چهارشنبه سرنوشت ساز برای شهرک اکباتان

چهارشنبه سرنوشت ساز برای شهرک اکباتان 

48 ساعت دیگر یعنی چهارشنبه قرار است انتخابات دبیران شورایاری محلات منطقه 5 برگزار شود. انتخاباتی که از نظر ساکنین شهرک اکباتان توجه چندانی به آن نمی شود اما در عمل تأثیر گذاری آن بر بخش مهمی از فعل و انفعالات محیط اکباتان غیر قابل کتمان است.

در این انتخاب درون محله ای 2 کاندیدا برای احراز پست دبیر شورایاری شهرک اکباتان در طی یکسال آینده ثبت نام خود را به انجام رسانده اند. نخست هوشنگ هموطن دبیر فعلی شورایاری شهرک اکباتان و دوم ربابه طایفه تبریزی که او هم یک شورایار است و البته به عنوان بازرس فعلی امناء اکباتان هم شناخته می شود.

دلیل اهمیت انتخاب دبیر شورایاری چیست؟

شورایاری یک نهاد مردمی تازه تاسیس در مدیریت محلات شهر تهران است که اگر فعالیت آن تداوم لازم را پیدا کند می تواند برای سپردن بخش مهمی از وظائف اداره یک محله به خود مردم مدل مناسبی تلقی شود. انتخاب دبیر گروه شورایاران نیز از آن جهت حائز اهمیت است که دبیر به عنوان یک شورایار تنها کسی است که حق مکاتبه رسمی با نهادهای مدیریتی و اجرایی شهر تهران را دارا می باشد و به نوعی همین مسئله تعیین کننده سیاست های یک واحد شورایاری به حساب می آید. به طور مثال یک فرد ممکن است در جایگاه دبیر بیشتر به دنبال رتق و فتق امور اجرایی محله باشد و عضو دیگر شورایاری برنامه های خود را در چارچوب سد کردن راه فعالیت یک سری از مجموعه های محلی پیگری کند.      

مقایسه کاندیداهای شهرک اکباتان

هوشنگ هموطن در مقام دبیر فعلی شورایاری تقریبا در همه جای شهرک اکباتان یک دستی بر آتش دارد. او هم شورایار است، هم عضو هیئت مدیره مرکزی. هم رئیس هیئت مدیره بلوک C2 است و هم نماینده کسبه فاز در فاز 1 و البته سالها سابقه مدیر عاملی بلوکهای مختلف را تجربه کرده است. با وجود همین جایگاهها طی سالهای گذشته زنجیره ارتباطاتی خوبی برای خود فراهم کرده است و البته حضور یکساله در پست دبیری شورایاری شهرک اکباتان گسترده تعاملات او را به شکل قابل توجهی افزایش داده است به طوریکه حالا در منطقه 5 شهرداری تهران یک فردی است کاملا شناخته شده که به راحتی می تواند با شهردار منطقه دیدار و موارد مورد نظر را به جای طی بروکراسی اداری از کانال خودش به گوش شهردار برساند. او طی ماههای گذشته و دلیل مشغله های شورایاری از مدیر عاملی یکی از بلوکهای فاز 2 استعفا کرد.

اما در سوی مقابل ربابه طایفه تبریزی که به تازگی از ریاست هیئت مدیره بلوک A2 استعفا کرده است فردی است با تجربه که از بسیاری امور شهرک اکباتان مطلع است. بسیاری معتقدند که دلیل استعفای او از بلوک محل زندگی اش آماده شدن برای دبیری شورایاری شهرک اکباتان است که پیش از این و در دوره های گذشته نیز سابقه آن را در کارنامه دارد اما واقعیت این است که شدت انتقادات از عملکرد تبریزی و همکارانش در هیئت مدیره A2 به شکلی بالا رفته بود که دیگر مجالی برای ماندن باقی نگذاشته بود.

سال گذشته و در اوج مخالفت های وی با ساخت و ادامه پروژه مگامال کپی صورتجلسه ای در فضای مجازی منتشر شد که در زیر یکی از امضاهای آن نام فامیلی «تبریزی» به چشم می خورد که البته در زیر امضاء نیز عنوان «دبیر شورایاری شهرک اکباتان» وجود دارد که با توجه به تطابق دوره زمانی مسوولیت وی در شورایاری و تاریخ نامه، به نظر می رسد این امضاء متعلق به ایشان باشد. امری که تاکنون و به صورت رسمی نه از سوی شورایار فعلی تأیید و نه تکذیب شده است. لازم به توضیح است اصالت کپی این صورتجلسه از سوی یکی از طرف های اصلی ماجرا یعنی مگامال نیز مورد تأیید قرار گرفته است.   

شورایاران به چه کسی رأی می دهند/ حسین ایمانی رأی می دهد؟

فعل و انفعالاتی که طی یکسال گذشته رخ داده است اگر هیچ حسنی نداشت حداقل آراء شورایاران شهرک اکباتان را در انتخابات پیش روی مشخص کرده است. در یک طرف غلامرضا سرآبادانی و سعید رهنما به دبیر فعلی رأی خواهند داد. در سمت دیگر ماجرا نیز حسین ایمانی، جواد محمودی و الهه تیرا به تبریزی رأی خواهند داد. کاندیداها هم می توانند به خودشان یا هر کس دیگری رأی دهند که با این حساب آرای هموطن در مقابل تبریزی 3 به 4 است. البته این رأی گیری یک سری اما و اگرها دارد چون طبق دفتر حضور و غیاب موجود دکتر حسین ایمانی تا کنون 13 جلسه غیبت داشته که با توجه به برگزاری دو جلسه در هر ماه، تقریبا 6 ماه است که ایشان پایش به جلسات باز نشده است! طبق آیین نامه 3 جلسه غیبت پشت سر هم و 6 جلسه غیبت متناوب در یک سال موجب سلب عضویت فرد شورایار می شود که البته این قضیه هنوز از سوی ستاد شورایاری ها محقق نشده است. باید منتظر ماند و دید حسین ایمانی به عنوان یک استاد دانشگاه شخصا به حاکمیت قانون تن می دهد و از حضور در انتخابات با توجه به غیبت 6 ماهه اش صرفه نظر می کند یا منافع گروهی برای وی (منظور همان ائتلاف روزهای انتخابات شورایاری است) اهمیت بیشتری دارد و در روز انتخاب سر و کله اش پیدا می شود.  

سناریویی که بعد از دبیر نشدن هموطن احتمالا اجرا می شود

این مسئله یعنی سرنوشت شورایاری شهرک اکباتان در صورت عدم انتخاب هموطن به عنوان دبیر تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما با کمی تأمل کاملا قابل پیش بینی است.

هوشنگ هموطن حتی اگر مجدد به عنوان دبیر انتخاب نشود همچنان همان راه گذشته یعنی پیگیری مسائل و موارد شهرک اکباتان را با توجه به دامنه ارتباطاتش ادامه خواهد داد با این تفاوت که از قید و بند رسمی مسوولیت فارغ شده است. فراموش نکنیم که در حال حاضر پیگیری بسیاری از پروژه های مهم اکباتان مثل دریافت سند برای بلوکهای فاقد سند فاز 2 بر عهده هموطن است و بعید است وی با عدم انتخاب دست از کلیه فعالیت های خود بکشد. وقوع این حالت یک پیام مهم در بر خواهد داشت و آن اینکه شهرک اکباتان یک دبیر رسمی شورایاری خواهد داشت و یک دبیر غیر رسمی که به مرور زمان دبیر غیر رسمی با توجه به وسعت فعالیت هایش عملا در جایگاه مخالفت با عملکرد دبیر رسمی قرار خواهد گرفت و قطعا این مسئله چالشی بزرگ برای دبیر آینده مجموعه شورایاری خواهد بود.

یکی از بزرگترین مشکلات تبریزی در این خصوص نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به امور است. همانطور که اشاره شد هموطن بعد از مدتی به دلیل تراکم بالای کاری از مدیر عاملی یکی از بلوکها استعفا داد اما تبریزی به عنوان فردی که در شورای حل اختلاف منطقه 5 فعالیت می کند عملا زمان کمتری برای رسیدگی به امور دارد و به نظر نمی رسد قصد جدایی از این مجموعه را هم داشته باشد. 

تکلیف برنامه های نیمه کاره

در شرایط فعلی بودجه تعریض اتوبان ستاری جنوب (قسمت منتهی به شهرک اکباتان) و همچنین ورودی همین اتوبان به جاده مخصوص کرج مصوب شده است و در سال جاری قرار تجهیز کارگاه اجرایی این پروژه ها منعقد شده است. در کنار این کارها، برنامه های ریز و درشت دیگری هم هستند که سال گذشته دوندگی های آنها انجام شده و امسال هنگام بهره برداری از آنها است. هر انتخابی که در بحث انتخاب دبیر شورایاری رخ دهد قطعا مورد تأیید همگان واقع خواهد شد اما امیدواریم طبعات این انتخاب را ساکنین شهرک اکباتان متحمل نشوند. ذکر این نکته ضروری است که کمبود بودجه در سال 95 یکی از بزرگترین مشکلات شهرداری تهران در شرایط فعلی است و امیدواریم دبیر آتی پیگیری لازم برای برای تحقق برنامه ها را داشته باشد.   

منتشر شده در دوشنبه 11 مرداد 1395       کد خبر : 4560
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح