حقوق‌بشر از دید امام علی (ع)؛ به روایت مجری سرشناس مصری

حقوق‌بشر از دید امام علی (ع)؛ به روایت مجری سرشناس مصری

محمد ناصر علی، مجری سرشناس مصری تلویزیون مکملین (اخوان المسلمین مصر مستقر در ترکیه) در ابتدای یکی از اپیزودهای برنامه‌ی تلویزیونی‌اش با نقل روایتی از «روژه گارودی» فیلسوف و اندیشمند فرانسوی، به کسانیکه مسلمانان را به خشونت‌گرایی و ترویج خشونت در جهان متهم می‌کنند نهیب می‌زند و به آنان می‌گوید: این اتهام در واقع یکی از بی‌ارزش‌ترین و سخیف‌ترین اتهامات در جهان است.

وصیت حضرت علی, محمد ناصر علی

متن کامل این ویدیو را برای مطالعه‌ی تکمیلی شما عزیزان آماده کرده‌ایم. ضمنا برای مشاهده‌ی ویدیو اینجا کلیک کنید.

 

بگذارید برنامه خود را با مقدمه نویسنده، اندیشمند و فیلسوف فرانسوی روژه گارودی آغاز کنیم.

روژه گارودی، نویسنده، اندیشمند و فیلسوف فرانسوی می‌گوید: سال‌ها پیش زمانی که در دانشگاه سوربن فرانسه تدریس می‌کردم، روزی یکی از دختران دانشجو نزد من آمد و گفت:

«شما استاد من هستید و من همیشه کتاب‌ها و مقالات‌تان را می‌خوانم و در سخنرانی‌های شما حاضر می‌شوم. نکته‌ای که توجه مرا جلب کرده آن است که شما همواره از یک شخص مسلمان به نام «علی» سخن می‌گویید. این علی کیست و چرا این اندازه بر شما تأثیرگذار بوده است؟»

روژه گارودی می‌افزاید: به او گفتم که علی(ع)، عموزاده و داماد (همسر دختر) پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) است و همچنین یکی از فرماندهان نظامی لشکر او بوده است. اکنون از تو سؤالی می‌پرسم تا بخش کوچکی از شخصیت او برایت آشکار شود.

دختر دانشجو گفت: بفرمایید!

روژه گارودی می‌گوید: از او پرسیدم که اگر هنگام عبور از خیابان، خودرویی با سرعت زیاد به تو برخورد کند، چه بر سرت می‌آید؟!

دختر دانشجو پاسخ داد: کشته می‌شوم، یا به کما می‌روم!

گارودی می‌گوید: روزی علی در حال نماز بود، که در سجده مورد اصابت ضربۀ شمشیر قرار گرفت. آن ضربه تا اعماق جمجمه‌اش نفوذ کرد، یعنی تا ژرفای مغز او رفت؛ همان جا که جایگاه حکمت و معرفت هر انسان است. اما علی (ع) تنها یک روز پس از آن حادثه، در حالی که در بستر مرگ افتاده بود و ضربۀ کشنده تا ژرفای مغزش نفوذ کرده بود، آخرین وصیت خود را به فرزند ارشدش حسن گفت؛ وصیتی که یکی از زیباترین مشاهدات انسانی در طول تاریخ است. چرا که دربردارنده‌ی حکمت و اندرزی متعالی است و برترین مفاهیم انسانی را در خود نهفته دارد.

دختر دانشجو که شدیدا تحت تأثیر قرار گرفته بود، پرسید: مگر در وصیت خود چه گفت؟

گارودی پاسخ داد: بخشی از آن را برایت بازگو می‌کنم. علی(ع) در بستر مرگ به فرزندش حسن فرمود: «فرزندم! با اسیرت مهربان باش (و منظور او همان کسی بود که علی را در سجده مضروب کرده بود). به خاطر حقی که بر تو دارم، از تو می‌خواهم که بر اسیرت رحم کنی و با او خوش‌رفتار و دلسوز باشی. از آنچه خود می‌خوری به او بده و از آنچه می‌نوشی به او بنوشان. دست و پای او را در غل و زنجیر مکن. اگر من از دنیا رفتم، تنها با یک ضربه او را قصاص کن. مبادا او را بسوزانی یا مثله (قطعه قطعه) کنی، که من از جدت رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود: از مثله کردن بر حذر باشید؛ حتی اگر سگ وحشی و هار باشد.

اگر من زنده بمانم، بر من سزاوارتر است که از او در گذرم و خود می‌دانم که با او چگونه رفتار کنم. شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و به این که دنیا طلب نباشید و به خاطر از کف دادن چیزی از متاع دنیا، افسوس مخورید. همواره سخن حق بگویید و برای پاداش الهی تلاش کنید. دشمن ستمگران و یاور ستمدیدگان باشید.»

گارودی می‌افزاید: من همچنان بخش‌هایی از وصیت علی(ع) را برای شاگردم بازگو می‌کردم، و دخترک اشک ریزان به سخنانم گوش می‌داد.

این بود گفت‌وگوی اندیشمند فرانسوی روژه گارودی با شاگردش، که تنها یکی از صدها نمونه‌ی ابعاد رحمت و مهربانی در اسلام را بیان می‌کند؛ همان رحمت و مهری که موجب شد مولای ما علی(ع) به فرزندش وصیت کند قاتل مرا شکنجه نکن و از او انتقام نگیر. او را نسوزان و برای قصاص او (در اجرای حکم الهی) فقط یک ضربه بر او وارد کن (چون او فقط یک ضربه به علی زده بود)؛ و پیش از آن نیز وصیت کرده بود که از خوراک خودش به او بدهد و از نوشیدنی خودش به او بنوشاند.

از این رو، متهم کردن مسلمانان به خشونت و تشویق به خشونت‌ورزی، در واقع یکی از سخیف‌ترین و بی‌ارزش‌ترین اتهامات در جهان است. [خطاب به منتقدین] شما بهتر است مسیر و تاریخ‌تان را با تاریخ ما مقایسه کنید.

برای مشاهده‌ی ویدیوی این برنامه اینجا کلیک کنید.

منتشر شده در پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400       کد خبر : 10152
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح