چه کسانی باید تست تشخیص ایدز دهند؟

چه کسانی باید تست تشخیص ایدز دهند؟

رییس مرکز تحقیقات ایدز ضمن تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی مستمر درباره روش‌های انتقال HIV/AIDS و چالش کشور برای شناسایی مبتلایان به این بیماری، در عین حال به افراد دارای رفتار پرخطر توصیه کرد که هر چه سریع‌تر به کلینیک‌های مشاوره رفتاری یا مراکز بهداشتی در سراسر کشور مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر مینو محرز در آستانه روز جهانی ایدز در گفت ‌و گو با ایسنا، درباره وضعیت این بیماری در دنیا و ایران گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم روند HIV را در کشور کنترل کنیم و در حال حاضر انتقال این بیماری بیشتر از طریق جنسی ادامه دارد.

رفتار پرخطر چیست؟

وی افزود: البته وزارت بهداشت استراتژی‌های مختلفی دارد، اما نکته مهم آن است که فرد آگاهی یابد و بداند که رفتار پرخطر چیست؟ بسیاری از جوانان ما در این زمینه آگاهی ندارند و متاسفانه آموزش و پرورش، رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها هم راجع به این مسایل صحبت نمی‌کنند.  بنابراین جوانان نمی‌دانند که رفتار پرخطر چیست تا در صورت داشتن رفتار پرخطر، حداقل برای انجام تست مراجعه کنند. توصیه اکید ما آن است که افراد دارای رفتار پرخطر تست دهند. رفتار پرخطر هم یعنی تماس جنسی محافظت نشده، بی‌بند و باری در تماس جنسی و تزریق مشترک در اعتیاد تزریقی.

تست‌های تشخیص سریع ایدز چقدر قابل اعتمادند؟

رییس مرکز تحقیقات ایدز کشور درباره اینکه تست‌های تشخیص سریع، چقدر قابل اعتماد هستند؟ به ایسنا گفت: درباره پاسخ اولیه این تست‌ها باید گفت که نه "منفی" آن صد در صد بیماری را رد می‌کند (چراکه ذات بیماری طوری است که دوره پنجره طولانی دارد) و نه "مثبت" آن صد در صد بروز بیماری را تایید می‌کند. به همین دلیل باید موارد لازم در مشاوره گفته شود تا اگر فرد رفتار پرخطر داشته اما تست وی منفی بود، حتما تست مجددا تکرار شود و اگر هم مثبت بود باید حتما با تست‌های دقیق‌تر تایید شود. اما انجام اولیه تست‌ها بسیار کمک کننده است.

محرک‌های انتقال دهنده ایدز

وی افزود: اکنون متاسفانه مقداری مواد اعتیادآور و مصرف آن‌ها تغییر کرده و به سمت مصرف محرک‌های عصبی مانند شیشه، کوکائین، گل و ... روی آورده‌اند. بعضی از این مواد خطرناک‌تر از مصرف تریاک و ... هستند و هرچند که روش مصرف آنها تزریق نیست ولی کاملا پرخطر بوده و زمینه‌ساز رفتارهای پرخطر هستند و به این ترتیب پتانسل انتقال HIV را دارند.

ایدز کشنده نیست به شرط آنکه ...

محرز با تاکید بر اینکه HIV/AIDS دیگر بیماری کشنده‌ای نیست و با درمان قابل کنترل است، افزود: در دنیا هم بر روی درمان قاطع آن کار می‌شود. بنابراین اگر مبتلایان مشخص شوند و تحت درمان قرار گیرند، علاوه بر آنکه فرد مبتلا زندگی نرمالی خواهد داشت، دوز ویروس نیز در بدن وی پایین می‌آید و به این ترتیب امکان آلودگی سایرین کمتر می‌شود.

منتشر شده در شنبه 10 آذر 1397       کد خبر : 8529
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح