خرید سوغاتی چینی به جای ایرانی!

خرید سوغاتی چینی به جای ایرانی!

چندی پیش شهر اصفهان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تولید صنایع دستی ایران به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به ثبت رسید.

به گزارش آرمان، درحالی که آمار صادرات صنایع دستی ایران و به ‌طور مشخص شهر اصفهان در سال‌های اخیر رو به کاهش گذاشته و مسئولان هنوز نتوانسته‌اند راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط پیدا کنند،‌ اما در اصفهان از هر کسی که دستی در کار هنر و صنایع دستی دارد بپرسی که حال و احوال و روزگارش چطور است، اولین جمله‌ای که می‌گوید شکایت از انواع و اقسام اجناس چینی در بازار هنر و صنایع دستی اصفهان است.

مهدی میر محمدی هنرمند اصفهانی ۴۳ ساله با بیان اینکه دولت‌ها از هنر ایرانی غافل هستند، می افزاید: اصفهان بیش از ٧۰‌درصد صنایع دستی کل ایران را تولید می‌کند. چرا باید در شهری که مرکز هنر و صنایع دستی کشور است، اجازه فروش صنایع دستی چینی وجود داشته باشد؟ بسیاری از مغازه دارانی که در گذشته کارهای ما را می خریدند و قبلا مغازه صنایع دستی داشتند کارشان را تغییر داده‌اند. مثلا الان فروش سوغات خوراکی به مراتب درآمد بیشتری دارد و مسافران به ویژه مسافران داخلی ترجیح می‌دهند سوغات خوراکی بخرند و غیر از خوراکی هم هر چه از اصفهان می‌برند سوغات اصفهان نیست، سوغات چین است!

میرمحمدی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که از سال‌های پیش دامنگیر حوزه صنایع دستی شده واردات صنایع دستی چینی به ایران است، می‌افزاید: ما به این موضوع خیلی اعتراض کردیم اما صدای فریاد ما به جایی نمی‌رسد. مصرف‌کننده اغلب به تنها معیاری که اهمیت می‌دهد قیمت است. در ایران هیچ برنامه تبلیغاتی و فرهنگی برای خرید صنایع دستی تولید داخل انجام نمی‌شود. همین تلویزیون چقدر به این موضوع می‌پردازد. سال‌هاست که گفته شده واردات صنایع دستی از چین و تایلند به معنای نابودی صنایع دستی داخلی است، اما همچنان واردات صنایع دستی چین به ایران ادامه دارد.

او ادامه می دهد: اینکه می‌گویند صنایع دستی چین وارد ایران می‌شود به این معنا نیست که روند و فرایند مشخصی برای واردات مستمر صنایع دستی از چین به ایران وجود دارد.  صنایع دستی چینی عمدتا به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود. با این وجود اگر در تهران و دیگر شهرهای کشور خرید و فروش این صنایع دستی وارداتی صدای اعتراض کسی را بلند نمی‌کند، در شهری مثل اصفهان که یکی از مراکز اصلی تولید صنایع دستی کشور است، فروش صنایع دستی چینی ارزان قیمت اعتراض اکثریت هنرمندان و دست‌اندرکاران این حوزه را برانگیخته است.

نگذارید هنرمندان داخلی زمین بخورند!

همه می دانند که هنر ایرانی با ارزش است و باید حفظ شود، اما در عمل هیچ کس کاری نمی کند. سالهاست قاچاق صنایع دستی چینی به کشور انجام می شود و مسئولان جلوی این اقدام مخرب را نمی گیرند در حالی که می توان با روش‌های قانونی حداقل در شهری مانند اصفهان که مهد صنایع دستی کشور است، مانع زمین خوردن هنرمندان داخلی شد. به گفته «عباس»، یکی از دست اندرکاران تولید و فروش صنایع دستی در بازار اصفهان که یک مغازه نسبتا بزرگ فروش انواع ظروف مینا‌کاری دارد و این شغل را از پدرش به ارث برده است، یکی از راهکارهای موثر، پیش‌بینی جرایمی برای فروش صنایع دستی چینی است. او می گوید: اجناس چینی موجود در بازار همه قاچاق است، خب مگر نباید با فروش جنس قاچاق مبارزه کنند؟ ما از مسئولان خواستیم که فروشندگان این اجناس را جریمه کنند اما به نظرم آنها همه دست روی دست گذاشته‌اند تا صنایع دستی در اصفهان نابود شود.

منتشر شده در پنجشنبه 20 خرداد 1395       کد خبر : 4231
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح