در آینه تاریخ معاصر/ تیرباران 14 افسر ایرانی به دست انگلیسی ها

در آینه تاریخ معاصر/ تیرباران 14 افسر ایرانی به دست انگلیسی ها

22 تیر 1384

با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي سالروز اخراج پرتغاليها از تنگه هرمز «روز ملي خليج فارس» نام گرفت.

22 تیر 1364

بر اثر انفجار بمب نيرومندي كه توسط عوامل ضدانقلاب در داخل اتوبوس بين شهري تبريز - خوي كار گذاشته شده بود 12 مسافر اتوبوس شهيد و 22 نفر ديگر از آنان مجروح شدند.

22 تیر 1362

امام خميني نسخه‌اي از وصيتنامه خود را طي پيامي نزد نمايندگان اولين دوره مجلس خبرگان رهبري به امانت سپرد.

22 تیر 1361

سفارت ايران در بُن و نمايندگيهاي تابع اين سفارت در مونيخ، هامبورگ و برلين غربي كه متعاقب تصميم ايران به تعليق مناسبات با آلمان در دهم تيرماه جاري تعطيل شده بودند، با ارسال نامه وزير خارجه آلمان به وزير خارجه ايران و تلاش آن كشور براي رفع كدورت به وجود آمده، فعاليت خود را از سر گرفتند.

22 تیر 1360

«ايران» دختر تيمورتاش وزير دربار رضاشاه ، 48 سال پس از مرگ پدرش اعلام كرد گروه سه نفره شامل سرلشكر آيرم رئيس شهرباني، پاشاخان رئيس كل زندانها و پزشك احمدي پدرم را در داخل دخمه اي با بالش خفه كردند و اين زماني بود كه تزريق سم به وي توسط پزشك احمدي منجر به مرگ پدرم نشده بود.

22 تیر 1360

از سوي شوراي نگهبان آقايان عباس شيباني، اكبر پرورش، حبيب الله عسگراولادي و محمدعلي رجايي به عنوان كانديداهاي واجد شرايطِ مقام رياست جمهوري معرفي شدند.

22 تیر 1359

اعتبارنامه خسرو قشقايي به دليل ارتباطه اي وي با ساواك و عوامل سيا و مقامات رژيم گذشته، در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي با 189 رأي از مجموع 206 رأي نمايندگان رد شد.

22 تیر 1358

ريچارد نيكسون رئيس جمهور اسبق آمريكا طي ديدار 12 ساعته خود با شاه مخلوع به وي گفت ميليونها آمريكائي هنوز دوست وي هستند.

22 تیر 1357

آقاي سيدكاظم شريعتمداري امروز در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت ملت خواستار آزادي انتخابات آينده مجلس است. اگر اين انتخابات، آزاد صورت گيرد ما مردم را ترغيب خواهيم كرد تا نمايندگان روحاني خود را انتخاب كنند و ما خود نمايندگان موردنظر خود را انتخاب خواهيم كرد.

22 تیر 1357

جيمي كارتر رئيس جمهور آمريكا با فروش 800 ميليون دلار سلاح جديد به ايران موافقت كرد. اين رقم غير از دو ميليارد و سيصد ميليون دلار سلاحي است كه فروش آن قبلاً به تصويب رسيده بود.

22 تیر 1357

روحانيت مبارز سراسر كشور با انتشار اعلاميه اي جشنهاي نيمه شعبان را به علت به شهادت رسيدن مردم خصوصاً در شهرهاي قم و تبريز و يزد، تحريم كردند.

22 تیر 1356

در آلمان كتابي به نام «ساواك، دوست شكنجه گر غرب» منتشر شد. اين كتاب با استفاده از اسنادی تدوين شده كه هنگام اشغال كنسولگري ايران در ژنو به دست دانشجويان مخالف افتاده است. «آرولد ايرنبرگر» نويسنده كتاب، در مقدمه، از ساواك به عنوان سازمان جنايتكار تروريستي نام برده است.

22 تیر 1343

ستوان يكم شهرباني حسين قبادي كه در 1329 وسيله فرار سران زنداني حزب توده از زندان قصر را فراهم كرده بود، سحرگاه امروز تيرباران شد.

22 تیر 1338

خروشچف رئيس اتحاد جماهير شوروي طي نامه شديداللحني از انعقاد قرارداد نظامي بين ايران و امريكا انتقاد كرد.

22 تیر 1331

محمد مصدق براي عهده‌داري مقام نخست‌وزيري خواستار اختيارات تام از مجلس شوراي ملي شد.

22 تیر 1330

دكتر محمد مصدق نخست وزير به مجلس شوراي ملي رفت و از نمايندگان درخواست كرد تا به او اجازه داده شود كه دولت در مدت 6 ماه رأساً قانونگذاري نمايد.

22 تیر 1326

يك صد مغازه در آتشسوزي مهيب بازار اردبيل به خاكستر تبديل شد.

22 تیر 1321

دكتر محمود حسابي به رياست دانشكده علوم دانشگاه تهران انتخاب شد.

22 تیر 1320

«آنتوني ايدن» وزير امور خارجه انگلستان در سالهاي جنگ دوم جهاني در خاطرات خود از احتمال به گروگان گرفته شدن اعضاي انگليسي شركت نفت ايران و انگليس توسط نيروهاي ايران و يا از انجام اقدامات مشابهي از سوي بختياريها و ايلات اطراف عليه اتباع انگلستان در صورت اشغال ايران، اظهار نگراني كرد.

22 تیر 1314

عده زيادي از روحانيون و وعاظ و مدرسين حوزه علميه مشهد كه در قيام گوهرشاد مشاركت داشتند بازداشت شدند. در ميان بازداشت شدگان آيت الله سيديونس اردبيلي، آيت الله آقازاده، آيت الله شيخ آقابزرگ شاهرودي، آيت الله سيدعبدالله شيرازي، آيت الله شيخ هاشم قزويني و حجت الاسلام دستغيب بودند.

22 تیر 1310

سفارت انگليس جهت اكتشاف آثار باستاني در جنوب ايران از وزارت خارجه درخواست صدور مجوز كرد. در اين تقاضا آمده است كه آثار مكشوفه جهت مطالعه به انگلستان ارسال خواهد شد و پس از بررسي و عكسبرداري ، يك سهم از آن به ايران تعلق خواهد گرفت.

22 تیر 1304

سه ماه پس از مرگ محمد علی شاه قاجار، خانواده وی شامل همسر، فرزندان و خادمان او از طریق بندر پهلوی وارد ایران شدند.

22 تیر 1297

چهارده نفر از افسران ايراني كه در جنگ عليه نيروهاي انگليس در جنوب شركت كرده بودند، توسط نظاميان اين كشور تيرباران شدند.

22 تیر 1288

قواي مشروطه خواه كه با هدف تصرف تهران در پشت دروازه هاي جنوبي تهران اردو زده بودند، از نخستين ساعات بامداد امروز دسته دسته وارد تهران شدند.

22 تیر 1285

در جریان تیراندازی سربازان به سوی تظاهرکنندگانی که پیراهن خونین «سیدعبدالحمید» اولین شهید مشروطه را در دست داشتند و در بازار تهران راهپیمایی می‌کردند، تعداد دیگری از مردم کشته شدند.

منتشر شده در شنبه 22 تير 1398       کد خبر : 9192
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح