ابتلای سالانه ۱۳۵ هزار ایرانی به سرطان / هشدار در خصوص دو برابر شدن مبتلایان

به گزارش 4اکباتان محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان را یکی از اولویت‌های بخش سلامت دانست و اظهار کرد: در واحدهای بهداشتی ضمن آموزش خود مراقبتی، غربالگری سه سرطان شایع پستان، روده بزرگ و دهانه رحم انجام می‌شود.
 
وی سرطان را دومین علت مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی عروقی عنوان کرد و افزود: در جهان سالانه حدود ۲۰ میلیـون نفـر به سرطان مبتلا می‌شوند.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آمار ابتلا به سرطان در ایران گفت: سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که این میزان تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت و آمار مبتلایان به بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.
 
وی درباره سرطان‌های شایع نیز اظهار داشت: بعد از سرطان‌های پوست(BCC & SCC)که شایعترین نوع سرطان در جهان هستند، براساس گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان (سال ۱۳۹۷) سرطان‌های پستان در زنان، روده بزرگ (کولورکتال)، پروستات در مردان و معده از سرطان‌های شایع در کشور هستند.
 
سهرابی افزایش امید زندگی، تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی را از جمله علت‌های افزایش برخی از سرطان‌ها در ایران و جهان عنوان کرد.
 
وی افزود: در اوایل دهه ۶۰ امید زندگی تقریبا ۵۸ سال بود اما اکنون این عدد برای مردان ۷۶ سال و در زنان ۷۸ سال است؛ هر قدر سن افراد بالاتر می‌رود شانس و فرصت بروز سرطان نیز بیشتر می‌شود.
 
سهرابی تغییر شیوه زندگی از جمله استعمال دخانیات، مصرف غذاهای شور، چرب، پرکالری و کم تحرکی را از دیگر عوامل بروز سرطان دانست و تاکید کرد: این رفتارها به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بروز سرطان‌ها نقش دارند به عنوان مثال عادت های غذایی نادرست، چاقی و اضافه وزن احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند پستان و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.
 
وی استعمال دخانیات را یک رفتار پرخطر عنوان کرد و گفت امروزه دخانیات به عنوان مهمترین عامل خطر قابل اجتناب سرطان شناخته می‌شود.
 
به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه عوامل محیطی مانند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلاینده‌ها و برخی عوامل شیمیایی زیان‌آور در محیط کار از دیگر علل بروز سرطان‌ها هستند.
 
سهرابی دانشگاه با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: با وجود افزایش بروز سرطان در سال‌های اخیر، با روش‌های درمانی جدید بقای بیماران تا حدودی بهبود پیدا کرده است.
 
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر درمان‌های موثرتری که امروزه در دسترس است، افزایش آگاهی مردم و دسترسی به روش های تشـخیص زودهنـگام و غربالگری‌ها شانس شناسایی سرطان در مراحل اولیه و مداخلات و درمان‌های موثرتر سرطان‌ها را فراهم کرده است.
 
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: پس از بررسی‌های اولیه افراد مشکوک برای ارزیابی‌های تخصصی به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.
 
سهرابی از شهروندان دعوت کرد، ضمن رعایت شیوه زندگی سالم با مراجعه به خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی از خدمات غربالگری و شناسایی زودرس سرطان‌ها بهره‌مند شوند.
 
انتهای پیام/
 
منتشر شده در شنبه 28 بهمن 1402       کد خبر : 10977
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح