گرانی دلار، گداهای خارجی را از تهران فراری می دهد

گرانی دلار، گداهای خارجی را از تهران فراری می دهد

فزایش نرخ دلار و پایین آمدن ارزش ریال نسبت به سایر ارزهای خارجی و واحد پولی کشورهای همسایه، متکدیان خارجی را به مهاجرت معکوس، وادار کرده است!

حتی این گران شدن روی عرضه و تقاضای مواد مخدر هم تأثیر گذاشته و موجب کاهش خرید و فروش مواد بین قاچاقچیان خرد شده است.

حالا سرقفلی خیابان‌های پرتردد پایتخت، از دست اتباع خارجی خارج شده و به دست متکدیان شهرستانی افتاده است. افغانستانی ها، پاکستانی‌ها و با اختلاف زیاد سوری‌ها و لیبیایی‌ها، بیشترین تعداد متکدیان خارجی در ایران هستند.

متکدیانی که حالا از آمار 15 درصد به 5 درصد کاهش یافته‌اند و ترجیح داده‌اند با این وضعیت اقتصادی به کشور خودشان برگردند. با این همه طبق آخرین آماری که از تعداد متکدیان پایتخت به «ایران» اعلام می‌شود، در 6 ماهه اول امسال بیش از 3 هزار متکدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که در طول یکسال 5 هزار متکدی شناسایی و جمع‌آوری شده بودند، کاهش یافته نشان نمی‌دهد.

علت هم جایگزینی متکدیان ایرانی به جای خارجی هاست. به این آمار البته باید تعداد متکدیانی که در سطح شهر تردد می‌کنند و از چشم مأموران شهرداری پنهان شده یا بعد از گذشت ماه‌ها دوباره در خیابان‌های پایتخت رها می‌شوند را هم اضافه کرد. معمولاً به همین میزان متکدی که جمع‌آوری شده‌اند، متکدی وجود دارد که در آمارها نیامده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، باید دستگاه‌های حمایتی برای متکدیان، کار ویژه تعریف کنند!

بحث متکدیان خارجی در کشور مدتها است که به شکل جدی خود را نمایان ساخته تا جاییکه این پدیده حتی در شهر تبریز که به شهر «بدون گدا» معروف است نیز خود را نمایان ساخته و حضور این افراد در چهارراه ها، پشت چراغ قرمز و کنار مغازه ها، چهره ناخوشایندی به این شهر داده است. سال گذشته یکی از خبرگزاری ها در این خصوص نوشت: این روزها در اکثر خیابان ها و حتی در جاده های برون شهری تبریز با گدایان زن کودک در بغل مواجه می شویم که از نظر وضعیت ظاهری اعم از پوشش، چهره و زبان نه تنها هیچ شباهتی به ساکنان منطقه ندارند، بلکه ایرانی بودن آنها نیز محل تشکیک است و گفته می شود از کشورهای همجوار از جمله پاکستان به این منطقه آورده شده اند.  

منتشر شده در دوشنبه 9 مهر 1397       کد خبر : 8339
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح