ایجاد ۳۵۰۰ شغل جدید با تکثیر ماهی زینتی

ایجاد ۳۵۰۰ شغل جدید با تکثیر ماهی زینتی

تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از فعالیت های اقتصادی است که می تواند سود آوری مناسبی داشته باشد و حتی ماهیان چند میلیون تومانی را در منزل تولید کرد.

به گزارش تسنیم، بسیاری از افراد تجربه استفاده از آکواریم در منزل و نگهداری ماهیان رنگارنگ را داشته اند اما ممکن است برخی از این افراد بعد از مدتی نگهداری از این آبزیان درآمدی از آنها داشته و به سمت تجاری شدن تکثیر آبزیان زینتی بروند.

پروش تجاری ماهیان زینتی در سطح کوچک و به صورت خانگی امکان پذیر است و حتی در رسته مشاغل خانگی نیز قرار دارد و علاقه مندان به تولید این محصول می توانند این محصول را به صورت قانونی در منازل آپارتمانی، شهری و روستایی تکثیر کنند.

صادرات 2.5 میلیون دلار ماهیان زینتی در سال گذشته

مهدی شکوری مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  در ارتباط با شرایط تولید این محصول  در کشور اظهار کرد: در حال حاضر 1600 واحد تولید کننده ماهیان زینتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 30 درصد واحد های خرد هستند و می توانند به عنوان مشاغل خانگی محسوب شوند که در واحدهای آپارتمانی شهری و روستایی فعالیت می کنند.

وی افزود: مقیاس تولید این واحدها کوچک است و در سال کمتر از 50 هزار قطعه تولید دارند؛ برخی از این واحد ها نیز تکثیری انجام نمیدهند و تنها بچه ماهی کوچک را از شرکتهای بزرگ دریافت کرده و با وزن رسانی به خود آنها می فروشند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ادامه داد: 300 واحد  پرورش دهنده بزرگ ماهیان زینتی در کشور وجود دارد که می توانند در سال بیش از  یک میلیون قطعه تا  چند ده میلیون قطعه ماهی زینتی تولید کنند که 20 درصد فعالان این بخش را تشکیل میدهند و مابقی تولید کنندگان متوسط ماهیان زینتی هستند.

وی با بیان اینکه شرکت های کوچک، بزرگ و متوسط هر کدام الگوی اقتصادی خاص خود را دارد تصریح کرد: شرکت های بزرگی داریم که زنجیره تولید ماهیان زینتی را در کشور کامل کرده اند و از تولید پمپ ماهیان آکواریومی، غذا تا خود ماهی را تولید می کنند.

شکوری با بیان اینکه بازار داخلی محدودیتهایی برای خرید دارند و برای توسعه فعالیت  در این صنعت باید نگاه به بیرون داشته باشم اظهار داشت: در سال های گذشته میزان صادرات ماهیان زینتی در سال 2.2 تا 2.5 میلیون دلار در سال بوده است.

روش جدید صادرات به اروپا با پروار بندی ماهیان زینتی

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: در صورتی که ماهیان زینتی کوچک جنوب شرقی آسیا مانند گلد فیش، تترا، مرجانها و میگو و نرمتنان زینتی را به کشور وارد و بعد از وزن گیری به اروپا صادر شود منفعت اقتصادی بالایی برای ایران دارد.

وی اظهار داشت: عمده هزینه هایی که برای تجارت ماهیان زینتی میان کشورها پرداخت میشود، هزینه های حمل است که شامل آب همراه آن نیز میشود اما ماهیان کوچک و با تراکم زیاد را می توان به کشور وارد کرد و بعد از پروار بندی به بازار های صادراتی هدف صادر کرد.

شکوری اظهار داشت:  در حال حاضر 160 تا 200 گونه ماهی شور و شیرین در ایران پرورش داده می شود که این رقم در دنیا 2700 گونه پرورش است که دو سوم آن را ماهیان آب شور تشکیل میدهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشور چین که نگاه به اقتصاد خرد و خانگی پررنگ است به طوری که تانکهای یک تنی پرورش ماهی تولید شده است و بهره برداران به راحتی میتوانند با سهولت بیشتری این محصولات را تولید کنند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: 10 هزار نفر در واحدهای تولید و توزیعی ماهیان زینتی در کشورمان مشغول به کار هستند و از هر 50 هزار قطعه تولید ماهیان زینتی برای یک نفر اشتغال دائم ایجاد می شود.

ایجاد 3500 شغل جدید با تکثیر ماهیان زینتی

شکوری گفت: در برنامه ششم توسعه  هدف گذاری شده که 280 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید شود اما در صورتی که بازار صادرتی را به دست آوریم برنامه ریزی شده است که تولید 180 میلیون قطعه به 250 میلیون قطعه تولیدی فعلی اضافه شود.

وی اظهار داشت: درصورتی که بازار فروش برای تولید کنندگان فراهم باشد به راحتی میتوان به این مهم دست یافت و 180 میلیون قطعه ماهی تولید و برای بیش از 3500 نفر اشتغال زایی ایجاد کرد.

منتشر شده در يكشنبه 28 مهر 1398       کد خبر : 9448
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح