سبد خالی بلوکها از گردش مالی پسماند خشک در اکباتان

سبد خالی بلوکها از گردش مالی پسماند خشک در اکباتان  

شهرک اکباتان با وجود تراک جمعیتی چند ده هزار نفری و بهره برداری از سیستم شوتینگ در بلوکها هنوز در بحث درآمدزایی از بازیافت جایگاه قابل قبولی در سطح منطقه 5 شهر تهران ندارد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، طبق آمارهای موجود روزانه هر ایرانی بین 700 تا 900 گرم زباله تولید می کند. اگر حداقل این آمار یعنی 700 گرم در جمعیت شهرک اکباتان یعنی حدود 60 هزار نفر ضرب شود عدد 42 تن تولید روزانه ی زباله در اکباتان (به صورت حداقلی) به دست می آید.

از این مقدار زباله حدود 32 درصد آن قابل بازیافت و دارای ارزش است که با این حساب حدود 13.5 تن آن همان اصطلاح معروف یعنی «طلای کثیف» محسوب می شود و همه روزه تعداد قابل توجهی از گروههای رسمی و غیر رسمی بر سر تصاحب این مقدار بیشترین تلاش خود را به خرج می دهند.

تلاشی که طبق پرس و جوهای به عمل آمده به ازاء هر کیلو پسماند خشک بین 700 تا 1000 تومان معامله می شود و بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که بازار روزانه پسماند خشک در اکباتان حداقل 9.450.000 تومان گردش مالی دارد که در طول ماه به بیش از 280 میلیون تومان می رسد.

البته باید توجه داشت که در محاسبه اعداد ذکر شده تماما از حداقل ارقام استفاده شده و قطعا آمارهای واقعی بیش از این حرفها می باشد و تازه «کارتن» و «جعبه محصولات» با قیمتی بالاتر خرید و فروش می شوند که در این آمار لحاظ نشده است.  

اما در این میان فرآیند بازیافت رسمی پسماند خشک در اکباتان میزان بسیار ناچیزی را شامل می شود و تنها کمتر از 10 درصد این چرخه اقتصادی قابل توجه برای یک شهرک، در مسیر صحیح آن قرار می گیرد و مابقی از طریق شبکه غیرمجازها تنها به پر شدن جیب دلال ها کمک می کند و کمک حالی برای جبران هزینه های سرسام آور بلوکها نیست.

در همین زمینه اگر گذرتان به انبارهای غیر رسمی زباله در جنوب تهران افتاد، خواهید دید که چگونه عوامل غیر رسمی جمع آوری زباله ها در اکباتان، تنها برای سود بیشتر کودکان کار را برای بدست آوردن لقمه ای نان در میان زباله ها به کار می گیرند.

در کنار این موضوع که قطعا باید مدنظر دست اندرکاران بلوکها و بازارچه ها واقع شود، بحث منافع اقتصادی بلوکها هم مورد بسیار مهمی است که باید مورد توجه واقع گردد. طبق اطلاعات بدست آمده در برخی بلوکها جمع آوری زباله ها نه تنها فرآیندی سودآور به شمار نمی رود بلکه هزینه هایی همچون حقوق کارگر، بیمه و ... نیز به آن اختصاص می یابد تا با منتی خاص زباله های بلوک جمع آوری شوند.

در این میان برخی بلوکهای دیگر هم هستند که درآمدهایی از فروش پسماند خشک خود به دست می آورند اما واقعیت این است که اعداد و ارقام رد و بدل شده حتی ارزش پرداختن در این مجال را دارا نمی باشند. 

منتشر شده در شنبه 24 فروردين 1398       کد خبر : 8942
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح