مهدی کلهر: باید شورای حل و فصل مشکلات ثبتی اکباتان تشکیل شود

مهدی کلهر: باید شورای حل و فصل مشکلات ثبتی اکباتان تشکیل شود

«مهمترین علت مشکل صادر نشدن سندهای مالکیتی در فاز 2 نداشتن برگه پایان کار برای بلوکهای مذکور می باشد. این بلوکها پایان کار ندارند و تنها یک برگه به امضای آقای ناطق نوری در زمانی که وزیر کشور بودند وجود دارد که در آن نوشته شده شهرک اکباتان پایان کار دارد. این برگه را هم برخی دفاتر اسناد رسمی نزدیک به اکباتان قبول دارند و برخی از دفاتر هم اصلا قبول ندارند.»

به گزارش سایت خبری اکباتان دکتر مهدی کلهر مشاور ریاست جمهوری در دولت هشتم که از ساکنین قدیمی شهرک اکباتان محسوب می شود در گفت و گو با 4 اکباتان ضمن اشاره به عدم صدور اسناد مالکیتی برخی بلوکها در فاز 2 در خصوص علل بروز این مشکل گفت: دلیل آن این است که مجموعه هایی که درگیر ساخت و ساز اکباتان بوده اند تنها به دنبال این بوده اند که از این پروژه عبور کنند. به طور مثال یک بانکی که آن موقع روی هر واحد مسکونی 400 هزار تومان وام داده تنها به دنبال آن بوده که اقساطش به پایان برسد و اینکه چند ماه منتظر بماند تا پایان کار و سند مسکونی صادر شود و کار را کاملا به اتمام برساند را دنبال نکرده است. علت هم این بوده که در دوره جنگ تحمیلی همه می خواستند پروژه را را هر چه سریعتر تحویل و به پایان برسانند.

کلهر در ادامه نیز افزود: اما این روند متأسفانه در مورد اکباتان تبدیل به عادت شده و حتی پس از پایان جنگ هم کسی به دنبال رفع اساسی این مشکل نبوده و تنها به عبور و گذر کردن فکر کرده اند در صورتیکه یک جایی این دور باطل باید متوقف می شد.

وی همچنین در خصوص چگونگی حل مشکل اسناد مالکیتی در فاز 2 اذعان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی یک بخش قضیه است، شهرداری که اتفاقا تکه هایی از زمین های اکباتان را در اختیار گرفته خودش یک رأس مسلم کار است و علاوه بر اینها شرکت عمران و ثبت اسناد نیز یک پای کار هستند. به نظر من تلاش در جهت رفع مشکلات ثبتی در مورد اکباتان بسیار مهم است چون اگر همین الان سندهای مسکونی در اکباتان را مشاهده کنید هیچ کجای نوشته نشده شهرک اکباتان. در سندهای موجود یک قطعه کلی از زمین های طرشت قید شده که فرعی به فرعی تا انتها توضیح داده شده و جالب اینکه هیچکس با خواندن آن متوجه نمی شود که آپارتمان مذکور در اکباتان است و این یعنی هویت این شهرک حتی در سندهای مسکونی ساکنین درج نشده است و با این همه ساکن از نظر ثبتی روی هوا است! باید بپذیریم که هنوز بعد از 4 دهه مفروضات ثبتی اعم از مشاع، عرصه، زیر بنا و ... مشخص نشده و به همین دلیل هویت ثبتی اکباتان شکل نگرفته است.

کلهر در پایان ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل شورای «حل و فصل مشکلات ثبتی اکباتان» خاطر نشان کرد: به نظر من برای رفع این مشکلات باید یک مجموعه ای فراتر از نهادهایی که نام برده شد تشکیل و به این موضوع رسیدگی کند و فکر می کنم تنها راه حل این مشکل آن است که بالاترین بخش قوه مجریه یعنی ریاست جمهور یک شورای «حل و فصل» برای مشکلات ثبتی اکباتان تشکیل دهد. این شورا که تشکیل شود افرادی مختصص از ثبت و اسناد کشور، شهرسازی و مسکن، شهرداری و حتی پلیس در آن عضویت پیدا خواهند کرد و مشکل را با توجه به اینکه بر تمام زوایاری کار مسلط هستند می توانند حل و فصل کنند.

منتشر شده در شنبه 28 مهر 1397       کد خبر : 8396
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح