جرمش سنگینه سنگینه»

یا جای دیگری می‌گوید: «این ظلمه وقتی که زالو‌ها تو جیب این مردم می‌لولند/ وقتی که خیلی از این مردم بی پول بی پول بی پولند»

جالب است بدانید چندی پیش وقتی از یکی از نوحه خوان‌های دوران دفاع مقدس خواستیم درباره خرمشهر اظهار نظر کند گفت: هر چه من بخواهم بگویم چاوشی در این آهنگش گفته است. در ادامه این شکوائیه از دو کلید واژه آزادی و آبادی به عنوان مطالبه مردم نام برده می‌شود.

 
فیلم و صوت
 
    جدیدترین اخبار
صفحه نخست   |   تماس با ما    |     پیوند ها    |     جستجو    |     آب و هوا     |    RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح