حرفهای عجیب سهامدار مگامال بعد از 14 سال

حرفهای عجیب سهامدار مگامال بعد از 14 سال

چندی پیش یکی از سهامداران پروژه مگامال از فرط عصبانیت تا آستانه یک درگیری فیزیکی تمام عیار با مدیرعامل شرکت نگین آرای آسیا پیش رفت. البته سید یاسر نیازی چند سال پیش هم در جلسه هیئت مدیره همین مجموعه تجربه موقعیتی مشابه را داشته و پرتاب بطری آب معدنی به سمت خود را از طرف «رامین احمدی» به عنوان عضو هیئت مدیره به چشم دیده است.

درگیری «رخ نداده ی» مذکور شاید در نگاه اول یک موضوع کاملا حاشیه ای قلمداد شود اما در بطن خود ناگفته هایی بس عجیب از مگامال 14 ساله و البته نیمه کاره در شهرک اکباتان به همراه دارد که در طی مصاحبه پیش رو سعی به طرح برخی از آنها صورت گرفته است.

بی تردید گفت و گوی میر نور موسوی نسب با سایت خبری اکباتان و پاسخهای ارائه شده از طرف ایشان نمونه ای بسیار کم نظیر در بین تمام اطلاع رسانی های صورت گرفته از فرآیند ساخت مگامال محسوب می شود. پروژه ای که می تواند شکل حضور برخی نهادهای دولتی در فضای اقتصادی امروز کشور را ترسیم نماید.       

این گفت و گو به دلیل طولانی بودن در 2 قسمت تقدیم می گردد.     

----------------------------------------------

حدود 2 هفته پیش در جلسه هیئت مدیره شرکت نگین آرای آسیا مقدمات یک درگیری فیزیکی با شخص مدیرعامل شرکت مهیا شد. برخی افراد مطلع اعلام کردند که شما درصدد آغاز این درگیری بوده اید. این موضوع از طرف شما تأیید می شود؟ و اگر پاسخ مثبت است چرا باید در جلسه هیئت مدیره مگامال با وجود این همه مشکلات بر زمین مانده چنین اتفاقی رخ دهد؟ 

  • بله من تایید می کنم. البته درگیری در حال رخ دادن بود که با وساطت دوستان این اتفاق نیفتاد. در مورد پاسخ به قسمت دوم شما من یک سوال از شما دارم. می شود یک پروژه ای که روز اول قرار است 4 ساله تمام شود هنوز بعد از 14 سال ادامه داشته باشد؟ پروژه ای که قرار بوده با 63 میلیارد تومان کلا به اتمام برسد اما امروز با حدود 400 میلیارد تومان هزینه صورت گرفته تازه به حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. تازه مدیران کاربلد ما با جسارت تمام اعلام می کنند که 250 میلیارد تومان دیگر هزینه برای اتمام کامل نیاز دارد. حالا شما خود را به جای من به عنوان یک سهامدار بگذارید. شما بودید بعد از یک دهه تأخیر و هدر رفتن سرمایه و تمام زندگی تان چه می کردید؟

در اینکه پروژه مگامال بیش از حد طولانی شده، هزینه های بسیاری صرف و حتی بسیاری وعده های داده شده هنوز اجرایی نشده شکی نیست. اما فکر نمی کنید مسبب تمام این اتفاقات مدیرعامل فعلی نباشد و گذشتگان هم در این قضیه نقش داشته اند؟

  • قطعا این روند به شدت ویرانگر از گذشتگان بوده و محصول امروز و دیروز نیست اما بحث من این است که در حال حاضر هم به نحوی کوتاهی و ناکارآمدی مدیرعامل فعلی در تداوم آن نقش دارد.

می شود بیشتر توضیح دهید؟

  • نه تنها من بلکه شما و خیلی های دیگر شاهد هستند که در حال حاضر در پروژه مگامال کار خاصی صورت نمی گیرد و به قول معروف حکایت «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» است. یک بخش دنیای بانوان (در داخل مگامال) را آقای مدیرعامل برای چندمین بار افتتاح کرد که در دوره مدیرعاملی آقای مظفری دقیقا به همان شکل قرار داشت و امروز هم شاهد هستیم که در همان دنیای بانوان افتتاح شده هیچ فروشگاهی باز نشده است. همچنین مسیری که ایشان از اتوبان شهید ستاری به داخل مگامال افتتاح کرد هنوز نیمه کاره و ورودی ها از همان مسیر به داخل پارکینگ ها نامشخص است. این پروژه یعنی مسیر دسترسی بیشتر جنبه «شو» و تبلیغات داشت که خوشبختانه با گذشت زمان مردم بالاخره می فهمند که چه اتفاقاتی رقم خورده.

اگر این اقدمات جنبه تبلیغاتی داشته است چرا اعضای هیئت مدیره به رغم اطلاع از نوع عملکرد مدیرعامل هیچ واکنشی نشان ندادند؟

  • تازه رسیدید به اول درد دلهای ما. در این رابطه یعنی نظارت هیئت مدیره مدیره باید بگویم از دوره مدیرعامل قبلی شرکت مهرگان (سهامدار اصلی شرکت نگین آرای آسیا) یعنی آقای دولتخواه هیئت مدیره ای برای شرکت نگین انتخاب شده است که رئیس آن هیئت مدیره یعنی آقای «ن» بیش از یکسال و نیم است که اصلا در جلسات شرکت نمی کند اما اسمش هست!

یعنی در این لحظه که با شما مصاحبه می شود اسم ایشان در ثبت شرکتها به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت نگین درج شده است؟

  • تا همین الان که با شما صحبت می کنم بله اما یکسال و نیم است که ما ایشان را زیارت نکرده ایم! حالا بازهم برمی گردم به ابتدای مصاحبه که اگر شما زندگی ات در این پروژه باشد چه حالی بهت دست می دهد؟

حالا که صحبت از دارایی و زندگی خود می کنید ممکنه بفرمایید که چه میزان سرمایه در این پروژه متعلق به شماست؟

  • 34 میلیارد و 100 میلیون تومان در سال 1387 آورده من به این پروژه بوده است که البته باید به صراحت بگویم که بالاجبار در این پروژه شریک شدم، پروژه ای که قرار بود طی 40 ماه تمام شود. اما هنوز بعد از 14 سال نیمی از پروژه یعنی رستوران، ساختمان هتل اداری و پارک که قرار بود برای آسایش همسایگان ساخته شود کاری در آن صورت نگرفته است.

مگر رستوران و ساختمان هتل - اداری از پروژه حذف نشده است که شما همچنان منتظر ساخته شدن آنها هستید؟

  • هیچ چیزی کتبا حذف نشده است چون اگر بخواهد حذف شود تعادل سهامهای موجود میان سهامداران و شرکا از بین خواهد رفت.

آقای موسوی شما ادعای بزرگی را مطرح می کنید چون بارها مدیران مگامال از حذف هتل - اداری و رستوران و ... صحبت کرده اند.

  • اگر مدیران مگامال این کار را کرده آنهم بدون اینکه درصد شراکت ها مشخص شده باشد حتم بدانید که تخلف صورت داده اند. البته تا آنجایی که بنده هم به عنوان یک سهامدار اطلاع دارم چنین کاری رخ نداده است. حتی یک دوره ای قرار بود در گودی که در ضلع شمالی هنوز هم وجود دارد و تبدیل به محل جمع آوری نخاله و ضایعات شده است ساختمان هتل - اداری ساخته شود که خود بنده در زیر صورتجلسه نوشتم با این کار مخالفم چون معتقد بودم مردم با این کار عاصی می شوند.

گودی که شما می فرمایید در یک دوره ای قرار بود مرکز همایشهای مگامال در آن ساخته شود.

  • خیلی کارها قرار بود انجام شود اما ناکارآمدی مدیران بر مسند کار و دخالت های مستقیم شرکت مهرگان در این پروژه کار را به اینجا رسانده است. برای من با 40 سال سابقه در امر ساخت و ساز کلان قابل توجیه نیست که پروژه ای که قرار بود با 63 میلیارد به پایان برسد و اتفاقا قرارداد اولیه آنهم انصافا قرارداد خوبی بود تاکنون بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه داشته و تازه به حدود 55 یا نهایت 60 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

یک مقدار به صحبتهای قبلی شما بازگردیم. به غیر از رستوران و ساختمان هتل - اداری دیگر چه بخشهایی هنوز قرار است ساخته شود و تکلیف آنها نامشخص است؟  

  • گودی که شما هم به آن اشاره داشتید سرنوشتش نامشخص است. پمپ بنزین و کارواش هم نامشخص است.

پمپ بنزین و کارواش که دیگر از پروزه حذف شده اند!

  • هیچکدام حذف نشده اند

یعنی به شما به عنوان سهامدار گفته می شود که پمپ بنزین، کارواش، هتل - اداری و ... ساخته می شود؟

  • هیچوقت درباره این موضوعات پاسخی داده نمی شود اما بر روی کاغذ هنوز این موارد وجود دارند. اتفاقا بخشی از عصبانیت من هم به این دلیل است. شما اگر به قرارداد اولیه که شرکت مالزیایی بسته نگاه کنید در مقابل اجرای یک سری کارهای مشخص شده سازمان مشارکت ها و سرمایه گذاری شهرداری تهران زمین کار را تأمین کرده است. بر همین اساس یک سری کارهای «اهدایی» نیز باید صورت گیرد مانند مسجد که اهدا شده است. حالا اگر یک سری از سازه ها مثل رستوران، کارواش، هتل - اداری و ... حذف شود پس درآمدی برای طرف سرمایه گذار ندارد و نمی تواند کارهای اهدایی را انجام دهد. بالطبع بالانس سهام در این قرارداد تغییر خواهد کرد.

به نظر شما در وضعیت بوجود آمده که خروجی عملکرد مدیران مختلف در طی بیش از یک دهه گذشته می باشد، نقش گروه سرمایه گذاری مهرگان چگونه بوده است؟ آیا این مجموعه توانسته نقش «پیشبرنده» را به خوبی ایفا نماید؟

  • مهرگان اینجا برایش حیاط خلوت بوده است. فقط در یک فقره به شما بگویم که شرکت مهرگان بیش از 50 درصد سهم شرکت نگین آرا را در یکی از بخشهای تجاری مگامال خریداری کرد آنهم طی قراردادی که حرف و حدیث درباره آن بسیار است. جالب است بدانید که موضوع درگیری من در جلسه هیئت مدیره با شخص مدیرعامل بر سر همین موضوعی است که می خواهم عرض کنم. شرکت مهرگان بعد از خرید این بخش، هزینه بالغ بر 15 میلیارد تومان هزینه نازک کاری و دکوراسیون را به عهده شرکت نگین گذاشته است. این در حالی است که هزینه نازک کاری و دکوراسیون کلیه فرشگاهها و فضای تجاری واگذار شده توسط خریدار یا مستأجر صورت می گرفته است. اما آقایان نازک کاری فضایی بالغ بر 17 هزار متر مربع را از جیب شرکت نگین آرای آسیا انجام دادند. حتی شریک امروز ما در پروژه مگامال که به جای شهرداری آمده است یعنی بانک شهر، فضاهای خود را بدون نازک کاری از ما تحویل گرفته و می گیرد.  

شما بر پایه همین مصداق یا نمونه هایی از دست معتقدید که مگامال حیاط خلوت مهرگان است؟

  • بله و البته مسائل دیگری هم هست که بنده تصمیم دارم آنها را عنوان کنم و البته به خود آقایان نیز گفته ام که اگر به مشکلات و تخلفات رسیدگی نشود آنوقت دیگر هیچ راهی باقی نخواهد ماند جز اینکه «آتش به اختیار» عمل کنم. سر واگذاری همین حدود 17 هزار متر مربع باید بگویم که مهرگان ابتدا با تخفیف 20 درصدی خرید. سپس آقایان رفتند و در جلسه اعلام کردند که ما تنها 55 درصد از رقمی که پس از کسر 20 درصد تخفیف مشخص شده است را پرداخت می کنیم و تازه نحوه پول دادنشان را هم مشخص نکردند! طبق اسنادی که بنده در اختیار دارم در اواخر سال 92 مدیرعامل منصوب خود مهرگان اعلام کرده است که هنوز 26 و نیم میلیارد تومان از پولی که باید پرداخت می کردند باقی مانده است.

پس دقیقا علت درگیری شما در جلسه هیئت مدیره مربوطه به پرداخت نکردن مبلغ باقی مانده بوده؟    

  • در این معامله (واگذاری حدود 17 هزار متر مربع) هرگونه تغییراتی که دلشان می خواست اعم از نازک کاری، دکوراسیون و ... را انجام دادند و بعد هزینه های این تغییرات را بردند در صورت وضعیت پیمانکار که شرکت نگین پرداخت کند. این مورد یعنی پرداخت 15 میلیارد تومان از حساب شرکت نگین آنهم در سال 1390 و عدم ارائه پاسخ دقیق و شفاف از جانب مدیرعامل امروز شرکت نگین آرا برای اینکه مشخص شود چه بلایی سر پولهای شرکت آمده است، دلیل اصلی عصبانیت من و تلاش برای برخورد فیزیکی با ایشان بود. 

 

ادامه دارد

منتشر شده در شنبه 13 مهر 1398       کد خبر : 9398
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح