اوقات شرعی       جستجو         پیوندها        تماس با ما
جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷
 
ارسال شده در تاریخ يكشنبه 27 خرداد 1397            نسخه قابل پرینت

مشکلات فست فودهای اکباتانی از نگاه یک مالک برند

فست فودهای فعال در شهرک اکباتان طی ماههای گذشته با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده و تقریبا هر از چندگاهی یک خبر ناخوشایند از آنهایی که اتفاقا تا حدودی شناخته شده می باشند، به گوش می رسد. خبرهای نگران کننده از رستوران فست فودها در حالی منتشر می شوند که طی ماههای آتی و با توجه مشکلات مالی پیش روی جامعه این پرسش مطرح است که سرنوشت برخی از آنها به کجا ختم خواهد شد؟

به گزارش سایت خبری اکباتان امیر عباس کریمی مالک و مدیر فست فود زنجیره ای «آریو» که شعبه مرکزی آن در اکباتان است، در تبیین شرایط موجود گفت: تورم، بالا رفتن قیمت دلار و افزایش هزینه ها از جمله اجاره ملک تأثیر بسیاری بر بازار فست فود داشته و البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در محدوده ای همچون اکباتان و بیمه تا حدودی عرضه بیشتر از تقاضا است. در وضعیت موجود باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که فعلا شرایط به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و بعد از مدتی تعدادی از واحدهایی که از نظر مالی بنیه ضعیف تری دارند مجبور به تعطیلی یا واگذاری کسب و کار خود می شوند. چیزی که طی هفته های اخیر شاهد آن بوده ایم و یکی از معروفترین برندهای پیتزا در اکباتان با وجود تعدادی شعبه در اقصی نقاط شهر تهران به دلیل مشکلات مالی که از گذشته ها برایش بوجود آمده بود مجبور به واگذاری آنهم با رقمی نازل شد.

وی که در حال حاضر برند تحت مالکیتش دارای 5 شعبه فعال در در مراکز استانها می باشد در پاسخ به این سوال که اگر مشکلات اقتصادی وجود دارد چگونه برندهای زنجیره ای مدام در حال افزایش شعبات هستند نیز اذعان کرد: مسئله در خصوص برندها تا حدودی متفاوت است. رستوران زنجیره ای سالها برای برند خود هزینه های سنگین تبلیغاتی در نظر می گیرد چون اولین پیش نیاز واگذاری شعبه داشتن یک نام تجاری شناخته شده است. در اثر سالها فعالیت و تبلیغات مداوم و البته کیفیت محصولاتی که هیچگاه نمی تواند پایین بیاید، مشتریان مورد نظر جذب می شوند و طبعا در تنگناهای اقتصادی وفاداری مشتریان به دلیل انتخابی که در گذشته انجام داده اند به داد صاحبان برند می رسد. پس حتی اگر تعداد مشتری ها در پایین ترین میزان خود باشد بازهم رستوران های زنجیره ای درصد قابل توجهی از آنها را به خود اختصاص می دهند. نکته ای که در مورد برندها مهم است به آن توجه شود اینکه نامهای شناخته شده تحت هر شرایطی فروش کف خود را دارا می باشند چون با وجود هزینه های سنگین اگر قرار باشد از یک حدی پایین تر فروخته شود ادامه کار اصلا ممکن نیست.    

کریمی در ادامه عمده ترین مشکلات فست فودهای اکباتان و بیمه را کیفیت نازل و تجربه پایین رستوران داری برشمرد و افزود: وقتی صاحب رستوران بدون تجربه و سر رشته اقدام به راه اندازی این کار می نماید و در مباحث خرید، فروش و تأمین مواد اولیه که جزو کارهای بسیار پیچیده و تخصصی حرفه ما است رفتار حرفه ای از خود نشان نمی دهد قطعا خروجی چشمگیری وجود نخواهد داشت و سرمایه به باد می رود. به طور مثال جعبه مرغ سوخاری در حال حاضر دانه ای 500 تومان در بازار فروخته می شود اما اینجا دیگر این هنر مدیر است که چگونه جعبه هایش را با عددی پایین تر خریداری کند تا ما به التفاوت ایجاد شده یک جای دیگر هزینه ها را پوشش دهد. از این دست موارد در کار ما زیاد است اما بعضا کمتر مورد توجه واقع می شود.

مالک «آریو» در پاسخ به این پرسش که جدای از بحث علامت تجاری مهمترین تفاوت برندها در صنف رستوران با واحدهای تجاری کوچک در چیست نیز گفت: سیستم آموزش و تأمین نیروی انسانی. در بسیاری از رستورانهای کوچک اگر آشپز یا یکی از نیروهای تأثیر گذار به هر علتی دست از کار بکشد، صاحب رستوران با یک معضل بزرگ مواجه می شود اما برندها یک فرآیند آموزش دائمی دارند که مدام برای شعبات خود در حال تربیت نیرو هستند و به همین دلیل خیلی کم پیش می آید که با معضل منابع انسانی مواجه شوند.   

کریمی در پایان شغل رستوران داری را یک سراب بزرگ قلمداد کرد، به زعم وی در ابتدا همه فکر می کنند سود بسیاری در این کار وجود دارد اما واقعیت این است که شغلی بسیار سخت و پر استرس است که در خوشبینانه ترین حالت دارای 20 درصد حاشیه سود است.

 
فیلم و صوت
 
    جدیدترین اخبار
صفحه نخست   |   تماس با ما    |     پیوند ها    |     جستجو    |     آب و هوا     |    RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح