روزانه 800 کیلو زباله خشک از 7 بلوک اکباتان

روزانه 800 کیلو زباله خشک از 7 بلوک اکباتان

پس در درج خبری با عنوان «پروژه بازیافت زباله های اکباتان را قبل از شکست دریابید» (اینجا بخوانید) محمد اسدالهی شهردار ناحیه 6 در گفت و گویی به تشریح فعالیت های صورت گرفته در زمینه بازیافت ناحیه 6 و بالاخص شهرک اکباتان پرداخت تا شفاف سازی های لازم در این زمینه صورت پذیرد.  

وی با اعلام اینکه پیمانکاری که در حال حاضر به همکاری با شهرداری ناحیه 6 مبادرت می ورزد از طرف سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معرفی شده است گفت: طی ماههای گذشته دور جدید فعالیت های مرتبط به بازیافت و تفکیک پسماند در ناحیه ما آغاز شده و از همین روی در فاز نخست تصمیم گرفتیم 7 بلوک را تحت پوشش فعالیت های خود قرار دهیم که طی یک دوره مشخص نقاط ضعف و قوت کار مشخص شود که این کار در حال حاضر به انجام رسیده است.

شهردار ناحیه 6 در ادامه افزود: پیمانکار بازیافت منطقه به صورت ماهانه در ازای پرداخت مبلغی کل فعالیت بازیافت در سطح نواحی منطقه 5 را تحویل می گیرد و در کنار دریافت پسماند خشک موظف است مباحث مرتبط با فرهنگ سازی همچون تربیت نیروهای آموزشگر و حمایت از فعالیت کانکس های دریافت پسماند که متأسفانه در حال حاضر حتی حقوق متصدی خود را نیز نمی تواند تأمین کند، به انجام برساند.  

وی در توضیح بیشتر حمایت از کانکس های دریافت پسماند نیز گفت: در حال حاضر کانکس های دریافت پسماند نه تنها حقوق متصدی خود را پاسخگو نیست بلکه حتی در مواردی همچون هزینه های جاری همچون پول برق و ... هم دچار مشکل است اما از سوی دیگر وجود آنها برای فرهنگ سازی در مقوله بازیافت امری مهم به حساب می آید که به همین دلیل پیمانکار بازیافت منطقه طبق قرارداد کاری خود موظف است تداوم کار آنها را محیا سازد.

محمد اسدالهی در خصوص میزان تفکیک زباله از مبدأ در ناحیه 6 نیز گفت: بحث تفکیک زباله از مبدأ در ناحیه در حال حاضر به دو صورت انجام می گیرد. در حالت نخست قریب به اتفاق محلات ناحیه بحث تفکیک زباله ها را به انجام می رسانند و ماحصل آن به رغم بالا بودن آمار در چرخه غیر رسمی بازیافت قرار می گیرد و ارتباطی به عملکرد شهرداری پیدا نمی کند. در حالت دوم محدوده هایی هستند که بحث تفکیک زباله از مبدأ با همراهی مستقیم پیمانکار بازیافت ناحیه 6 به انجام می رسد. در حالت کلی باید بگوییم که چیزی نزدیک به 90% زباله های سطح ناحیه 6 مورد فرآیند تفکیک قرار می گیرد که البته سهم ناحیه 6 در حال حاضر با توجه به تلاشی که تنها طی چند ماه گذشته آغاز شده نزدیک به 20% است. این در حالی است که سرانه میزان تفیک زباله از مبدأ در منطقه پنج، 17% می باشد و این نشان دهنده بالا بودن آمار ناحیه 6 در مقایسه با سرانه کل منطقه 5 است.   

وی در توضیح چگونگی بالا رفتن آمار تفکیک زباله در ناحیه به نسبت سرانه منطقه هم گفت: عوامل پیمانکار شهردای ناحیه مستقیما کار تفکیک زباله خشک و تر را به انجام می رسانند که همین امر باعث بالا رفتن آمار به رغم فعالیت کوتاه مدت ما شده است. در حال حاضر از 7 بلوک تحت پوشش ما در شهرک اکباتان روزانه در حدود 800 کیلو زباله خشک دریافت می شود که قطعا با تداوم روند فعلی این مقدار افزایش خواهد یافت.       

شهردار ناحیه 6 در پایان خصوص برنامه های آتی بازیافت در سطح ناحیه هم اذعان کرد: علاوه بر همکاری با 13 بلوک به عنوان فاز دوم همکاری با بلوکها، اماکن تجاری و سوپرهای فاز 1 شهرک اکباتان نیز جزو برنامه های آتی ما برای همکاری با بحث بازیافت هستند. در همین رابطه در حال حاضر آموزش های لازم به واحدهای تجاری بلوار شهید نفیسی انجام و آن محدوده تحت پوشش قرار گرفته است.

منتشر شده در شنبه 10 مهر 1395       کد خبر : 4965
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح