توضیحات سخنگوی بیمارستان صارم از چرایی مواجهه با شهرداری

توضیحات سخنگوی بیمارستان صارم از چرایی مواجهه با شهرداری

حضور و برخورد جدی شهرداری منطقه 5 با بیمارستان صارم شهرک اکباتان و واکنش متقابل بیمارستان نسبت به اتفاقات صورت گرفته که روز پنجشنبه گذشته به صورت علنی به وقوع پیوست، بی شک در نوع خود کم سابقه محسوب می شود و از این منظر قطعا در بطن خود علل و عوامل پیدا و پنهان بسیاری را جای داده است.    

با توجه به اهمیت موضوع، روز یکشنبه و تنها ساعاتی پس از درج خبر مواجهه (اینجا را بخوانید) شرایطی فراهم شد تا یوسف شریف زاده معاونت رسانه ای بیمارستان صارم در مقام «سخنگوی بیمارستان» برای اولین بار پاسخگوی تمام پرسشهای نمایندگان سایت خبری اکباتان باشد. 

در ادامه مهمترین و صریح ترین بخشهای گفت و گوی «4 اکباتان» با  سخنگوی بیمارستان صارم آمده که می تواند بیانگر برخی ناشنیده ها باشد.

توضیح مهم اینکه در خلال این مصاحبه پرسشهایی در مورد مباحثی همچون جذب توریسم پزشکی صارم، تصمیم گیری کمیسیون ماده 100 در مورد بیمارستان و برخی موضوعات مهم دیگر مطرح و پاسخهایی دریافت شده است که به دلیل اهمیت اتفاقات رخ داده در روز پنجشنبه فعلا در این مجال به آنها پرداخته نمی شود و در فرصتهای بعدی حتما اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.   

-------------------------------------------------------------------

جناب آقای شریف زاده چه شد که بیمارستان تصمیم به تقابل علنی با اقدام شهرداری گرفت و نیوجرسی ها (موانع سیمانی) از طرف شما بلافاصله جمع آوری شدند؟

در رابطه با قرار گرفتن موانع سیمانی توسط نیروهای شهرداری در مقابل درب بیمارستان صارم و پس از آن برداشته شدن آنها توسط عوامل بیمارستان موارد مهمی وجود دارند که باید آنها را مدنظر قرار داد. اول اینکه مردم و پرسنل بیمارستان داخل محوطه پارکینگ محبوس شده بودند. در همان لحظات یکی از پزشکان ما باید به بیمارستان میلاد مراجعه می کرد و ما نمی توانستیم جان یک انسان را به خاطر اقدامی که شهرداری بدون ارائه مجوز به ما انجام داده به خطر بیندازیم. تأکید می کنم که هیچکدام از پرسنل شهرداری هیچ برگه، حکم، مجوز و یا حتی کارت شناسایی به ما نشان ندادند. پس از آن هم پلیس در محل حادثه حضور پیدا کرد و با توجه به اینکه مجوزی برای انجام این کار وجود نداشت به ما اعلام کردند که «باید» نیوجرسی ها (موانع سیمانی) برداشته شوند تا مشکلات ایجاد شده برای مردم برطرف شود و ما هم مورد اعلام شده توسط نیروی انتظامی را اجرا کردیم.  

یعنی در کلیت فکر می کنید این مدل رفتار در مقابل یک نهاد قانونی صحیح بوده؟   

ما در اینجا یک بحثی با شهرداری داریم و آن این است که اصلا فرض بگیریم بنده یک تخلفی مرتکب شده ام. مردم و پرسنل بیمارستان چه گناهی کرده اند که نباید بروند منزلشان آنهم در پنجشنبه بعدظهر که بعضی همکاران ما بعد از 18 ساعت گذراندن  شیفت خود تازه می خواهند محل کار خود را ترک کنند!؟

اینجا می توان این بحث را مطرح کرد که اگر اخطارهای قانونی صادر شده توسط شهرداری که به دفعات در پیش از روز حادثه به مجموعه شما ابلاغ شده بودند، با واکنش بهتری مواجه می شدند مردم و همکاران شما اصلا به آن دردسرها دچار نمی شدند. درسته؟

در پاسخ به این پرسش من باید یک پرسش را متقابلا مطرح کنم و آن اینکه اگر شهرداری در پاسخ به نامه ها و درخواست هایی که چندین مرتبه برای آنها ارسال کردیم درست برخورد می کرد و اقدام درست و قانونی خود را که قطعا جزو وظایف کاری آنها بوده انجام می داد آیا باز هم کار به اینجا می رسید؟  

در این لحظه باید از پاسخ شما مفهوم «مقابله به مثل» را استنباط کنیم؟

به هیچ عنوان. ما می گوییم بیمارستان زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان و آموزشکی است و این وزارتخانه برای ما رسما تکلیف می کند که یک سری آیتم ها در قالب شاخص هایی مشخص باید رعایت شود که البته این آیتم ها کاملا بر اساس مجوز صادره توسط همین وزارتخانه می باشد. این گفته یعنی اینکه بدون دستور العمل و نظارت مستقیم وزارتخانه مذکور هیچ تغییری در بیمارستان امکان پذیر نیست و نخواهد بود. پس خواهش می کنم توجه داشته باشید که کارهای در حال اجرا در بیمارستان کاملا بر اساس خواست قانونی وزارت بهداشت آنهم بر اساس مجوزی است که برای ما صادر کرده اند و اتفاقا برای پیاده سازی آیتم های مدنظر وزارتخانه ضرب الاعجل نیز تعیین شده است.  

چرا خواسته های وزارت بهداشت را به شهرداری منتقل نکردید که آنها هم در جریان دغدغه های شما قرار گیرند؟

باور کنید بارها پیگیری کردیم. مجموعه بیمارستان صارم اگر قانون گریز بود و خودسرانه کارها را پیش می برد در پروژه رادیو تراپی که کلی هزینه میلیاردی برای ما داشته است به دنبال تخلف می رفتیم نه برای بخش اورژانس و یک سری تغییرات خیلی محدود که صراحتا باید بگویم دستمان زیر ساطور یک جای دیگر قرار دارد. در این وضعیت به ما هم حق بدهید که به عنوان بخش خصوصی که مجوز خود را از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده نمی توانیم تحمل کنیم که دستمان زیر فشار این ساطور قطع شود.

شما در صحبت های خود به تغییر محدود در بخش اورژانس اشاره کردید اما پیش از این مالک بیمارستان در یک مصاحبه مطبوعاتی از تغییر تیپ بیمارستان و تبدیل به یک «تروما سنتر» حرف زده بودند. در حال حاضر هم به نظر می رسد حجم عملیات فعلی بیشتر از تنها یک تغییر محدود در بخش اورژانس باشد.

ما فقط کار را محدود به بخش اورژانس بیمارستان نمی دانیم. اما کل دستور العمل های وزارت بهداشت و درمان آنهم در سرفصل اجرای فرآیند اعتبار بخشی برای بیمارستانها یک سری شاخص های معین دارد. این دستور العمل ها هم برای اورژانس تعریف می شود هم برای رادیولوژی و هم سایر بخشهای بیمارستان و در نهایت ما به عنوان یک نهاد مرتبط مجبور هستیم، به این کلمه توجه فرمایید «مجبور» هستیم [با تأکید]  بر طبق آنها عمل کنیم.   

در مورد پروژه تروما سنتر هم باید بگویم که اگر قرار باشد این کار انجام گیرد این حجم از تغییرات در مقابل تعریف و استانداردهای یک «تروما سنتر» قطعا خنده دار خواهد بود چون تروما سنتر فقط از نظر وسعت باید 5 برابر بیمارستان فعلی باشد و با وضعیت فعلی همکاری های دوستان در جاهای مختلف نه کلنگ آن زده شده و نه زده خواهد شد. هر چند که وجود یک مرکز خدمات رسانی اورژانس به مصدومان حوادث نه تنها افتخاری برای اکباتان و منطقه 5 بلکه برای کل کشور خواهد بود.

با توضیحاتی که عرض کردم خود شما هم قطعا متوجه شدید که بی دلیل شایعاتی همچون راه اندازی تروما سنتری که وجود خارجی ندارد و نخواهد داشت مرتبط می شود با بازسازی صورت گرفته در راستای دستورالعمل های وزارت بهداشت و درمان.

اگر به زعم شما این شایعات قوت گرفته است علت خاص خودش را دارد و آن این است که شروع تغییرات بیمارستان پس از آن صورت گرفت که طرح تروما سنتر در یک مصاحبه مطبوعاتی توسط خود آقای دکتر صارمی اعلام شد. پس می بینید که نمی شود همه چیز را به عوامل بیرونی بیمارستان ربط داد.   

کاملا تصادفی بوده و همینجا به عنوان سخنگوی بیمارستان به صورت رسمی اعلام می کنم که حتی کلنگ پروژه تروما سنتر نیز به زمین نخورده. در جریان باشید که حتی اگر بخش کوچکی از آن پروژه بخواهد اجرایی شود باید گودبرداری 50 متری صورت گیرد.  

برگردیم به بحث اصلی. با تمام توضیحاتی که شما ارائه دادید به نظر می رسد یک جایی اختلاف نظر بین شهرداری و وزارت بهداشت و درمان در بحث آیین نامه ها وجود دارد. اینجا شما یعنی بیمارستان سعی نکردید که با تعامل شکاف بین این دونهاد را برطرف کنید و رأسا اقدام کردید. کاری که در سطح جامعه مرسوم نیست و مردم بارها برای انجام کارهای حتی روزمره خود با تناقض دستورالعمل ها بین دو سازمان مواجه می شوند اما تنها راه چاره تلاش برای تعامل بین آنها می باشد تا مشکل مربوطه برطرف شود اما در این فقره بیمارستان تصمیم گرفته جلو برود به هر قمیت ممکن. این روال مرسومی در جامعه نیست، در این باره چه نظری دارید؟   

در این مورد من باید بازهم تأکید کنم که هیچ کجا نه کار غیر قانونی صورت گرفته و نه تمایلی به توسل به روندهای غیر قانونی وجود دارد. اما ما یک بازه زمانی تعریف شده برای انجام تغییرات طبق مجوزهای وزارت بهداشت و درمان در اختیار داریم. این تغییرات هم طبق یک کار کارشناسی به ما اعلام شده و ما چاره ای جز اجرای آنها نداریم. در این شرایط وقتی نهادهای مربوطه همکاری لازم را با ما انجام نمی دهند چه باید کرد؟ اجازه بدهید صحبت هایم را با یک مثال عرض کنم. خود شما اگر برای بازسازی یک مورد بسیار حیاتی مثل ترکیدگی لوله آب در قسمتهایی از محل زندگی خود نیاز به تصمیم سریع شهرداری داشته باشید و در عمل متوجه بشوید که عزمی برای تسریع در راه انداختن قانونی کار شما وجود ندارد چه می کنید؟ آیا 3 ماه تحمل می کنید تا شهرداری شاید به شما مجوز بدهد و تمام زندگی شما را در این مدت آب بردارد!؟

در مورد بیمارستان صارم ما با یک ضرب الاعجل زمانی مواجه هستیم که متأسفانه از طرف دوستان درکی برای همکاری وجود ندارد. پس طبیعی است که نخواهیم با مشکل مواجه شویم.

یعنی رأسا اقدام می کنید؟

اگر زمان اولتیماتوم بیمارستان به پایان برسد و مقام مافوق ما را تحت فشار بگذارد بله موظف هستیم که موارد را اجرایی کنیم. اما توجه هم داشته باشید که ما از روز اول تمام مراتب را به اطلاع شهرداری رسانده ایم و خواستار هماهنگی با آنها هم بودیم همانند کاری که در پروژه رادیو تراپی انجام گرفت و تعامل خوبی هم برقرار شد و کارها قدم به قدم در مسیر صحیح پیش رفت. اما در این وضعیت تخلف از طرف آنها است که پاسخی به درخواست های ما ندادند و به عبارتی ما را پس می زنند.

دقیقا منظورتان از «پس می زنند» چیست؟

ما در هر مرحله از کار با شهرداری مکاتبه و اعلام کردیم که وزارت بهداشت طبق این مجوز از ما چنین درخواست هایی را دارد. شما تشریف بیاورید بررسی کنید و نظر بدهید که باید چه کنیم؟ اگر باید عوارض بدهیم در خدمتیم البته با فیش قانونی چون شفاهی چیزی را نمی پذیریم.  

پیشنهادات شفاهی داشتید؟

من اطلاعی ندارم  

منتشر شده در سه شنبه 12 آذر 1398       کد خبر : 9529
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح