مافیای صیادی کشتی های چینی در آب های جنوب حقیقت دارد؟

مافیای صیادی کشتی های چینی در آب های جنوب حقیقت دارد؟

چند سال از انتشار اخباری که حکایت از واگذاری مجوز صید ترال به چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشورمان دارد ،می گذرد اما در این سال ها همواره این اخبار تکذیب شده است، ولی امسال نشانه هایی عیان شد که مشخص کرد در تمام سال های قبل، تکذیب‌های مسئولان غیرواقعی و به همان میزان دغدغه های صیادان منطقه واقعی بوده است.

به گزارش روزنامه خراسان، همان گونه که در آخرین اظهار نظر فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تاکید کرد: باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد.

موافقان و مخالفان کشتی های چینی

نخستین بار سال ۹۴ بود که اخباری در خصوص حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های جنوبی کشورمان منتشر شد. زمانی که این کشتی‌ها در فواصل دورتر از سواحل به فعالیت مشغول بودند، شمارشان اندک بود و از آن مهم تر، کمتر کسی می‌دانست چینی‌ها به چه کاری مشغولند یا اساسا صید ترال چیست؟ پاسخ این پرسش ها و ابهامات اما به مرور زمان روشن شد ولی برخی از مسئولان باز هم دست از تکذیب اصل ماجرا یا لاپوشانی آن بر نداشتند، صدای صیادان نیز از ترس این که مبادا اعتراضات به قیمت ابطال مجوز صیادی آن ها برای همیشه منجر شود به نتیجه نرسید. معترضان و موافقان حضور کشتیهای صیادی چین در خلیج فارس و دریای عمان همواره رو در روی هم ایستادند. معترضان ، معتقدند کشتی‌های چینی خلیج فارس را «جارو» می‌کنند اما مسئولان، کشتی‌های "ترال" را متعلق به ایران معرفی کردند که با مجوز سازمان شیلات فعالیت می‌کنند. این اظهارات مسئولان، نه تنها منتقدان را قانع نکرد بلکه با افزایش انتقاد ها از حضور چینی ها در دریای جنوب چند روز پیش رئیس سازمان شیلات ایران برکنار شد.

لازم باشد مستندات مان را رو می کنیم

 آخرین اظهار نظر را هم فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران عصر دیروز در آیین اکران مستند «دریابست» مطرح کرد و با اشاره  به کمبود ماهی در جاسک، بندرعباس و قشم گفت: نمی‌توان چشم‌ها را در برابر واقعیات بست ،ما محکم در برابر کسانی که نان را از سفره صیادان سنتی ربوده‌اند ایستاده‌ایم. علیرضا تنگسیری با تاکید بر این که به این موضوع نباید سیاسی نگاه کرد ،افزود: باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد، این صید در کانتینرهای منجمد شده به خارج کشور می‌رود. وی گفت: ما مستنداتی در اختیار داریم و اگر نیاز باشد آن ها را رو خواهیم کرد اما اکنون نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم ما می‌گوییم صیاد هم حقوقی دارد که باید حقش را از دریا بگیرد.

وی گفت: هیچ کشتی صیادی اجازه صید ترال در آب‌های کمتر از ۱۲ مایل را ندارد و این نوع صید در خلیج فارس ممنوع است. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به پدیده شوم قاچاق در هرمزگان گفت: درصورتی که تمامی درها به روی صیادان و بومیان منطقه مسدود شود مجبورند به قاچاق سوخت و مواد مخدر روی آورند و وقتی حرف می‌زنیم متهم به سیاسی کاری می‌شویم. وی به سفر فرمانده سپاه به جاسک اشاره کرد و گفت: وقتی سردار جعفری قایق های وارونه و وضعیت بد مردم منطقه را مشاهده کرد متاثر شد و اشک از چشمانش جاری شد. تنگسیری خاطرنشان کرد: توقیف کشتی‌های صید ترال مختص کشتی‌های چینی نیست و اگر کشتی‌های ایرانی نیز به این کار مبادرت ورزند توقیف خواهند شد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در توقیف و مصادره کشتی‌های چینی به نقش مؤثر قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: صید فانوس ماهی، یال اسبی و برخی ماهی‌های تجاری ایرادی ندارد اما صید دیگر گونه‌های آبزی ممنوع و تخلف است. وی ادامه داد: این کشتی‌ها گاهی تا ۷۰ تن ماهی از گونه‌های مختلف صید می‌کنند که این امر تخلف بوده و غیر مجاز است و باید از این کار جلوگیری شود.

منتشر شده در سه شنبه 30 بهمن 1397       کد خبر : 8803
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح