نقد خبر «پنل های خورشیدی» توسط یکی از ساکنین اکباتان

نقد خبر «پنل های خورشیدی» توسط یکی از ساکنین اکباتان

استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق یکی از خبرهایی بود که طی هفته های گذشته بازخورد قابل توجهی در فضای مجازی شهرک اکباتان به همراه داشت و بسیاری از دست اندرکاران بلوکها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، پس از درج این خبر یکی از ساکنین اکباتان که در حال حاضر به عنوان «کارشناس های سازمان نظام مهندسی» مشغول فعالیت می باشد نقدهایی نسبت به خبری که چندی پیش در «4 اکباتان» منتشر شد ارائه (اینجا را بخوانید) و توضیحات نسبتا کاملی را ارسال نموده اند که ضمن تشکر از ایشان برای موارد ذکر شده، مشروح آن در ادامه آمده است. 

برگزاری جلسه توسط شهرداری

چند وقت پیش جلسه ای میان سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در خصوص استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق برگزار شد و در آنجا ما متوجه شدیم که شهرداری تمایل زیادی برای عرضه و استفاده از پنل های مذکور در ساختمانها دارد و به همین دلیل از ما در مقام نیروهای متخصص درخواست نظردهی در مورد این موضوع داشتند و اینکه آیا این دست اقدامات با توجه به شرایط اقلیمی کشور ما صرفه اقتصادی دارد یا نه؟ 

پاسخ مشترک نظام مهندسی و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی

پس از بررسی های صورت گرفته در خصوص طرح استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمانها برای تولید برق و فروش آنها سازمان نظام مهندسی و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی مشترکا به این نتیجه رسیدند که طرح مذکور فاقد سودآوری و استفاده های مفید عنوان شده می باشد چون در کشورهای پیشرفته این پنل ها بعد از 15 سال موفق به درآمدزایی و حتی تأمین هزینه های اولیه می شوند. این موضوع مهمی است که در کشور ما خیلی روی آن توجهی صورت نمی گیرد و مردم فکر می کنند بعد از یک دوره نسبتا کوتاه یعنی نهایتا 3 تا 5 سال پنل های به کار رفته می تواند درآمدزا باشد.

در این خصوص ذکر این نکته ضروروی است که مدت زمان 15 ساله برای پنل هایی است که از کیفیت قابل ملاحظه ای برخوردار باشند و احتمالا پنل های موجود خیلی نمی تواند از نظر کیفیت با مدل هایی که در کشورهای اروپایی به کار می رود مشابهت داشته باشد و بنا بر این احتمال از کار افتادگی آنها حتی در دورهایی نزدیک به 5 تا 7 سال یعنی نصف مدتی که تازه باید طی شود تا هزینه های اولیه مستهلک تلقی شود کاملا محتمل است.  

هزینه تعمیر نگهداری

مورد دیگری که در بحث استفاده از پنل های خورشیدی باید به آن توجه کرد «هزینه تعمیر و نگهداری» این ادوات می باشد که متأسفانه در تبلیغات صورت گرفته کمتر به آنها پرداخته می شود. این عدم توجه در حالی صورت می گیرد که معمولا رقم های قابل توجهی بصورت سالیانه برای نگهداری و تعمیر این پنل ها باید پرداخت شود و اینگونه نباید تصور شود که از پنل ها تنها می توان درآمد خالص ایجاد می شود.

چاره چیست؟

بحث صرفه جویی در انرژی چند سالی است که در کشور ما تقریبا «مُد» شده است و البته موضوعی حیاتی هم می باشد. در همین رابطه کارشناسان سازمان نظام مهندسی بارها به شهرداری توصیه کرده اند که یکی از بهترین روشها در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی باب شدن استفاده از عایق های حرارتی در ساخت و سازهای جدید می باشد اما متأسفانه ساده ترین راه صرفه جویی که هزینه زیادی را هم در این شرایط بد اقتصادی به مردم تحمیل نمی کند مورد اقبال جدی واقع نشده است. 

منتشر شده در يكشنبه 3 آذر 1398       کد خبر : 9509
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح