واکاوی دلایل قطعی برق در شهرک اکباتان

واکاوی دلایل قطعی برق در شهرک اکباتان

طی یکی دو هفته گذشته شهرک اکباتان در چند نوبت قطعی برق داشته که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی بالاخص برای کسبه بازارچه های فاز یک شده است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، با فرا رسیدن فصل تابستان رفته رفته زمزمه هایی مبنی بر قطعی برق از سوی برخی مسوولان اجرایی شنیده می شد اما قطع 2 نوبت برق آنهم در یک روز مورد عجیبی بود که ابتدای هفته جاری ساکنین اکباتان آن را تجربه کردند و به همین علت بررسی دلایل این مسئله مهم به نظر می رسد.

پاشنه آشیل، رواج استفاده از کولر گازی

روز گذشته شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تشکر از همراهی مشترکین شهر تهران در خصوص مصرف بهینه برق با توجه به روند افزایشی موج گرما و به طبع آن سیر صعودی مصرف برق، از تمامی شهروندان پایتخت درخواست کرد تا با مصرف بهینه انرژی برق این شرکت را در تامین برق پایدار شهر یاری رسانند. در اطلاعیه این شرکت همچنین آمده است: «با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم در تهران، مصرف برق در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.»

با توجه به اطلاعیه مذکور پیگیری هایی از مسوولان برق منطقه غرب تهران در خصوص خاموشی های اکباتان صورت گرفت که یکی از آنها به شرط فاش نشدن نامش به 4 اکباتان گفت: وقتی فشار بر روی حلقه سوم توزیع برق یعنی پست برق فاز 2 اکباتان بیش از حد مجاز می شود کار به قطعی برق می رسد و تنها راه حل موجود صرفه جویی در مصرف است.  

همچنین به گزارش افکار نیوز، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به خاموشی‌های برق در چند روز گذشته، تصریح کرد: رشد مصرف برق به دلیل بالا رفتن دما موجب وارد شدن فشار به تجهیزات صنعت برق و آسیب ترانس‌های شبکه برق شد که به ناچار برای جلوگیری از اختلال در شبکه، خاموشی‌های اعمال شد.

به نظر می رسد با توجه به صحبت های انجام شده پاشنه آشیل قطعی های برق در اکباتان منوط به افزایش مصرف ساکنین می باشد چون با یک نگاه ظاهری به پنجره واحدهای مسکونی بلوکها به سادگی متوجه می شویم که استفاده از کولرهای گازی که بعضا خیلی از آنها از جنبه برق بعضا تا 3 برابر بقیه مصرف انرژی دارند، رواج پیدا کرده و دیگر بسیاری از اکباتانی ها برای رهایی از گرما تنها به فن کوئل های سه دهه پیش اکتفا نمی کنند که همین موضوع افزایش بار قابل ملاحظه ای را به پست برق 63.20 کیلو ولت موجود در فاز 2 اکباتان تحمیل کرده است.  

افزایش مشترکین مصرف برق در اکباتان

اکباتان محلی برای ساخت و سازهای جدید ندارد اما تبدیل زیر پیلوتی ها (زیر بلوکی ها) به واحدهای تجاری در هر 3 فاز اکباتان باعث افزایش مشترکین مصرف برق در این محدوده شده است. برای درک بهتر این مورد تنها بهتر است بدانید که برخی از بلوکهای فاز 2 پا را از واحدهای تجاری نیز فراتر گذاشته و یک بازارچه کوچک و محدود را در داخل بلوک خود ایجاد کرده اند تا نیازهای مادی بلوک را برطرف سازند که همین موارد قطعا در فصل گرما و اوج مصرف برق تأثیر گذار است.     

راه حلی وجود دارد؟

بدون تردید این قسمت امیدوارکننده ترین بخش این گزارش است چون راه حلی که حداقل در میان مدت مشکلات اکباتانی ها را در زمینه مصرف برق برطرف کند وجود دارد و آن توجه به ساخت نیروگاه کوچک برقی است که در داخل مجتمع مگامال قرار است به زودی شروع ساخت آن افتتاح شود.

طبق اطلاعات بدست آمده برای ساخت این نیروگاه مجوز ارگان های محیط زیست، شرکت گاز و توزیع برق تهران اخذ شده و احتمال اینکه کلنگ آن ظرف یک ماه آینده به زمین زده شود کاملا محتمل است. این نیروگاه کوچک برق با هدف رهایی مگامال از پرداخت مبالغ چند صد میلیونی در هر دوره صدور قبوض برق احداث خواهد شد و طبعا اگر هیئت مدیره مرکزی و شورایاری اکباتان باب تعامل در این خصوص را باز می کنند، مردم عادی هم می توانند از ثمرات آن بهره مند شوند.

مجوز این نیروگاه گازی برای تولید 10 مگاوات برق صادر شده است و قرار است برق مازاد بر نیاز مگامال به شبکه توزیع منطقه ای فروخته شود. البته مدیران مگامال در نظر دارند با توجه به انشعاب 1.9 مگاواتی که در حال حاضر در اختیار دارند، در فاز نخست 2 مگاوات برق را که تقریبا به اندازه نیاز داخلی آنها می باشد تولید کنند اما قطعا برای 8 مگاوات باقی مانده و یا قیمت تمام شده برق این نیروگاه برای همسایگان اکباتانی می توان تصمیمات مهمی را اتخاد نمود.

منتشر شده در چهارشنبه 13 تير 1397       کد خبر : 8071
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح