تقویم تاریخ، غرق شدن رزمناو اينديانا پوليس آمریکا در آبهای فیلیپین (1945 میلادی)

تقویم تاریخ، غرق شدن رزمناو اينديانا پوليس آمریکا در آبهای فیلیپین (1945 میلادی)

سایت خبری اکباتان - یك هفته پیش از بمباران اتمی هیروشیما، یك زیردریایی ژاپنی كه فرماندهی آن را موچیتسوكا هاشیموتو بر عهده داشت در آبهای دریای فیلیپین رزمناو سنگین آمریكایی ایندیانا پولیس را با پرتاب دو اژدر غرق كرد. در این رویداد 883 تن از افسران و ملوانان ناو آمریكایی كشته شدند، ولی «چارلز باتلر مكوی» فرمانده كشتی زنده ماند. بسیاری از خدمه ایندیاناپولیس كه روزگاری هم كشتی فرماندهی ناوگان پنجم آمریكا بود توسط كوسههای دریا خورده شده بودند زیرا تا رسیدن واحدهای نجات، پنج روز در آبهای پر از كوسه، گرسنه و تشنه و بعضا مجروح سرگردان بودند.

ایندیاناپولیس 16 جولای 1945 بمبهای اتمی را كه قرار بود بر هیروشیما و ناگاساكی فرو افكنده شوند به نام یك محموله فوق سری و فوری از پایگاه دریایی سانفرانسیسكو تحویل گرفته و به پایگاه بمب افكنهای مربوط در جزیره تینیان واقع در اقیانوس آرام جنوبی تحویل داده بود كه در بازگشت از این ماموریت گرفتار زیر دریایی «آی ـ 58» ژاپن شده بود.

مكوی فرمانده ایندیانا پولیس پس از درمان زخم‌هایش در بیمارستان به دادگاه نظامی تسلیم شد كه چرا با حركت زیگزاگ، كشتی را نجات نداده بود كه موچیتسوكا فرمانده زیردریایی ژاپنی با شهادت خود در دادگاه اورا نجات داد. موچیتسوكا در دادگاه گفت كه حتی اگر ایندیاناپولیس زیگزاگ كرده بود غرق می‌شد و دادگاه با این شهادت، فرمانده كشتی را تنها به اخراج از نیروی دریایی محكوم كرد. ولی، با این مجازات سبك، مكوی آسوده گذارده نشد. خانواده‌های خدمه مقتول ناو آنقدر به او تلفن كردند و نامه نوشتند و وی را مسئول مرگ فرزندان خود خواندند كه مكوی خسته شد و خودكشی كرد.

سایر رخدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

ارسال چهارمين نامه صدام به مسؤولان ايران پس از پايان جنگ (1369 شمسی)

نخستین مسابقه اتومبیل رانی دور دنیا در پاریس به پایان رسید (1908 میلادی)

منتشر شده در دوشنبه 8 مرداد 1397       کد خبر : 8162
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح