عاشق ها و وابسته‌ ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

عاشق ها و وابسته‌ ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

دیوانه‌ وار عاشق اش هستم.طاقت دوری اش را ندارم . در زندگی حاضرم به خاطرش هر کاری انجام دهم. به خاطر او از خیلی چیزها دست کشیدم و بودن با او را به همه‌چیز ترجیح دادم اما او بعضی‌اوقات به حرف‌هایم گوش نمی‌دهد و با رفتارهایش کلافه و عصبانی‌ام می‌کند. ازنظر خودم من یک عاشق واقعی‌ام اما روانشناسان به من می‌گویند: بیمارِ واقعی!

شاید شما هم این‌گونه باشید که گمان کنید عاشق همسرتان هستید و به خاطر او خیلی کارها انجام می‌دهید اما با این‌وجود دعواهای زناشویی‌تان زیاد است و بسیار زیاد از دست معشوقتان ناراحت می‌شوید؛ بعد از ناراحتی‌ها توپ را در زمین همسرتان می‌اندازید و از همسرتان گلایه‌مند می‌شوید که چرا من انقدر همسرم را دوست دارم اما او حاضر نیست به خاطر من هیچ کاری انجام دهد و به خاطر من دست از یکسری کارها و رفتارهایش بردارد! چرا او هم مثل من عاشق نیست ؟!

اگر شما دچار چنین حالتی هستید و خود را عاشق خطاب می‌کنید، این نشان می‌دهد که اصلاً معنای عشق را نمی‌دانید. در زندگی مشترک زوجین یا عاشق ‌اند و یا وابسته.

عشق و وابستگی دو مقولهٔ جدا هستند. اینکه شما به خاطر همسرتان از خیلی علایقتان دست می‌کشید و چنین توقعی را از همسرتان دارید؛ اینکه مدام با همسرتان قهر می‌کنید و یا با کوچک‌ترین مشکلی می‌خواهید همسرتان را از زندگی‌تان حذف کنید و سریع هم از تصمیمتان منصرف می‌شود نشان می‌دهد که شما بیشتر از اینکه عاشق باشید، وابسته ‌اید.

عاشق‌ ها و وابسته‌ ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

روانشناسان در خصوص تفاوت‌های وابستگی و عشق در زندگی مشترک معتقدند که در وابستگی یکی از طرفین باید طبق خواسته‌های طرف مقابلتان پیش برود. کسانی که وابسته هستند زود از کوره در می‌روند و زود هم پشیمان می‌شوند. در وابستگی شما محبت افراطی می‌بینید یعنی فرد وقتی مهربان می‌شود به‌ شدت مهربان می‌شود و احساساتش  فوق‌العاده لطیف می‌شود اما خدا هم نکند عصبانی شود. درواقع در وابستگی شما به ‌نوعی افراط‌ و تفریط می‌بینید.

در یک عشق راستین فرد معشوقش را تشویق می‌کند و باعث رشد و پیشرفت معشوق می‌شود و به قولی او را از قفس آزاد می‌کند تا او در تمام ابعاد رشد کند.اما در وابستگی، فرد قفل و زنجیر می‌زند به دست‌ و پاهای معشوقش و برای معشوق قفسی آزاردهنده درست می‌کند تا جایی که این وابستگی، معشوق را خفه می‌کند. در عشق فرد آرامش به ارمغان می‌آورد و در وابستگی خشم و نفرت و آشفتگی.

یکی از بهترین راهکارها برای تشخصی وابستگی و عشق این نکته است که در عشق اگر دو نفر از یکدیگر دلخور شوند، این رنجش و دلخوری باعث می‌شود که این‌ها به آرامش بیشتری دست پیدا کنند یعنی در پایان مشاجره این دو بیشتر به هم عشق می‌ورزند اما در وابستگی آن بحث و مشاجره منجر به جدل و قهرهای چند روزه و یا چندهفته ‌ای می‌شود.

جملات زیبای گاندی خطاب به همسرش:

خوبِ من، هنر در فاصله‌هاست. زیاد نزدیک به هم می‌سوزیم و زیاد دور از هم یخ می ‌زنیم. تو، نباید آن‌ کسی باشی که من می‌خواهم و من نباید آن‌ کسی باشم که تو می‌خواهی.

کسی که تو از من می‌خواهی بسازی یا کمبودهایت هستند یا آرزوهایت.

من باید بهترین خودم باشم برای تو و تو باید بهترین خودت باشی و بشوی برای من.

خوبِ من، هنرِ عشق در پیوند تفاوت‌هاست و معجزه ‌اش نادیده گرفتن کمبودها.

منتشر شده در چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398       کد خبر : 8975
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح