اوقات شرعی       جستجو         پیوندها        تماس با ما
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷
 
ارسال شده در تاریخ چهارشنبه 30 خرداد 1397            نسخه قابل پرینت

کمپین اقتصادی کریمی و پالس های منفی کارشناسان!

کمپین علی کریمی، بازیکن سابق فوتبال و مربی تیم سپید رود برای مقابله با گرانی روز یک‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی با استقبال چشمگیری مواجه شده است.

به گزارش 4 اکباتان، فوتبالیست محبوب تیم‌های پرسپولیس، بایرن مونیخ، شالکه ۰۴ و تراکتورسازی تبریز در حساب اینستاگرامی خود از مردم درخواست کرد که "یک بار برای همیشه" جهت مقابله با افزایش قیمت‌ها، از خرید طلا، ارز و کالا‌های گرانی نظیر خودرو خودداری کنند. علی کریمی در این پیام نوشت: «بیایید تا یک ماه چیزی از بازار نخریم. نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده... بیایید واسه یه بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم. مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسا رو ارزون کنن…. همتون حمایت کنید تا دست دلال و دزدا ببره از این مملکت.»

این درخواست علی کریمی خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شد. چهره‌های مطرح ورزش و سینما نیز با انتشار این مطلب از این کمپین با هشتگ من نمی‌خرم «#من_نمیخرم» حمایت کردند. از میان چهره‌های فوتبالی، محمد نوازی، بازیکن سابق استقلال، ووریا غفوری هافبک تیم استقلال، میلاد میداوودی از تیم نفت مسجد سلیمان، یعقوب کریمی از تیم استقلال خوزستان، مجتبی جباری، بازیکن سابق استقلال و مهدی رحمتی دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران از این طرح علی کریمی حمایت کردند.

همچنین بازیگران سینما مانند نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و محسن تنابنده و چهره‌های هنری نظیر بزرگمهر حسین پور نیز از این کمپین حمایت کردند.

اما این کمپین منتقدانی هم دارد که در این رابطه پالس های منفی به جامعه ارسال می کنند. بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی با آن مخالفت کرده اند. آن‌ها معتقدند کمپین «نه به خرید»، آدرس گرانی را اشتباه رفته است. برخی از کاربران در فضای مجازی نیز با مخالفت با این کمپین آن را ناکارآمد می‌خوانند و می‌گویند که دلیل اصلی گرانی کمبود ارز و مواد اولیه است.

کمپینی کریمی با واکنش‌های مختلفی از سوی رسانه‌ها روبه رو شده است. روزنامه دنیای اقتصاد به نقد این کمپین پرداخته و پیش بردن این کمپین را مستلزم شناخت اساسی ریشه‌های افزایش قیمت دانسته است. اما روزنامه اعتماد از کمپین «جادوگر فوتبال» تمجید کرد این روزنامه رویکرد کریمی را «نگاه به مردم به جای نگاه به دولتمردان» تفسیر کرده است. از زمستان سال گذشته بازار ارز با نوسانات و افزایش قیمت چشمگیری روبرو شد. این روند با وجود سیاست‌های بانک مرکزی متوقف نشد و در آغاز سال جدید ادامه یافت. روز ۲۱ فروردین ماه با رسیدن قیمت دلار به ۶ هزار تومان دولت با یکسان سازی نرخ ارز، قیمت دلار را ثابت و ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و خرید و فروش آزاد در صرافی‌ها محدود شد.

با وجود «تک نرخی» شدن قیمت ارز سیر صعودی قیمت دلار و یورو در بازار‌های غیر قانونی همچنان ادامه دارد و به تبع آن مشتریان با رشد قیمت بسیاری از از کالا‌ها و خدمات در دو ماه اخیر روبرو شدند. افزایش قیمت خودرو، مسکن و طلا از این جمله بود. تولید کنندگان خودرو، افزایش قیمت مواد اولیه را عامل این گرانی می‌دانند.

برخی کارشناسان اقتصادی در مورد کمپین علی کریمی معتقد هستند که کمپین در حالت کلی در صورتی اثرگذار است که اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالا باشد. وقتی سرمایه اجتماعی، صداقت، مسئولیت پذیری و همه پارامتر‌های یک حکمرانی خوب بالا باشد اثر گذاری کمپین، یا پویش و دعوت برای یک تصمیم ملی و حیاتی بالا می‌رود. متاسفانه در اقتصاد ایران این سرمایه اجتماعی به دلیل فساد، عدم حاکمیت قانون، عدم مسئولیت پذیری و نهایتا حکمرانی ضعیف خیلی بالا نیست.

 
فیلم و صوت
 
    جدیدترین اخبار
صفحه نخست   |   تماس با ما    |     پیوند ها    |     جستجو    |     آب و هوا     |    RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح