حاشیه ‌نگاری بر دیدار مدیران گاج و قلمچی با آیت الله سبحانی

حاشیه ‌نگاری بر دیدار مدیران گاج و قلمچی با آیت الله سبحانی

اظهار نظر یک مرجع تقلید درباره حذف مشق شب دانش آموزان، موضوعی نیست که کاربران پرشمار فضای مجازی ساده از کنار آن عبور کنند، به ویژه اگر این اظهار نظر از نوع انتقاد شدید باشد.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته خبری به صدر اخبار مورد توجه کاربران فضای مجازی رسیده و توجه‌ها را به خود جلب کرده که از دیدار یکی از مراجع تقلید با انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور بیرون آمده، خبری با عنوان انتقاد شدید آیت الله جعفر سبحانی از حذف مشق شب در مدارس!

خبری که در شرح آن آمده که مدیران گاج و قلمچی و برخی دیگر از ناشران آموزشی به دیدار این مرجع رفته‌اند و ایشان در این دیدار تاکید کرده: «اینکه امروز برخی مدارس و اساتید از تکلیف دادن به شاگرد و دانش آموز خود داری می‌کنند، بسیار کار غلطی است که باید اصلاح شود؛ رمز پیروزی مردان بزرگ همین است که در معرض مشکلات قرار گیرند تا پرورش یابند.»

آیت الله سبحانی با بیان اینکه تجربه به بشر ثابت کرده که رسیدن به مقام بالا با زحمت میسر می‌شود، افزوده: «سال‌ها تجربه نشان داده، بچه‌ها بعد از برگشت از مدرسه باید مشغول کار و مرور درس شوند. نباید بچه‌ها را ننر بار آورد؛ با این شیوه بچه‌ها به جایی نمی‌رسند بلکه باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند.»

انتقاداتی صریح و تند که در نهایت به ارائه این رهنمود از زبان این مرجع تقلید منجر شده است: «این شیوه و حذف تکلیف خلاف قرآن، حدیث و سیره بزرگان و علما است و امیدوارم وزیر آموزش و پرورش از این نظر برگردد؛ همان شیوه سابق خوب بود.»

سخنانی که هنوز مورد تایید دفتر ایشان قرار نگرفته و البته مردود هم خوانده نشده است، اما بازتاب وسیعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و واکنش‌های مختلفی را زمینه ساز شده است. واکنش‌هایی از جنس تعجب، شگفتی، طرح سوال و ابهام و از همه این‌ها مهم‌تر، یادآوری تجارب جهانی در این خصوص.

اینکه مدت هاست مشق شب در جهان منسوخ شده و مدارس به سمت و سویی رفته‌اند که تمام شبانه روز دانش آموزان را اشغال نکنند و سهمی هم برای حضور دانش آموزان در جمع خانواده و همسالان و از این‌ها مهم تر، بازی و شادی کودکان در نظر بگیرند. نکات مهمی که در نظام‌های آموزشی مدارس در گذشته مد نظر قرار نمی‌گرفتند و آسیب‌هایی به دنبال داشتند.

نکاتی برخلاف آنچه از زبان آیت الله سبحانی بیان شده و بر اساس آن نتیجه گیری شده که می‌بایست آموزش و پرورش به شیوه قدیم بازگردد و مشق شب را احیا کند. اما مگر مشق شب حذف شده و دانش آموزان بعد از ساعات درسی به حال خود رها می‌شوند؟

همان اتفاقی که وزیر و مسئولان آموزش و پرورش وعده اجرای آن را داده‌اند، اما ظاهرا مدیران انتشارات آموزشی با آن مخالفند و تلاش دارند با اقداماتی از جمله مراجعه به علمای قم، زمینه ساز بازگشت اوضاع به روال قبل شوند. همان هایی که به آیت الله سبحانی گفته‌اند که مشق شب حذف شده است.

منتشر شده در شنبه 24 آذر 1397       کد خبر : 8570
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح