در آینه تاریخ معاصر/ حمله مسلحانه به مقر منافقین در پاکستان

در آینه تاریخ معاصر/ حمله مسلحانه به مقر منافقین در پاکستان

17 تیر 1382

لاله و لادن دوقلوهاي به هم چسبيده ايراني در زير عمل جداسازي در بيمارستان رافلز سنگاپور بر اثر خونريزي شديد به فاصله 90 دقيقه از يكديگر جان خود را در سن 29 سالگي از دست دادند. رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي در بيانيه هاي جداگانهاي اين ضايعه را تسليت گفتند.

17 تیر 1373

31 نفر از اعضاي سازمان مجاهدين خلق كه از عراق به فلسطين اشغالي رفته بودند از دولت اسرائيل درخواست پناهندگي سياسي كردند.

17 تیر 1372

به نوشته مطبوعات تركيه درخواست هيأت بلندپايه ايراني از مسئولان تشريفات تركيه مبني بر عدم استفاده از مشروبات الكلي به هنگام ميهماني شام، با موافقت ميزبانان مواجه شد و به دستور سليمان دميرل رئيس جمهور تركيه، سران كشورهاي عضو «اكو» با نوشيدني هاي غيرالكلي پذيرايي شدند.

17 تیر 1371

شبكه تلويزيوني «اي. بي. سي» آمريكا در گزارشي كه با كمك نشريه نيوزويك تهيه كرده بود اعتراف كرد «آمريكا براي جلوگيري از پيروزي جمهوري اسلامي ايران در جنگ همكاري نظامي علني با دولت عراق داشت.»

17 تیر 1371

219 تن از اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا (142 عضو دمكرات و 77 عضو جمهوريخواه) با امضاي نامه اي از دولت بوش درخواست كردند از سازمان مجاهدين خلق به سركردگي مسعود رجوي حمايت كند.

17 تیر 1367

خاوير پرز دكوئه يار دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد پرونده سرنگوني هواپيماي مسافري ايران در آبهاي خليج فارس را نمي توان مختومه دانست.

17 تیر 1366

مقرهاي سازمان مجاهدين خلق در شهرهاي كويته و كراچي پاكستان مورد حمله مسلحانه گروهي ناشناس قرار گرفت. بر اساس گزارش مطبوعات پاكستان در اين حمله دو مقر يادشده منهدم و دست كم يك صد تن از اعضاي مجاهدين خلق كشته يا زخمي شدند.

17 تیر 1360

كاظم افجه اي عامل ترور محمد كچوئي مدير زندان اوين كه پس از ارتكاب اين جنايت جهت فرار از مجازات از ساختمان بلندي خود را به پائين پرت كرده بود در بيمارستان درگذشت.

17 تیر 1357

امروز دكتر كريم سنجابي پيشنهاد حزب توده را براي پيوستن به اين حزب جهت براندازي رژيم رد كرد و گفت حزب توده وابسته به يك قدرت خارجي است.

17 تیر 1356

فرح پهلوي كه در آمريكا به سر مي برد در مصاحبه با آسوشيتدپرس درباره تظاهرات ضدشاه در آمريكا گفت حكومت همسرش همواره مورد حمله سوسياليستها و كمونيستها بوده است. زيرا شاه ايران اصلاحاتي را در كشور انجام داده كه حكومتهاي چپگرا فقط وعده انجام آن را به مردم خود داده اند.

17 تیر 1347

متعاقب اعلام تشكيل فدراسيوني از شيخ نشينهاي ساحل جنوبي خليج فارس از جمله بحرين، وزارت امور خارجه ايران با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد مادام كه وضع آينده بحرين روشن نگرديده چنين فدراسيوني به هيچ وجه مورد قبول دولت ايران نخواهد بود.

17 تیر 1330

هاري ترومن رئيس جمهور امريكا، «اورل هريمن‌« رامامور ميانجيگري بين ايران و انگليس در مسأله ملي شدن صنعت نفت ايران كرد.

17 تیر 1326

تحت شرايط حكومت نظامي بسياري از روزنامه ها و نشريات از جمله «قيام ايران» به مديريت حسن صدر، «آتش» به مديريت سيدمهدي ميراشراقي، «اقدام» به مديريت عباس خليلي توقيف و مديران آنها بازداشت شدند.

17 تیر 1316

وزيران خارجه ايران‌، تركيه‌، عراق و افغانستان در كاخ سعدآباد قراردادي امضاء كردند كه ميان آنان نوعي اتحاد استراتژيك به وجود آورد. اين قرارداد به «پيمان سعدآباد» مشهور شد.

17 تیر 1304

سفارت آمريكا در تهران از دولت ايران درخواست كرد آمار و اطلاعات مربوط به خسارات وارده به كشتيهاي ايراني در خلال جنگ اول جهاني را تحويل آن سفارت نمايند.

17 تیر 1300

به دستور رضاخان وزير جنگ، 800 قزاق پياده، 100 قزاق سواره و 200 ژاندارم همراه با 4 توپ صحرائي به سوادكوه اعزام شدند.

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

منتشر شده در دوشنبه 17 تير 1398       کد خبر : 9178
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح