مدیر بازیافت منطقه 5، از تلاشها تا زندگی با یک شهردار

مدیر بازیافت منطقه 5، از تلاشها تا زندگی با یک شهردار

سارا میرزایی از سال 87 در منطقه 5 به عنوان کارشناس بازیافت مشغول به کار شده است و در طی این سالها سمت هایی همچون مسوول آموزش بازیافت و جانشین اداره بازیافت را تجربه کرده و حالا به عنوان رئیس اداره بازیافت یا به قول خودش «پسماند» منطقه مشغول به کار است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، وی طی ماههای گذشته موفقیت ها و اقدامات قابل توجهی را به انجام رسانده که انگیزه مصاحبه پیش رو می باشد. از جمله این اقدامات می توان به کسب عنوان نخست در میان مناطق 22 گانه شهرداری، تعامل کاری با دانشجویان دانشگاه شریف و حتی پاسخگو نمودن و شفاف سازی عمکلرد پیمانکار زیر مجموعه اش می باشد.  

تلاش برای تغییر نگاه در خصوص مدیریت بانوان

اولین مدیر خانمی بودم که در شهرداری تهران مسوولیت اداره پسماند قرار گرفتم و برای مدیران پذیرش این قضیه قدری سخت بود. به همین دلیل تمام تلاشم این بود که دیدگاه مدیران شهرداری را تغییر و به سمتی ببرم که یک خانم هم می تواند کار پسماند را پیش ببرد، ضمن اینکه یک بخشی از کار ما آموزش و فرهنگ سازی است. خوشبختانه به مرور زمان اتفاق مورد نظر من رخ داد و در اولین گام منطقه 2 شهر تهران که هم مرز با منطقه 5 می باشد، مدیریت بازیافت خود را به یک خانم سپرد و به مروز زمان مناطق دیگر همچون 14 و 15 این روند را ادامه دادند.

همکاری پسماند منطقه 5 با نخبگان دانشگاه شریف

دیدگاه مدیران شهرداری در دوره های مختلف متفاوت است. از روزی که آقای حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند با توجه به جمله معروفشان «تهران برای همه» مشخص است دیدگاه شهردار تهران به سمت هوشمندسازی است و در تمام جلساتی که برگزار می شود تأکید ایشان بر کارهای نو و خلاقانه می باشد تا با توجه به محدودیت های بودجه ای موجود بتوانیم بیشترین بهره داری از امکانات موجود را داشته باشیم. برای همین منظور در بحث پسماند تصمیم گرفتیم از نخبگان و بالطبع شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم تا شهر را به سمت نوآوری بیشتر پیش ببریم. در حال حاضر یک تعدادی از جوانان نخبه دانشگاه شریف در بحث پسماند خشک نشسته اند و همراه با برنامه ریزی اپلیکیشنی را طراحی کرده اند که رستورانهای تهران را تحت پوشش قرار بدهند و ما هم به عنوان اداره پسماند منطقه 5 به دلیل اینکه هم جوان بودند و هم تفکر بسیار خلاقی داشتند و از همه مهمتر اینکه مثل پیمانکاران تنها به سود مادی توجه نمی کردند از طرح آنها استقبال و طی هفته های آتی همکاری خود را با آنها عملیاتی خواهیم کرد.  

تهیه اپلیکیشن برای جمع آوری ساخت

اپلکیشن یکی از راههای پنجگانه جمع آوری پسماند می باشد و در حال حاضر برخی مناطق دیگر شهر تهران حدود 2 سال است که نسبت به راه اندازی این قابلیت در منطقه خود اقدام کرده اند اما ما به دلیل اینکه طرح خیلی روشنی در این زمینه وجود نداشت و از طرف دیگر مجوزهای لازم از طرف دستگاههای نظارتی و ذیربط داده نداده شده بود، تمایلی به اجرای آن نداشتیم. در این رابطه دستگاههای نظارتی این دغدغه این را داشتند که اطلاعاتی از مردم جمع آوری می شود و بعدا در مقاصدی غیر مرتبط و حتی تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. با تکیه بر همین مشکل من ضمن موافقت با اصل کار که باید به سمت روشهای جدیدتر برای جمع آوری پسماند پیش برویم با مدل اجرا موافق نبودم. اما خوشبختانه حالا مشکلات تا حدودی برطرف شده و مجوزهای لازم نیز اخذ گردیده و با توجه به همین موضوع طی ماههای گذشته با تمام شرکت های دانش بنیان ارتباط مستقیم برقرار کردیم تا در نهایت و طبق تحلیل و بررسی های دریافت شده اجرای این طرح در بخش پسماند منطقه 5 را به انجام برسانیم.

رتبه خود را در میان مناطقه 22 گانه حفظ می کنیم

یک اتفاق خوبی که در دوره اخیر شورای شهر تهران رخ داد مصوبه ای جدید برای سازمان پسماند بود که بر مبنای آن باید طرح جمع آوری پسماند در داخل ساختمانهای زیر مجموعه شهرداری تهران هم به اجرا می رسید و به عبارتی فرهنگ سازی این بار از دل شهرداری تهران آغاز و به شهروندان تسری پیدا کند. خوشبختانه ما در منطقه 5 با تلاش آموزشگران بازیافت وارد عمل شدیم و با تأمین و جانمایی مخازن مورد نیاز در تمام ساختمانهای شهرداری منطقه موفق به کسب عنوان نخست جمع آوری پسماند در میان مناطق 22 گانه شهر تهران شدیم. در راه کسب این موفقیت ما راهکارهای های مختلفی از جمله سیاست های تشویقی برای سرایداران ساختمانهای زیر مجموعه را در پی گرفته و حتی به آنهایی که همکاری بیشتری داشتند جوایزی را تقدیم کردیم تا اهداف مورد نظر محقق شود. برای آینده هم برنامه داریم که در فاز دوم این طرح همچنان رتبه خود را حفظ کنیم و این بار برعلاوه بر ساختمانهای زیر مجموعه شهرداری، در سایر دارات دولتی سطح منطقه نیز فرهنگ جمع آوری پسماند را به اجرا برسانیم.  

مشورت در امور اجرایی با همسر

همسرم من شهردار ناحیه هستند در منطقه 5 و معمولا سعی می کنیم در مباحث مدیریتی و تصمیم گیری دخالتی در کار یکدیگر نداشته باشیم و حتی همسرم جناب آقای اسدالهی همیشه سعی می کنند به جای راهنمایی در امور کاری، من را به سمت مدیریت مافوق خودم یعنی معاونت امور شهری منطقه 5 سوق بدهند تا تصمیم گیری ها بر اساس سیاست های کاری این معاونت باشد.

ولی بالاخره مشورتها در امور اجرایی بین ما وجود دارد چون پیدا راهکارهای اجرایی تنها بر اساس تجربه بدست می آید و من سعی می کنم در این موارد از تجربیات ایشان استفاده کنم.

از نگاه همسر یک شهردار

همسر من چندی پیش شهردار ناحیه 6 بودند و من همیشه این نقد را به ایشان داشتم که با توجه به وسعت کمتر این ناحیه نسبت به سایر نواحی و بافت و ساختارش که مشکلات کمتری را دارا می باشد، چرا بازهم شبها قدری دیر به منزل مراجعه می کنند. در پاسخ آقای اسدالهی همیشه اعتقاد داشتند که اگر شهردار ناحیه خودش زود از ناحیه بیرون بیاید دیگر کسی از پرسنل در محل کارش باقی نمی ماند و نفر اول ناحیه باید بماند تا کارکنان با تمام وجود مسوولیتهایشان را به انجام برسانند. البته من هم در مقابل همیشه این استدلال ایشان را می پذیرفتم. باور کنید اینقدر این استدلال را پذیرفتم که فکر می کردم وقتی ایشان به ناحیه 2 تشریف بردند که قطعا بار بسیار بیشتری از مسوولیت وجود دارد دیگر حق دارند که شبها حتی به منزل نیایند (با خنده) اما خوشبختانه تنها با 2 یا 3 ساعت تأخیر بیشتر نسبت به ناحیه 6 به خانه مراجعه می کنند.

منتشر شده در پنجشنبه 9 خرداد 1398       کد خبر : 9086
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح