شناسایی بیش از 50 مورد فضای «بی دفاع» شهری در اکباتان

شناسایی بیش از 50 مورد فضای «بی دفاع» شهری در اکباتان

فضاهای بی دفاع امروزه در شهرها به دلیل رشد و گسترش فیزیکی و جمعیتی از یک سو و در مقابل عدم حرکت به سمت فضاسازی شهری بهتر بوجود می آیند که در نهایت نقاط بی هویت و نا آشنای زیادی همراه با تبعات منفی را در پی دارند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، فضاهای شهری در شهرک اکباتان و بالاخص در محوطه بلوکها به مثابه عنصری اساسی در تعاملات و ارتباطات ساکنین قلمداد می شوند. فضاهایی که طی سالهای اخیر و در پاره ای مواقع به دلیل نبود نظارت های مستقیم و غیر مستقیم و از همه مهمتر عدم به کارگیری مناسب تبدیل به نقاطی «کور» و «حاشیه ساز» برای ساکنین و حتی مدیران بلوکها شده اند.

طبق بررسی های میدانی انجام شده حداقل بیش از 50 نقطه کمتر مورد توجه قرار گرفته در مجموعه اکباتان وجود دارند که دقیقا مصداق فضای بی دفاع شهری محسوب می شوند و متأسفانه رویدادهای ناخوشایندی همچون تجمع مزاحمت گونه برای ساکنین، خرید و فروش مواد مخدر و حتی مسائل اخلاقی در آنها به چشم می خورد. نکته مهمتر اینکه بیش از 60 درصد نقاط شناسایی شده در حریم بلوکها و محوطه داخلی تحت مدیریت آنها می باشد.    

در مورد میزان پراکندگی این نقاط بی دفاع در اکباتان هم باید گفت که تقریبا در هر 3 فاز شهرک این نقاط موجود و قابل رویت هستند اما در مورد برخی قسمتها همچون خیابان صنایع هواپیمایی در فاز 2 و محوطه های پیرامونی آن و البته مسیر پیاده روی در ضلع شمال شرقی پارک نرگس که به سمت بلوکهای فاز 3 ادامه پیدا می کند وضعیت کمی پر رنگ تر به نظر می رسد تا جاییکه در حاشیه مسیر پیاده روی مورد اشاره که فضای سبز قابل توجهی نیز وجود دارد صحنه های عجیبی رویت می شود.

طبق نظر کارشناسان اجتماعی نبود نظارت کافی، عدم فضا سازی صحیح و حتی استفاده نکردن از پارامترهایی ساده ای همچون نورپردازی و دوربین مدار بسته قطعا در رشد و گسترش فضاهای بی دفاع شهری بی تأثیر نیستند. در خصوص 2 مورد عنوان شده یعنی بکارگیری «نورپردازی» و «دوربین مداربسته» برای کنترل بیشتر، متأسفانه باید گفت که تصمیم گیرندگان بلوکها تمایل کمتری برای پوشش محوطه های بدون سقف از خود نشان می دهند و یا اگر هم به طور مثال نورپردازی خاصی صورت می گیرد بیشتر اهداف تزئینی لحاظ می شود تا مباحث ایمنی و اجتماعی. مثال مشخص این گفته استفاده از چراغهای «دَفنی» در محوطه باغچه ها و فضای سبز می باشد که بیشترین استفاده آن برای زیبایی بصری محیط است.    

در پایان لازم به ذکر است مهم ترین آثار اجتماعی فضاهای بی دفاع شهری، حس ترس و نا امنی و وحشت در بین شهروندان و متعاقبا نارضایتی آنان از خدمات ارائه شده می باشد.

منتشر شده در سه شنبه 19 شهريور 1398       کد خبر : 9337
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح