سیاست در آینه تاریخ معاصر ایران/ حراج لوحه های باستانی تخت جمشید

سیاست در آینه تاریخ معاصر ایران/ حراج لوحه های باستانی تخت جمشید

9 تیر 1385                     

يك قاضي فدرال آمريكا رأي داد كه لوحه هاي باستاني تخت جمشيد ايران كه به طور غيرقانوني به آن كشور قاچاق شده به نفع اسرائيل به حراج گذاشته شود.

9 تیر 1383

صداي جمهوري اسلامي ايران، امروز در گزارشي به نقل از مدير امور بين الملل انجمن حمايت از قربانيان سلاحهاي شيميايي در ايران اعلام كرد در طول دهه هشتاد ميلادي، 27 شركت بزرگ اروپايي و غربي مواد اوليه و تجهيزات ساخت سلاحهاي شيميايي در اختيار رژيم بعثي عراق قرار داده اند.

9 تیر 1382

جك استراو وزير امور خارجه انگلستان در سفري يك روزه وارد تهران شد. وي با خاتمي رئيس جمهور، روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و خرازي وزير امور خارجه ايران ملاقات كرد و با آنان راجع به مسائل هسته اي، صلح خاورميانه، حقوق بشر و ديگر مسائل مطرح در روابط دو كشور مذاكره نمود.

9 تیر 1377

رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا وارد تهران شد. هدف از سفر او تعميق روابط دوجانبه و همچنين ايجاد تفاهم بيشتر ايران و اروپا اعلام شد. پرودي با رهبر انقلاب، خاتمي رئيس جمهور و هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كرد.

9 تیر 1375

در پي تعرض هليكوپترهاي ارتش تركيه به خاك ايران و به شهادت رسيدن 6 نفر سفير تركيه در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد

9 تیر 1375

محمدرضا باقري سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه در ملاقات با مديركل سياسي وزارت امور خارجه تركيه مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را نسبت به تعرض بالگردهاي تركيه به روستاهاي مرزي ايران به وي اعلام كرد.

9 تیر 1373

نشست رؤساي جمهور ايران و آذربايجان پيرامون بهره برداري مشترك از درياي خزر و گسترش مناسبات دو كشور در تهران برگزار شد. حيدر علي اف، دوازدهم تير نيز با رهبر انقلاب ديدار كرد.

9 تیر 1371

در پي حضور سلمان رشدي در مجامع عمومي اروپا، دويست نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه اي به پارلمان انگليس، حكم اعدام رشدي را غيرقابل تغيير دانستند.

9 تیر 1366

رئيس مجلس ملي اتريش تصريح كرد اينكه عراق آغازگر حمله به ايران بود مسئله اي است كه در سازمان ملل متحد به عنوان يك واقعيت تاريخي ثابت شده است.

9 تیر 1365

عمليات كربلاي يك در جبهه مهران آغاز شد. اين عمليات منجر به آزادسازي شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن و دشت قلاويزان و تپه هاي مشرف به شهر زرباتيه عراق گرديد.

9 تیر 1360

امام خميني در پيامي به مناسبت فاجعه هفتم تير و شهادت 72 يار امام فرمودند: «بهشتي مظلوم زيست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»

9 تیر 1360

پيكر 72 شهيد حادثه انفجار حزب جمهوري اسلامي بر دوش ميليونها مردم داغدار و عزادار تهران تشييع شد.

9 تیر 1359

وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد دبير اول سفارت شوروي در تهران كه هفته پيش در حين مبادله اسناد جاسوسي با يكي از اتباع خارجي بازداشت شده بود، از سوي دولت ایران به عنوان «عنصر نامطلوب» تشخيص داده شد و از سفارت شوروي خواسته شد، وی خاك ايران را ترك كند.

9 تیر 1357

روزنامه لوموند نوشت حكومت شاه در سال جاري 30 درصد بودجه كشور را صرف خريد اسلحه كرده است.

9 تیر 1356

راديو لندن از قول نويسنده كتاب «بازار اسلحه» اعلام كرد «دنيا از ميزان واقعي سلاحهايي كه به دو كشور ايران و عربستان ارسال مي شود بي خبر است». روزنامه «ديلي ميل» نیز در گزارشي با عنوان «سوداگران مرگ» از ايران و عربستان به عنوان كشورهايي كه سلاح و مهمات را در خود انبار كرده اند ياد كرد.

9 تیر 1353

قرارداد خريد خدمات مربوط به غني‌سازي اورانيوم براي تأمين سوخت نيروگاه‌هاي اتمي ايران ميان «اعتماد»، رييس سازمان انرژي اتمي و «ژوليس روبن‌«، نماينده كميسيون انرژي اتمي امريكا به امضأ رسيد.

9 تیر 1345

ريچارد هلمز سفير اسبق امريكا در تهران، به رياست سازمان «سيا» منصوب شد.

9 تیر 1345

آقاي سيد كاظم شريعتمداري در ديدار با يك هيأت عراقي كه جهت ترغيب مردم ايران به ارسال كمك براي مردم فلسطين به ايران آمده بود از اقدامات رژيم شاه حمايت كرد، سياستهاي جمال عبدالناصر را مورد انتقاد شديد قرارداد و اقدام كشورهاي اسلامي در تحريم نفتي اسرائيل و غرب را نكوهش كرد.

9 تیر 1332

به نوشته مطبوعات ايران، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور آمريكا در پاسخ به نامه مصدق نخست وزير ايران تأكيد كرد تا زماني كه اختلاف بر سر نفت ايران و انگليس حل نشود آمريكا از ايران نفت نخواهد خريد.

9 تیر 1325

احمد قوام (قوام السلطنه) با توجه به فرارسيدن انتخابات پانزدهم و براي آنكه بتواند نمايندگان موردنظر خود را به مجلس بفرستد، تشكيل حزب دموكرات را اعلام كرد.

9 تیر 1321

«آدريان هولمن» كاردار سفارت انگليس در تهران طي نامه اي خطاب به «هاپكينسون» رئيس دفتر وزير كشور بريتانيا مقيم قاهره نوشت: «ما بايد نزديكترين تماس ممكن را در مورد سيدضياء با هم داشته باشيم. زيرا او در آيندهاي نزديك ارزش زيادي براي ما پيدا مي كند.»

9 تیر 1320

سر فرماندهي ارتش آلمان دستور داد كه پس از شكست شوروي طي عملياتي از طريق پيشروي يك سپاه موتوريزه در داخل خاك ايران، مواضع بريتانيا در خاورميانه مورد حمله قرار گيرد.

9 تیر 1302

كنسول انگلستان در اهواز «جي. بي. بيل» طي نامه اي محرمانه به مأمور سياسي انگلستان در بوشهر از او خواست براي حفظ حوزه هاي نفتي بر اساس تدابير پيش بيني شده در نامه، با شيخ خزعل همكاري صميمانه و تنگاتنگي به عمل آورد.

9 تیر 1299

قيام اسلامي مردم عراق عليه استعمار انگليس به رهبري آيت الله ميرزاي شيرازي آغاز شد.

 

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

منتشر شده در يكشنبه 9 تير 1398       کد خبر : 9164
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح