تقویم تاریخ – یادگاری تاریخی هخامنشیان، پناهندگی به دشمن شماره یک (480 پیش از میلاد)

تقویم تاریخ – یادگاری تاریخی هخامنشیان، پناهندگی به دشمن شماره یک (480 پیش از میلاد)

سایت خبری اکباتان – دولت هخامنشي ايران با دادن پناهندگي به تميستوكلس دشمن شمار يك خود، يادگار پسنديده اي از ايرانيان براي نسلهاي بشر باقي گذارده كه 25 قرن به عنوان اوج مدنيت و رعايت احوال و شئون انسانها مورد احترام است.

تميستوكلس يك انديشمند، دمكراسي دوست، دولتمرد و نظامي استراتژیست يوناني بود كه در اين زمينه ها اندرزهاي بسيار از وي به جاي مانده كه بكار بسته مي شوند. تميستوكلس بود كه در زمان اقتدارخود، با گوشزد كردن خطر گسترش گري ايرانيان به آتني ها، سطح استخراج معادن نقره يونان را چند برابر كرد و با درآمد اضافي براي کشورش 200 كشتي سه رديف پاروزن ساخت و به اين وسيله قدرت دريايي را 3 برابر كرد و سپس در جريان لشكركشي خشايارشا به يونان در سال 480 پيش از ميلاد، با دو خدعه جنگي، ناوگان ايران را وارد تنگه (كانال) كم عرض سالاميس ساخت و به دام انداخت.

تميستوكلس كه بقاي استقلال يونانيان آن عصر نتيجه انديشه هاي اوست، پس از ناموفق ساختن ايران در تصرف شبه جزيره يونان، خود گرفتار رقابت هاي داخلي بر سر قدرت شد و برخي از رقيبانش او را متهم كردند كه بيش از جمع كل درآمد مشروع، ثروت اندوزي شخصي كرده كه اتهامي برابر با سوء استفاده مالي از قدرت بود ـ اتهامي كه شنيدن آن براي مردم معمولي و طبقه بي ثروت جامعه جالب است.

اين اتهام باعث طرد تميستوكلس از قدرت و ضبط اموال اضافي او در سال 471 پيش از ميلاد شد كه ميزانش چشمگير هم نبود. اين اقدام باعث رنجش تميستوكلس و مهاجرت او از آتن به اسپارت شد و چون پس از مدتي اقامت در اسپارت، اين منطقه را به حد آتن دمكراتيك و داراي دادگاههاي منصف و مطمئن نديد با ارسال اين پيام براي آتني ها كه زندگي در منطقه اي كه دادگاهش اطمينان بخش و تضميني براي حفظ حقوق انسان نباشد از دوزخ بدتر است عزم آرگوس و سپس كوركورا و آنگاه ايوني (در آسياي صغير) كرد و وارد شهر مگنسيا در ايوني (قلمرو ايران) شد و با فرستادن پيامي توسط پيك ويژه به شوش و از آنجا به پاسارگاد از دولت ايران تقاضاي پناهندگي كرد.

اردشير يكم (درازدست) شاه وقت از دودمان هخامنشيان در بيست و چهارم سپتامير سال 464 پيش از ميلاد نه تنها به تميستوكلس پناه داد، بلكه فرمانداري شهر مگنسيا را هم به وي سپرد و برايش يك مستمري سالانه برابر 50 تالنت (تالان) نقره در نظر گرفت و از او خواست كه در عوض، نظرات و پيشنهادهايش را براي شخص او (شاه) ارسال دارد.

تميستوكلس به مدت چهار سال و چند ماه با احترام تمام در مگنسيا زندگي كرد و در سال 460 پيش از ميلاد در 65 سالگي درگذشت. بعدا كه از او رفع اتهام و اعاده حيثيت شد، يونانيان بقاياي استخوانهايش را به آتن منتقل و در وطن دفن كردند.

سایر رخدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

شاه عباس صفوی براي پيشگيري از اين عثمانی دو سپاه از ارتش ايران را روانه «وان» و ارزروم كرد (1615 میلادی)

دکتر مصدق كاركنان انگليسي صنعت نفت را كه حاضر به انعقاد قرارداد استخدام با دولت نبودند، از كشور اخراج كرد (1330 شمسی)

منتشر شده در دوشنبه 2 مهر 1397       کد خبر : 8319
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح