در لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط کمیسیون اجتماعی تصویب شد

مستمری مددجویان دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی که در سال جاری دومرحله افزایش ۲۰ درصدی را تجربه کرد و در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان ۴۰ درصد رشد دریافتی توسط مددجویان داشت، برای سال آینده نیز افزایش ۳۰ و ۶۰ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد. 
 
به گزارش4اکباتان  دولت سیزدهم با هدف کاهش فقر و رعایت عدالت در میان اقشار کم‌برخوردار برنامه‌های خود را در دوسال اخیر به اجرا درآورده است. طرح هدفمندی یارانه‌ها و دهک‌های اول تا سوم برای مددجویان بهزیستی، کمیته امداد و خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین اقشار کم‌درآمد از جمله این اهداف بود. به مرور دولت برنامه امنیت غذایی و تامین مایحتاج ضروری را در قالب کالابرگ که افزایش نقدی و کالایی نسبت به دیگر یارانه‌بگیران نقدی داشت به اجرا درآورد.  
 
مجلس شورای اسلامی ایران نیز در کنار حمایت‌های مصوبه‌ای از طرح‌های دولت آقای رئیسی قرار گرفت و اولین قدم را در تصویب افزایش ۴۰ درصدی مبلغ مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) را در سال گذشته به اجرا درآورد. 
 
از آنجایی که این طرح مستلزم تامین منابع لازم برای واریز به حساب مددجویان بود، دولت در دو مرحله ۶ماهه اول و دوم سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۰ درصدی را به اجرا گذاشت. مرحله اول در نیمه نخست امسال با افزایش ۲۰ درصدی در مقایسه با سال قبل به حساب مددجویان واریز گردید و در مرحله دوم ۲۰ درصد مابه‌التفاوت بر مبلغ افزایش‌یافته نیمه نخست اجرا شد. 
 
براین اساس، مستمری یکنفره تحت پوشش بهزیستی کشور به مبلغ ۷۶۴/۴۰۰تومان، مبلغ مستمری خانوارهای ۲نفره ۱/۰۹۰/۰۰‌۰تومان، ۳نفره: ۱/۵۲۵/۰۰۰تومان، ۴نفره: ۱/۹۶۵/۶۰۰تومان، ۵نفره: ۲/۴۰۲/۴۰۰تومان با احتساب ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۲۰ درصد بیشتر در مقایسه با مردادماه ۱۴۰۲ یا همان ۵ ماهه ابتدایی سال جاری واریز گردید. 
 
همچنین به استناد اعلام رسمی سازمان بهزیستی، حق پرستاری خانواده‌محور معلولان جسمی حرکتی شدید و خیلی شدید و معلولان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی به مبلغ: ۲/۱۰۰/۰۰۰ تومان در دی‌ماه به حساب کارت بانک رفاه این عزیزان واریز گردید. 
گفتنی است، در سال جاری دولت موظف به تامین کلیه افزایش مستمری مددجویان یعنی ۴۰ درصد از همان ابتدای سال بود، اما در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ مشاهده کردیم که این افزایش فقط ۲۰ درصد بود و در نیمه دوم امسال هم بدون احتساب ۲۰ درصد نیمه اول مابقی نسبت به دوره اول سال افزایش پیدا کرد. 
 
افزایش میزان مستمری مددجویان سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد در سال ۱۴۰۲، هیچ کمکی به جامعه هدف خود نکرد و البته برخلاف مصوبه بودجه کشور که ۴۰ درصد افزایش را پیش بینی کرده بود، به صورت گام به گام و ۲۰ درصدی در دو مرحله بدون دریافت مابه‌التفاوت نیمه ابتدایی پرداخت شد. 
 
اکنون با علم به این موضوع که مددجویان تحت پوشش دو نهاد حمایتی فوق همچنان در برابر افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ها آسیب‌پذیرتر شده‌اند، دولت سیزدهم برای سال ۱۴۰۳ نیز در لایحه بودجه افزایش مستمری‌ها را درنظر گرفت. 
 
طبق اعلام کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، اعضای این کمیسیون به افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و افزایش ۶۰ درصدی مستمری معلولین شدید و خیلی شدید رأی مثبت دادند. 
 
البته این مصوبه نیاز به تایید در صحن علنی مجلس، شورای نگهبان و شاید مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب تایید نهایی بودجه ۱۴۰۳ داشته باشد. تاکنون خان اول و دوم در کمیسیون اجتماعی مثبت بوده و چنانچه ایراداتی در شورای نگهبان و مراجع ذیصلاح بر آن اعمال نشود، پس از تایید در صحن علنی مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد که باید عملکرد اجرایی دولت، سازمان برنامه و بودجه را در همان مرحله اول سال آینده در افزایش ابتدای سال دید.
منتشر شده در يكشنبه 17 دي 1402       کد خبر : 10960
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح