بینایی سنج اکباتانی از کارکرد اپتومتری می گوید

بینایی سنج اکباتانی از کارکرد اپتومتری می گوید

شیوا باقری اپتومتریست (بینایی سنج) اکباتانی است که اتفاقا محل سکونت وی نیز در همین شهرک است. وی تحصیلات مرتبط خود را تا مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی به اتمام رسانده اما پس از پایان مقطع کارشناسی یعنی در سال 87 به عنوان یک اپتومتریست مشغول به کار شده.  

او در حال حاضر در کنار همسرش موسسه بینایی سنجی «افق اپتیک» را راه اندازی نموده که چیزی نزدیک به 2 سال از عمر کاری این مجموعه می گذرد.

کارشناس بینایی سنجی شهرک اکباتان چندی پیش از اهمیت کار خود و همچنین لزوم توجه بیشتر به این مقوله سخن گفت که در ادامه آمده است.    

مراقبین اولیه بینایی

اپتومتریست ها مراقبین اولیه بینایی هستند یعنی در همه دنیا عرف به این شکل است که کسی که مشکلاتی در زمینه بینایی اعم از کاهش دید یا هر مشکل دیگر را در این حیطه احساس می کند اول به به اپتومتریست مراجعه می کند. در ادامه این فرآیند اپتومتریست یا بینایی سنج ابتدا معاینات کاملی در خصوص میزان دید، انحرافات چشم و حتی پاتولوژی (بیماری های) چشم به انجام می رساند و اگر به موردی مشکوک شد که نیاز به درمان دارویی و حتی جراحی چشمی احساس شود به چشم پزشک ارجاع خواهد داد. اما اگر راهکارهایی مثل تجویز عینک یا لنز، درمان تنبلی چشم و یا تمرینات بینایی نیاز باشد اپتومتریست وارد عمل خواهد شد.

حیطه وظائف بینایی سنج

در حیطه وظایف اپتومتری تجویز عینک و لنز و حتی ساخت عینک طبی باید زیر نظر اپتومتریست انجام شود که به نوعی در این مورد مسوول فنی به حساب می آید. علت این مسئله هم این است که عینک جزو کالای طبی به حساب می آید و اینطور نیست که شما آن را به عنوان یک جنس معمولی خریداری کنید. در بحث تهیه عینک ما موارد مهمی همچون مناسب بودن فریم و تطبیق عدسی ساخته شده با پارمترهای نسخه تجویزی را داریم که حتما باید کنترل شوند. البته در کشور ما به علت تداخلی که بین سیستم سنتی معاینات چشمی با مباحث جدید وجود دارد، بعضا وظایف اپتومتریست ها در موارد محدودی نادیده گرفته می شود.

پیشگیری در بینایی سنجی

بحث پیشگیری در محدوده کاری اپتومتری همانند سایر فعالیت های پزشکی و پیرا پزشکی دارای اهمیت خاصی می باشد و البته یکی از مهمترین مصادیق آن در رابطه با کودکان است.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان که در بین سنین 2 تا 6 سال پیگری می شود باید توسط اپتومتریست ها به انجام برسد که البته همین اتفاق رخ می دهد. در این برنامه کودکان گروه سنی مورد اشاره مورد معاینه قرار می گیرند و اگر مشکلی مشاهده شود باید در روند درمانی مناسب قرار گیرند. لازم به ذکر است که در فرآیند معاینه کودکان خیلی کم پیش می آید که مشل پاتولوژیک وجود داشته باشد و مثلا بحث عمل آب مروارید مطرح شود اما در موارد نسبتا قابل ملاحظه ای موضوع تنبلی چشم و نیاز به درمان آن مشاهده می شود که خود همین مسئله پیشگیری مهم از یک بیماری محسوب می شود.

فرهنگ مراجعه در شهرک اکباتان

در شهرک اکباتان به دلیل بالا رفتن هرم سنی ساکنین، یکی از شایع ترین مواردی که باعث مراجعه به موسسه بینایی سنجی ما می شود، بحث دریافت عینک مطالعه یا نزدیک بین می باشد. البته مواردی همچون فشار چشم بالا و آب مروارید هم وجود دارد که به دلیل آنکه در حیطه کاری همکاران چشم پزشک می باشد به آنها ارجاع داده می شود.

در این خصوص باید اذعان کنم که فرهنگ مراجعه به اپتومتریست در شهرک اکباتان تا حدود قابل توجهی جا افتاده است و مردم با بینایی سنجی آشنایی مناسبی پیدا کرده اند. این مسئله باعث شده تا میزان ارزش گذاری اهالی شهرک اکباتان در خصوص بحث سلامت چشم طی سالهای اخیر به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.

منتشر شده در شنبه 19 تير 1395       کد خبر : 4424
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح