روند صعودی سقط جنین در ایران/ ۱۰ سال، ۳ برابر

روند صعودی سقط جنین در ایران/ ۱۰ سال، ۳ برابر

براساس آماری که پزشکی قانونی از تعداد مراجعان در اختیار خبرآنلاین قرار داده است نشان می دهد که آمار مراجعان برای سقط جنین به مراکز پزشکی در طول 10 سال گذشته رشد صعودی داشته و از 2 هزار و 929 مورد در سال 85 به 9 هزار و 955 مورد در سال 94 رسیده است؛ بیش از ۳ برابر.

ایرانیانی که در سال های ابتدایی دهه 70 می زیستند سالانه با 80 هزار سقط جنین مواجه بوده اند، این روزها اما باید با سقط جنین 220 هزار نفری در سال روبرو شویم که ظاهرا فقط 80 هزار مورد آن به صورت قانونی اتفاق می افتد. این آمار نشان می دهد رشد سقط جنین در ایران با سرعت بیشتری رو به افزایش است و این موضوع می تواند زنگ خطری مهم برای کشور باشد.

آغاز سقط جنین قانونی در ایران

سقط جنین در دنیا سابقه ای طولانی دارد. رده‌هایی از سقط جنین را می توان در ۲ هزار و 700 سال قبل از میلادی در تمدن‌ چین، هزار و 500 سال قبل از میلاد در تمدن مصر باستان و 200 سال قبل از میلاد در امپراطوری روم یافت. گرچه آماری از سقط جنین در دوران باستان وجود ندارد اما براساس آمارهای بهداشت جهانی هرسال حدود ۲۰۵ میلیون بارداری در دنیا اتفاق می‌افتد که بیش از یک سوم آنها ناخواسته هستند و حدود یک پنجم به سقط جنین عمدی ختم می‌شوند.

بیشتر سقط‌ها ناشی از بارداری‌های ناخواسته هستند و یک بارداری می‌تواند به طور خودخواسته به شیوه‌های گوناگون به سقط جنین بیانجامد.

در ایران گرچه سقط جنین امری مذموم و به مثابه قتل یک انسان است اما آمارهای اعلام شده از سوی مراجع قانونی نشان می‌دهد که هر ساله بالغ بر 200 هزار سقط جنین در کشور به وقوع می پیوندد.

اولین آمارها از سقط جنین در سال 1377 از سوی وزارت بهداشت اعلام شد. چرا که این سال اولین سال پس از انقلاب اسلامی بود که اجازه سقط جنین به جهت کاهش تولد فرزندان تالاسمی ماژور در سال 1376 با فتوای مقام معظم رهبری صادر شد. براساس آمار وزارت بهداشت در این سال یعنی سال 77، 90 هزار سقط جنین انجام شده است که 10 هزار مورد به صورت قانونی و 80 هزار مورد آن غیرقانونی بوده است.

پس از آن در سال 1381 لیست موارد مجاز سقط جنین اعلام شد در حقیقت موارد جنینی فقط شامل موارد مغایر با حیات خارج رحمی بودند. در نهایت در سال 1384 ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر این قانون اجرا می‌شود. البته در این بین آنچه که به موضوع سقط جنین اهمیت می‌بخشد افزایش تقاضا برای سقط جنین و سقط های غیرقانونی در ایران است.

سقط جنین در ایران یکی از چندین و چند آسیب اجتماعی است که به خاطر وقوع پنهانی آن آماری دقیقی در دست نیست. با وجود این براساس آماری که پزشکی قانونی از تعداد مراجعان در اختیار خبرآنلاین قرار داده است نشان می دهد که آمار مراجعان برای سقط جنین به مراکز پزشکی در طول 10 سال گذشته رشد صعودی داشته و از 2 هزار و 929 مورد در سال 85 به 9 هزار و 955 مورد در سال 94 رسیده است.

منتشر شده در چهارشنبه 26 خرداد 1395       کد خبر : 4277
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح