غنی سازی اوفات انتظار مراجعه کنندگان در بیمارستان صارم

غنی سازی اوفات انتظار مراجعه کنندگان در بیمارستان صارم

معاونت رسانه ای بیمارستان صارم: در جامعه ی کنونی ما که همه از کمبود اطلاعات و آمار پایین مطالعه می‌گویند و فکر می‌کنند در روند اصلاح این فرهنگ تنها وظیفه‌ی سخنگو بودن و اعلام آمار به عهده‌ی آنهاست و باقی کارها باید توسط هر کسی غیر از آنها انجام شود، شاید هر از گاهی تصویر یا انتشار یک خبر ما را به یک تغییر مؤثر امیدوار کند. اگرچه  تعداد افرادی که از میان دو گزینه حرف زدن و عمل کردن گزینه دوم را بر می‌گزینند آنقدر کم است که انتظار جابجایی آمارها از آن بی‌نتیجه به نظر می رسد اما دست کم ما را به یک تغییر عملی دلخوش می‌کند.

چندی است بیمارستان فوق‌ تخصصی صارم که یکی از بزرگترین و مجهزترین بیمارستان‌های زنان، زایمان و نازایی ایران است برای افزایش سواد سلامت مراجعه‌کنندگان و ارتقای سرانه‌ی مطالعه و استفاده بهینه از زمان انتظار بیمارانش در کلینیک‌های مختلف طرحی را با عنوان غنی‌سازی اوقات انتظار به اجرا درآورده است. در این طرح بیماران و همراهانشان می‌توانند در مدت اقامت در این بیمارستان به صورت رایگان از کتابهای موجود در کتابفروشی این بیمارستان بهره‌مند شوند و به مطالعه آن بپردازند.

علاوه بر این و به گفته دکتر ابوطالب صارمی مدیر عامل این بیمارستان از چند سال قبل برای انتقال اطلاعات لازم به بیماران، دو کانال تلویزیونی درون بیمارستانی به صورت 24 ساعته به پخش برنامه می‌پردازد.

وی در این خصوص می‌گوید: «بیماران در زمان حضور در بیمارستان صارم می‌توانند از مشاوره‌ها و برنامه‌های عملی این شبکه‌ها که کاملا تولیدی و محصول تیم رسانه‌ای بیمارستان است به صورت رایگان بهره‌مند شوند. ما اعتقاد داریم بیشترین آسیبی که هر جامعه‌ای می‌تواند متحمل شود آسیب و گزند ناشی از کمبود اطلاعات و نداشتن آگاهی است. به همین جهت سعی می‌کنیم در کنار خدمات درمانی و مراقبتی در بالاترین حد کیفی، از ابزارهای آموزشی به روز هم استفاده کنیم تا به سهم خودمان در ارتقای فرهنگی ایران زمین مشارکت کرده باشیم.»

دکتر صارمی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش خصوصا به بانوان جامعه به دیگر اقدامات آموزشی این مجموعه اشاره کرد و گفت: «ما نزدیک به 10 سال است که کلاس‌های ویژه‌ای را برای مادران باردار برگزار می‌کنیم. من اعتقاد دارم که تربیت انسان از دوران جنینی آغاز می‌شود و لازم است پدر و مادر از همان آغازین روزهای دوران بارداری نسبت به این مسئولیت سنگین آگاهی لازم را به دست آورند. من اعتقاد دارم بهترین راه مبارزه با تاریکی و جهل این است که هر کدام از ما یک شمع روشن کنیم.این شمع ها ممکن است به تنهایی نتوانند ظلمت را از بین ببرند ولی زمانی که هزاران شمع توسط هزاران نفر روشن شود روشنایی پدید می آید.شمع ها در زمان کنونی ما همان افزایش معلومات و دانش است که با مطالعه ی هدفمند به دست می آید. پس با تاریکی نجنگ شمعی روشن کن»

الهام معماری مسئول برگزاری این کلاس‌ها در بیمارستان صارم می‌گوید: «ما در 8 جلسه تمام نکات ضروری که پدر و مادر باید از داستنیها و مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان، مراقبت از نوزاد و حتی نوع تغذیه، ورزش‌های دوران بارداری و آمادگی‌های روحی و روانی برای قبول مسئولیت پدر یا مادر شدن بدانند را آموزش می‌دهیم و سالانه بالغ بر 3 هزار نفر در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.»

دکتر ابوطالب صارمی که خود از اولین افرادی است که از همان روزهای ابتدایی شکل‌گیری درمان ناباروری در جهان در این رشته به تحقیق و تولید علم پرداخته و اولین ایرانی دانش‌آموخته‌ی این رشته در اتریش بوده و او را به عنوان پدر علم ناباروری ایران می‌شناسیم اکنون مجهزترین مرکز فوق تخصصی زنان، زایمان و نازایی ایران را مدیریت می‌کند و مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر را ایجاد کرده است که شامل پژوهشکده، مرکز تحقیقات، ستاد آموزش و انتشارات بوده و همواره به عنوان یکی از مراکز تاثیرگذار جهان در زمینه تولید علم در حوزه‌ی زنان، زایمان و نازایی در کنگره‌های بین‌المللی نام ایران را بر سر زبان‌ها انداخته است.

نسیم طاهری مدیر دفتر پرستاری و سوپروایزر آموزشی این بیمارستان می‌گوید: «در هیچ مرکز خصوصی در کل کشور تا این اندازه بحث آموزش جدی گرفته نمی‌شود. من که بیش از 17 سال است به عنوان پرستار در سیستم درمانی کشور فعالیت می‌کنم به اهمیت  این موضوع واقفم و نتیجه‌ی این آموزش که در صارم انجام می‌شود را می‌بینیم و امیدوارم روزی فرا رسد که همه‌ی مدیران تصمیم‌گیر به صورت علمی و اجرایی به این باور برسند که راه توسعه‌ی فرهنگی جامعه‌ی ما از آموزش درست و صحیح می‌گذرد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به این راهکار عملی نیازمندیم. چون با توسعه روزافزون امکانات و سیطره فضای مجازی به اینترنت انبوهی از اطلاعات نه چندان درست در اختیار کاربران قرار دارد و تشخیص درست و نادرست بودن آنها برای مردم کار بسیار پیچیده و دشواری است و ممکن است در اثر این آموزشهای نادرست آسیب‌های جدی به آنها وارد شود.»

منتشر شده در سه شنبه 17 دي 1398       کد خبر : 9619
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح