کشف داروی جدید علیه کرونا و سرطان

به گزارش 4اکباتان تیمی از محققان دانشکده پزشکی کِک ازUSC نشان داده‌اند که داروی HA15 در بدن موش‌های آلوده به ویروس SARS-CoV-2 با مسدود کردن تولید پروتئین شپرون، تا حد زیادی بار ویروسی را در ریه‌ها کاهش داده است.
 
نتایج مطالعه نشان می‌دهد که مسدود کردن تولید GRP78 یا مختل کردن فعالیت آن با استفاده از این داروی هدفمند جدید، از تکثیر ویروس کووید جلوگیری می‌کند.
 
محققان متوجه شدند که داروی HA15 نیز همانند داروی دیگری به نام YUM70 می‌تواند فعالیت سلول‌های GRP78 را مختل کند. داروی YUM70 نقش موثری درسرکوب سلول‌های سرطانی حامل سرطان پانکراس، ریه و روده بزرگ دارد.
 
تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی کک با راهبرد «امی اس. لی»، دکترا و پروفسور بیوشیمی و پزشکی مولکولی، اکنون نشان داده است که پروتئین شپرون معروف به GRP78 نقش مهمی در گسترش SARS-CoV-2 ایفا می‌کند. نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است. امی اس. لی می‌گوید:
 
«یکی از مشکلات اصلی در مبارزه با SARS-CoV-2 این است که دائماً در حال جهش است و خود را برای آلوده کردن و تکثیر مؤثرتر در سلول‌های میزبان وفق می‌دهد.»
 
محققان برای حل این مشکل به بررسی نقش GRP78 پرداخته و دریافتند در حالی که سلول‌های سالم برای عملکرد طبیعی به کسری از GRP78 نیاز دارند، سلول‌های تحت استرس به GRP78 بیشتری برای مقابله نیاز دارند. محققان در مطالعه مربوط به سال ۲۰۲۱، نشان دادند که وقتی SARS-CoV-2 وارد صحنه می‌شود، GRP78 ناپدید می‌شود.
 
این تیم شک داشتند که آیا GRP78 برای تکثیر ویروس کووید در داخل سلول‌های ریه انسان ضروری است یا خیر. هنگامی که آنها سلو‌ل‌های اپیتلیال ریه انسان آلوده به SARS-CoV-2 را بررسی کردند، متوجه شدند با تشدید عفونت ویروسی، سلول‌های آلوده سطوح بالاتری از GRP78 تولید می‌کنند.
 
درنتیجه، لی و تیم تحقیقاتی‌اش تصمیم گرفتند آزمایش‌هایی را انجام دهند و درنهایت ثابت کردند که GRP78 برای تکثیر و تولید ویروس کرونا ضروری است. درنهایت تیم مطالعاتی دارویی به نام HA15 را روی سلول های ریه آلوده آزمایش کردند. مشخص شد که Ha15 در برابر سلول‌های سرطانی و در اتصال GRP78 موفق است.
 
محققان سپس HA15 را در بدن موش‌های دستکاری شده ژنتیکی آلوده به SARS-CoV-2 آزمایش کردند و دریافتند که این دارو تا حد زیادی بار ویروسی را در ریه‌ها کاهش می دهد. لی و همکارانش هنوز در حال بررسی این داروها هستند.
 
نتایج این مطالعه در مجله Neoplasia منتشر شده است و نشان می‌دهد هدف قرار دادن GRP78 ممکن است در مبارزه با این سرطان‌های کشنده کمک کننده باشد.
 
هنوز تحقیقات بیشتر و آزمایشات بالینی بیشتری برای اثبات اثربخشی HA15 و YUM70 روی انسان باید انجام شود.
 
انتهای پیام/
منتشر شده در شنبه 28 آبان 1401       کد خبر : 10701
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح