وضعیت عجیب اقتصاد کره جنوبی، آلمان و هلند

وضعیت عجیب اقتصاد کره جنوبی، آلمان و هلند

مهمترین تحولات سه کشور آلمان،‌هلند و کره جنوبی طی روزهای اخیر نشان از افزایش تورم، بیکاری و کاهش نرخ رشد اقتصادی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، ایسنا درگزارش هایی جداگانه آخرین خبر از اقتصاد سه کشور هلند،آلمان و کره جنوبی را منتشر کرد. بر اساس گزارش بیزینس کریا، نرخ بیکاری کره جنوبی در ماه اوریل به طور غیر منتظره‌ای افزایش یافته است به طوری که مرکز آمار این کشور اعلام کرد نرخ بیکاری با افزایش ۰.۳ درصدی در مقایسه با ماه مارس به ۴.۱ درصد در ماه اوریل افزایش یافته است.

یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ بیکاری کره جنوبی تعدیل نیروی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی به دلیل کاهش تقاضای واردات چین و افزایش منازعات تجاری در سراسر جهان عنوان شده است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نرخ بیکاری این کشور در ماه آوریل را ۳.۸ درصد پیش بینی کرده بودند.

در سه ماهه نخست امسال اقتصاد کره جنوبی بدترین عملکرد فصلی خود از زمان رکود بزرگ جهانی سال ۲۰۰۹ را به ثبت رساند و نرخ رشد آن برای نخستین بار در طی ۱۰ سال اخیر به منفی ۰.۳ درصد رسید. مقامات دولت این کشور از احتمال دستور مون جا ئه این، رئیس جمهور برای کاهش نرخ مالیات‌ها به منظور حمایت از رشد اقتصادی و ترغیب بیشتر کارفرمایان به استخدام نیروهای جدید خبر داده اند.

در حال حاضر شمار بیکاران کره‌ای با ۸۱ هزار نفر افزایش در مقایسه با ماه مارس به ۱ میلیون و ۳۱۹ هزار نفر رسیده است تا شمار افراد شاغل به ۲۶ میلیون و ۹۷۲ هزار نفر کاهش یابد. نرخ مشارکت کار نیز از ۶۳.۴ درصد در ماه گذشته به ۶۳.۳ درصد در ماه آوریل کاهش پیدا کرده است.

متوسط نرخ بیکاری در کره جنوبی در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۶۵ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۹۹ با ۷.۱ درصد و پایین‌ترین نرخ ثبت شده مربوط به سپتامبر ۲۰۰۲ با ۳ درصد بوده است.

اقتصاد هلند در سه ماهه نخست امسال تنها ۰.۵ درصد رشد کرد

تایمز هلند، مرکز آمار هلند در گزارش جدید خود اعلام کرد اقتصاد این کشور با حفظ نرخ رشد سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ و ثبت رشد ۰.۵ درصدی به کار خود در فصل نخست سال جاری خاتمه داده است. طبق اعلام این مرکز رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس معادل ۱.۷ درصد بوده است.

به گفته مرکز آمار هلند، بار اصلی رشد اقتصادی بر روی مخارج مصرفی و سرمایه‌ای بوده است. در این مدت سرمایه گذاری‌ها در مسکن و همچنین زیرساخت‌ها ۴.۵ درصد افزایش داشته است. برای بیستمین فصل متوالی مخارج مصرفی خانوارهای هلندی افزایشی بوده است. بیشترین مخارج خانوارها مربوط به لوازم منزل، برق و خدمات بوده است.

متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هلند در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۸ به طور متوسط ۲.۲۳ درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۹ با رشد ۶.۱ درصدی و کمترین رشد نیز رشد منفی ۴.۹ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ بوده است.

هلند ششمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو و یکی از قطب‌های حمل و نقل اروپا است. اقتصاد این کشور وابستگی شدیدی به تجارت خارجی دارد و صادرات معادل ۸۳ درصد تولید ناخالص داخلی و واردات معادل ۷۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

نرخ تورم بزرگترین اقتصاد اروپا در ماه آوریل به ۲ درصد رسید

تریدینگ اکونومیکس، به کمک افزایش قیمت گروه‌های خدمات، انرژی و مواد غذایی، نرخ تورم آلمان تا پایان ماه آوریل با ثبت رقم ۲ درصد به سطح هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا و بالاترین نرخ تورم ثبت شده از نوامبر سال گذشته تاکنون رسید.

بر مبنای سالانه نیز نرخ تورم آلمان در مقایسه با آوریل سال گذشته ۱.۸ درصد بوده است. بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به روزنامه‌ها با ۴.۸ درصد بوده است و پس از آن تنباکو با ۳.۶ درصد افزایش قرار دارد. از سوی دیگر بیشترین کاهش مربوط به لوازم الکترونیکی با منفی ۶.۸ درصد و تلفن با ۶.۷ درصد بوده است.

بانک مرکزی اروپا دستیابی به نرخ تورم دو درصدی را برای اعضای خود هدف‌گذاری کرده است. بانک مرکزی اروپا پیشتر اعلام کرده بود دست از سیاست عادی‌سازی خود برداشته است و در عوض از این پس روی افزایش نقدینگی بانک‌ها کار خواهد کرد. این بانک هم چنین افزایش نرخ بهره را به سال آینده موکول کرد.

در بین گروه‌های مختلف، گروه انرژی با تورم ۴.۶ درصدی پیشتاز است که در این بین سوخت موتور ۵.۴ درصد، گاز طبیعی ۳.۲ درصد و برق ۳ درصد افزایش داشته‌اند. مواد غذایی در مقایسه با سال قبل به طور متوسط ۰.۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که بیشترین افزایش قیمت این گروه مربوط به سبزی با ۹.۷ درصد و بیشترین کاهش متعلق به میوه با کاهش ۸.۴ درصدی بوده است.

در بخش خدمات نرخ تورم سالانه به ۲.۱ درصد رسیده است. نرخ تورم ماه گذشته آلمان ۱.۳ درصد بود که پایین‌ترین نرخ ثبت شده در طول ۱۱ ماه اخیر محسوب می‌شد. متوسط نرخ تورم آلمان در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر ۲.۳۸ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ نیز مربوط به ژوئن ۱۹۵۰ با منفی ۷.۶۲ درصد بوده است.

منتشر شده در شنبه 28 ارديبهشت 1398       کد خبر : 9051
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح