شورای هماهنگی فاز 2 و نمونه های مشابه سابق

شورای هماهنگی فاز 2 و نمونه های مشابه سابق

هفته گذشته جلسه بررسی اساسنامه شورای هماهنگی فاز 2 شهرک اکباتان که قرار است مجموعه ای متشکل از بلوکهای این بخش برای پیگیری یک سری مشکلاتشان باشد برگزار شد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، این نشست در حالی که از مدتها پیش مقدمات برگزاری آن پیش بینی شده بود در نهایت با استقبال 12 بلوک از مجموع بلوکهای 19 گانه فاز دو همراه بوده و طبعا اگر قرار بر انجام حرکتی همه جانبه باشد باید برای اجماع کاملتر فرصت های رایزنی های را همچنان مورد نظر قرار داد تا استحکام لازم برقرار شود.   

اما در این مجال پرداختن به چند نکته در این خصوص خالی از لطف نیست. نخست اینکه اگر فلسفه ایجاد چنین شورایی پوشاندن خلاء های ناشی از عملکرد نمونه های مشابه سابق است پس بهتر است حالا دست اندرکاران دقیقا محاسبه کنند که چه ابزارهایی مورد نیاز است تا به سرنوشت پیشینیان دچار نشوند؟ آیا صرف نامه نگاری با مهر و سربرگ اختصاصی یا جمع آوری منابع مالی برای پیگیری های حقوقی و قضایی «موردی» کاملا راهگشا است؟

البته در پاسخ به سوالات بالا صد در صد نمی توان پاسخ منفی داد چون بالاخره پیگیری در هر شکل و ابعادی ممکن است نتایجی به همراه داشته باشد و صد البته تشکیل چارچوب همکاری جدید با توجه به ضعف روحیه کار تیمی در وجود ما ایرانی ها خود به تنهایی منشأ خیر و برکت است. اما نکته ای که در کنار تلاش دست اندرکاران این شورا باید مدنظر قرار داد این است که اگر امروز شما خودتان از کوتاهی ها به ستوده آمده اید و در پی تشکیلاتی جدید هستید، چه تدبیری مدنظر دارید تا فردا برخی دیگر از دست شما به تنگ نیایند؟    

اما نکته دوم که قطعا باید برای آن تفکری جداگانه اختصاص داد موضوع چند صدایی در محدوده ای است که تقریبا همه ساکنین بر روی عنوان «شهرک بودن» آن متعصب قلمداد می شوند. یکی از اندیشمندان معاصر که بهتر است نامی از ایشان برده نشود چند سال پیش در نوشتاری عنوان کرد «چند صدایی همیشه موجب پیشرفت نمی شود و گاهی «هم همه» و «هرج و مرج» به همراه دارد». واقعا در کنار زحمتی که برخی متقبل شده اند برای رفع مشکلات بلوکهای فاز 2، به واکاوی تبعات شکاف بیشتر بین تفکرات همسو و خدای نکرده گسترش آن به سایر زیر مجموعه های اکباتان یعنی فازهای دیگر نیز اندیشیده اند؟ آیا در نهایت رواج چنین الگوهایی باعث نمی شود شهرکی که بدون تعارف به دلیل برداشته شدن دیوارهایش با محله همسایه و گذر یک اتوبان مهم از بطن آن تقریبا تعریف عامیانه شهرک را از دست داده، در عمل نیز با مشکلات جدی تری مواجه شود؟

اکباتانی هایی که تجربه حضور در جلسات با مدیران شهری را داشته اند بخوبی واقفند که همین حالا هم شکاف بین بلوکها و مجموعه های مدیریتی اکباتان چه ضررهایی را برای حال و آینده ساکنین به همراه داشته است.

در این فقره فراموش نکنیم که شاید در ظاهر اکباتان به دلیل مواردی که در بالا ذکر شد با تعاریف گذشته خودش چندان سازگار نباشد اما به دلیل ساختار یکپارچه هویتی که هم در فرم و هم در محتوای بلوکها شکل گرفته حتی بدون دیوار و با وجود میهمان ناخوانده همچون اتوبان نیز می تواند قبای یک شهرک مدرن را به تن کند بطوریکه تا به امروز هیچیک از کارشناسان امور شهرسازی به صراحت نتوانسته اند شهرک بودن اکباتان را «رد» کنند.

در پایان باید متذکر شویم که این نوشته قصد دفاع یا کوبیدن هیچ گروه و دسته ای را در سر ندارد چون خوشبختانه فعلا همه منتقد عمکلرد رسانه ای همچون «4 اکباتان» هستند اما اگر قرار است اصلاحات صورت پذیرد بهتر است به شکلی کامل و بدون ایجاد مشکلی بزرگتر در آینده این فرآیند به سرانجام برسد. شاید گاهی اوقات لازم باشد که بازگشت صورت پذیرد و اصلاح مجدد در دستور کار بیاید. یادآوری این مسئله مهم است که همه در وضعیت امروز سهیم هستند و قطعا در بزنگاههایی خاص آنگونه که باید رفتار نکرده اند پس «فرار به جلو» شاید چندان مقبول واقع نشود.

منتشر شده در سه شنبه 6 آذر 1397       کد خبر : 8514
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح