نظر صریح استاندار خوزستان درباره گردشگران عراقی

نظر صریح استاندار خوزستان درباره گردشگران عراقی

استاندار خوزستان، نظر خود را درباره سود و زیان ورود گردشگران عراقی به این استان بیان کرد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در «اعتماد» نوشت: ورود اتباع کشورهای دیگر بدون ویزا به مناطق آزاد یک قانون است و کسی نمی‌تواند مانع این امر شود. اگر به ورود اتباع خارجی به این منطقه انتقادی هست باید به مناطق آزاد دیگر کشور مثل کیش و قشم و ماکو و ارس هم باشد؛ ما نمی‌توانیم قانونی را در مورد یک منطقه آزاد سلب کنیم.

ورود عراقی‌ها به منطقه آزاد اروند، باعث رونق بازار و اقتصاد در این منطقه شده است. همچنین گردش مالی منطقه هم افزایش پیدا کرده و بسیاری از مردم محلی در این منطقه مشغول به کار شده‌اند. علاوه بر خریدهایی که در این منطقه صورت می‌گیرد بسیاری از اتباع عراقی برای درمان و مراجعه به پزشک و دندانپزشک به خوزستان می‌آیند. این تغییرات از آذرماه سال گذشته که لغو ویزا در منطقه آزاد اروند صورت گرفته است، کاملا مشهود است. شیرینی‌پزی‌ای در این منطقه داشتیم که تا پیش از افزایش ورود عراقی‌ها هفته‌ای دوبار پخت داشت اما حالا روزی دوبار پخت دارد، اینها نشانه‌هایی از رونق اقتصادی است که در این منطقه رخ داده است. دندانپزشکانی داریم که در این منطقه فعالیت می‌کنند. تا پیش از این شاید یک‌روزه به بیماران نوبت می‌دادند اما در حال حاضر نوبت‌های یک ماهه و چند هفته‌ای به بیماران می‌دهند. در جشنواره خریدی که اخیرا در منطقه آزاد اروند برگزار شد، خریدی که در بازه ۱۵ روزه جشنواره توسط عراقی‌ها صورت گرفت، معادل سه ماه فروش این منطقه بود. علاوه بر این خریدهایی که در این منطقه صورت می‌گیرد، باعث رونق اقتصاد در نقاط دیگر کشور هم می‌شود. فرماندار خرمشهر چندی پیش در جلسه‌ای اعلام کردند که خرید فرش ماشینی توسط عراقی‌ها قابل توجه است. خوزستان که کارخانه فرش ماشینی ندارد، این محصول از شهرهای دیگر وارد این منطقه می‌شود.

نکته‌ای که باید در مورد انتقادات اخیر به موضوع ورود عراقی‌ها به ایران گفت این است که هیچ اتفاقی خوب مطلق نیست. موضوع ورود اتباع عراقی به ایران هم همین طور است، هم محاسن دارد و هم ایراداتی که باید تلاش شود عواقب این ایرادات را به حداقل برسانیم و در عین حال از مزایای آن هم بهره‌مند شویم. از زمانی که قانون لغو ویزا در منطقه آزاد اروند اجرایی شده است، نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از اتباع عراق برای خرید یا بهره‌مندی از امکانات درمانی که در این منطقه وجود دارد وارد منطقه آزاد اروند شده‌اند. تلاش ما این است که آسیب‌هایی که این مساله ایجاد می‌کند را به حداقل برسانیم.

منتشر شده در شنبه 24 شهريور 1397       کد خبر : 8291
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح