«رضا بابک» هنرمند تکرار نشدنی اما گوشه گیر اکباتان

«رضا بابک» هنرمند تکرار نشدنی اما گوشه گیر اکباتان

رضا بابک با نام اصلی رضا فشنگچی در 20 اسفند سال 1323 در تهران متولد شد. (البته در برخی صفحات مجازی سال تولد وی 1324 عنوان شده است) او از نسل بازیگرانی است که دو راه بیشتر برای ورود به عرصه بازیگری نداشتند؛ یا باید با پیوستن به جریان غالب فیلم‌ فارسی، صرفاً به حضور در فیلم‌های بی‌ارزش و بی‌خاصیت سینمای ایران قناعت می‌کردند یا باید به دنیای تئاتر و نمایش می ‌گرویدند.

به گزارش سایت خبری اکباتان و به نقل از کتاب «فرهنگ سینمای ایران» تألیف غلام حیدری، کار رضا بابک از اواخر دهه 40 آغاز شد؛ او از همان اوان جوانی به جریان نمایش روشنفکری ایران پیوست و رفته‌ رفته استعدادهایش را بروز داد. همان زمان به تحصیل پرداخت و در رشته بازیگری و کارگردانی درس خواند و سرانجام در سال 1353 فارغ‌ التحصیل شد. پیش از این کارش را در تلویزیون هم شروع کرده بود، اما نخستین فیلمی که در آن به عنوان بازیگر حضور یافت «چریکه تارا» نام داشت. بهرام بیضایی که برای ساختن فیلمش می‌خواست از نسل تازه‌ای از بازیگران تئاتر استفاده بکند، ابتدا از سوسن تسلیمی در نقش اصلی استفاده کرد و سپس رضا بابک را که در آن زمان 34 ساله بود، مقابل او گذاشت. پیش از این، پروانه معصومی در فیلم‌های این کارگردان مطرح نقش‌های اصلی را عهده‌ دار بود اما همچنان که گفته شد، بیضایی از نسل تازه‌ای از بازیگران بهره برد؛ همکاری‌اش با سوسن تسلیمی تا نزدیک یک دهه بعد ادامه پیدا کرد اما رضا بابک که در یکی از نقش‌های اصلی «چریکه تارا» خوش درخشیده بود، دیگر فرصت چنین همکاری ‌ای نیافت و سال‌ها طول کشید تا بار دیگر در فیلمی از سینمای ایران بازی کند.

در صورت اعتماد به کتاب فرهنگ سینمای ایران، مشخص می‌گردد که رضا بابک 10 سال پس از «چریکه تارا» یعنی در 44 سالگی و در سال 1367 برای دومین بار جلوی دوربین فیلمی از سینمای ایران رفت. نام این فیلم «سفر عشق» است و کارگردانش ابوالحسن داوودی. این فیلم حتی اگر فیلم ارزشمندی در کارنامه سازنده و بازیگرش نباشد، حداقل این حسن را داشت که داوودی و بابک را در ادامه به فعالیتی حرفه ‌ای ‌تر واداشت.

از چه زمانی رضا بابک، رضا بابک شد؟

در پاسخ به این پرسش ابتدا باید گفت که این فیلم‌ها با همه ضعف‌ها و مشکلات ‌شان نمایشگر چهره‌ای تازه بودند که مناسب نقش‌های مکمل فیلم‌ ها بود و می‌توانست در قالب‌های گوناگونی گلیم خودش را از آب بکشد. پس رضا بابک پس از بازی در این فیلم‌ها دیگر چهره‌ای ناشناس نبود. اما در همین دوران مرضیه برومند بانوی هنرمند عرصه سریال ‌سازی و کسی که محبوب‌ترین آثار کودکان را طی این سال‌ها ساخته، تصمیم می‌گیرد سریالی درباره روابط مردم در یکی از محله‌ های تهران بسازد. نام این سریال «آرایشگاه زیبا» است و بازیگر اصلی ‌اش رضا بابک.

«آرایشگاه زیبا» یکی از پربیننده‌ ترین و محبوب‌ترین سریال‌هایی است که در سال‌های پس از انقلاب ساخته شده است. رضا بابک در این مجموعه در کنار جمعی از بهترین بازیگران مطرح سینما و تئاتر و تلویزیون نقش‌ آفرینی فوق ‌العاده‌ای داشت. او با این سریال به چهره محبوب خانواده‌ها تبدیل شد و از آن به بعد در هر فیلم یا سریالی که بازی می‌کرد، جزو چهره‌های مورد توجه مردم بود.

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به دوران بازیگری رضا بابک بیندازیم باید بگوییم درست است که سینما بی‌رحم است و هر ستاره ‌ای دوران افولی دارد اما یادمان باشد که بازیگرانی مثل بابک هیچگاه سودای ستارگی نداشته ‌اند و همواره در سینما، تلویزیون و مهم‌تر از اینها بر روی صحنه تئاتر درخشیده‌ اند و آبروی نمایش این سرزمین به حساب می‌آیند. هنوز خاطرمان هست که پس از مرگ بزرگانی چون پرویز فنی ‌زاده، جلال مقدم، اسماعیل محمدی و مهدی فتحی سینما و عرصه نمایش ایران دچار چه خسرانی شد. بازیگرانی هستند که همواره بی‌ جایگزین به نظر می‌رسند و رضا بابک قطعاً یکی از آنهاست.

حال امروز بابک چگونه است؟

رضا بابک که ساکن فاز 1 شهرک اکباتان است این روزها کمتر در مجامع عمومی ظاهر می شود و ترجیح می دهد بیشتر به کارهای شخصی خود بپردازد. البته در محیط زندگی اش (شهرک اکباتان) به راحتی تردد می کند و همسایگان شاهد رفت و آمدهای او هستند. وی حتی از گفت و گو نیز پرهیز می کند و به محض آنکه متوجه شود فرد تماس گیرنده خبرنگار است به صراحت می گوید که قصد مصاحبه ندارد. بازیگر نقش اسد سریال آرایشگاه زیبا چندی پیش در یک صحبت تلفنی کوتاه در مورد کمتر ظاهر شدنش در مجامع عمومی به خبرنگار سایت خبری اکباتان گفت: «این روزها من را خیلی جاها دعوت می کنند تقریبا شبی یک دو تئاتر یا مراسم هنری که اگر بخواهم همه آنها را شرکت کنم دیگر مجالی برای سایر کارها باقی نمی ماند».

البته در یکی از معدود گفت و گوهایی که با وی انجام گرفته است نشانه هایی از دلخوری وجود دارد که شاید کمتر دیده شدنش هم به این مسئله مرتبط باشد: « یا کار نیست و یا اگه کار باشه کار بد است و من  ترجیح می دهم کار بد نکنم . ما همیشه می گفتیم کاچی بعض هیچی است ولی حالا همان کاچی هم برای ما پیدا نمی شود . کارخوب نیست و یا کم است و بعضی کارها آنقدر بد است که بیشتر سر شکستگی اش می ماند. هیچ چیزی بد تر از این نیست که آدم یک کار بد بکند و بعد هم پولش را بخورند».

کاشت نهال سلامتی برای رضا بابک

اما گوشه گیری های رضا بابک باعث نشده است تا همسایگان وی و ارزش های هنری او را فراموش کنند چون اسفند سال گذشته و تنها 5 روز مانده به سالروز تولدش با هدف طول عمر و سلامتی او و برخی فرهیختگان دیگر اکباتانی نهال هایی در باغچه یکی از بلوکهای فاز 2 کاشته شد.

منتشر شده در چهارشنبه 6 بهمن 1395       کد خبر : 5919
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح