رئیس ستاد نماز جمعه کن: مردم اکباتان با اعتقاد زندگی می کنند

رئیس ستاد نماز جمعه کن: مردم اکباتان با اعتقاد زندگی می کنند

وضعیت فرهنگی شهرک اکباتان یکی از سرفصل هایی است که قطعا جای پرداخت بیشتر به آن وجود دارد چون طی سالهای گذشته تا حدودی با غفلت مواجه شده است. در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین حامد احمدپور رئیس ستاد نماز جمعه بخش کن پاسخگوی سوالات سایت خبری اکباتان بودند.

گفتنی است ایشان طی سالهای گذشته با توجه به محدوده کاری خود (غرب تهران) فعالیت های فرهنگی قابل توجهی را در مناطق 5 و 22 به انجام رسانده اند که البته به بخشی از آنها در طی مصاحبه اشاره شده است.    

مردم اکباتان با اعتقاد زندگی می کنند

از نظر من وضعیت فرهنگی در شهرک اکباتان خیلی خوب است دلیلش هم این است که مردمان خوبی دارد که با اعتقاد زندگی می کنند ولو اینکه در بعضی مسائل نتوانند اعتقاد خود را نشان دهند یا اعتقادشان ضعیف باشد ولی اصل دین اسلام و مکتب تشیع در اکباتان یک مورد اساسی است. این مسئله با توجه به تجربیاتی که ما از اکباتان داریم کاملا مشهود است. هر سال در ایام محرم ما شاهد هستیم که وقتی دسته های عزاداری در این محدوده حرکت می کند افراد زیادی در پشت این دسته ها حرکت می کنند. باید توجه کنیم که این افراد می توانستند بروند و کارهای دیگری مثل سینما رفتن انجام دهند اما می آیند برای عزای امام حسین (ع)، پس باید توجه کنیم که چرا آمدند و باید بدانیم معتقد جدی به این موضوع هستند.

آسیب شناسی کنیم چرا مردم به مسجد نمی آیند؟

یکی از دلایل عمده اینکه در اکباتان کار فرهنگی برنامه ریزی شده و ریشه دار صورت نمی گیرد این است که یک سری از دوستانی که متولی کار فرهنگی هستند یک مقداری در برخی موارد احتیاط کرده اند، در برخی جاها پا جلو نگذاشته اند و به طور کلی با مردم نبوده اند و نتیجه همین اتفاقات شده است. البته ما آسیب شناسی های لازم را در خصوص شهرک اکباتان انجام داده ایم که در وقت مناسب ارائه خواهیم داد اما واقعیت این است که مسجدی که باید ظرفیت تردد 30 هزار نفر آدم را طبق سرانه محلی داشته باشد، چقدر از اهالی در آن رفت و آمد می کنند؟ باید آسیب شناسی کنیم که چرا مردم به مسجد نمی آیند آنهم در شرایطی که به دین معقتد هستند. ما می دانیم که خیلی ها نماز هم می خوانند اما به مسجد نمی آیند، بخشی از این مشکلات برمی گردد به فضای کلی کشور اما قسمتی هم به عملکرد مسجد مربوط است. باید ببینیم مسجد چه عملکردی داشته یا افرادی که به عنوان متولی یا هیئت امنای مسجد باید کاری را انجام می دادند، کجای کار می لنگد که افراد که دوست دارند نماز بخوانند و قطعا از نماز جماعت هم استقبال می کنند اما مسجد نمی آیند. البته بخشی از این مشکل به عدم آگاهی مردم هم بازمی گردد چون بسیاری نمی دانند که نماز جماعت چه ثوابی را دارا می باشد پس مسلم است که انگیزه ای هم ندارند که مثلا یک ربع پیاده بروند تا برسند به مسجد یا با ماشین از انتهای فاز 2 حرکت کنند تا بیایند به مسجد آنهم در شرایطی که اگر جای پارک پیدا کنند.

متولیان کار فرهنگی در اکباتان کار را رها کرده اند

به نظر من اصلی ترین مسئله فرهنگی امروز شهرک اکباتان این است که آقایان متولی کار فرهنگی در آنجا یا حتی کسانی که توانایی و استعداد کار فرهنگی دارند، شهرک اکباتان را به نوعی رها کرده اند و به حساب نمی آورند. ان شاء ا... که خودشان منفعل نشده اند چون اینکه خودشان منفعل شده باشند خیلی بد است. اما چیزی که مشخص است فعالانه عمل نمی کنند آنهم در شرایطی که کارهای خوبی می توان در اکباتان انجام داد چون فضا برای فعالیت فرهنگی مهیا است.

نماز جماعت مجتمع کوروش را راه اندازی کردیم

تقریبا 3 سالی می شود که یک سری برنامه ها را در سطح مناطق 22و 5 و در برخی مواقع در منطقه 21 هم انجام می دهیم. یکی از این برنامه ها فعالیت در مجتمع های تجاری مانند کوروش است که توانستیم نماز جماعت آنجا را راه اندازی کنیم و نمازخانه ای که از 2 اتاق 9 متری تشکیل شده بود حالا تبدیل شده است به یک سالن 260 متری و هزینه مناسبی صورت گرفت تا شرایط خوبی ایجاد شود. در بحث مجتمع های مسکونی و حتی اماکن تفریحی هم تا امروز طرح های خوبی پیاده شده است اما در بحث مجتمع های مسکونی باید کار بیشتری صورت گیرد چون فضای آپارتمانی انس همسایگی را تا حدودی از بین می برد. به همین دلیل ما آپارتمانهایی را که مسجد نداشتند یا به مسجد خیلی دور بودند شناسایی کردیم و اولین کاری که کردیم این بود که در وسط مجتمع های مسکونی نماز جماعت را راه اندازی کردیم حتی در اواسط ماه مبارک رمضان یک مراسم افطاری برگزار کردیم و 500 نفر را افطاری دادیم. ما در تجربیات خود به عینه شاهد بودیم که مردم در افطاری دادن پیشقدم هستند و اگر در سال اول ما از 15 ماه رمضان مراسم افطاری را آغاز کردیم در سال دوم از روز اول ماه مبارک خود مردم بساط افطاری را آماده کردند. البته رفته رفته کار را تنها به نماز جماعت و افطاری محدود نکردیم بلکه کلاسهایی همچون تربیت فرزند، آموزش نقاشی، اردوهای تفریحی و به طور کلی برنامه هایی مختلف برای تمام اعضای خانواده را پیاده سازی کردیم که در نهایت دوستی و انس مردم آنهم در برج مسکونی با یکدیگر بیشتر شد.

هیئت مدیره مرکزی و مدیران عامل فضا را آماده کنند

شهرک اکباتان ظرفیت و ضرورت لازم را برای اینکه یک سری کارهای فرهنگی در قالبی جدید شکل بگیرد دارا می باشد اما متأسفانه در آنجا برخی دارای روحیه های انفعالی دارند البته این مسئله تنها مختص به اکباتان نیست. ما دوست داریم که کارها خودجوش و مردمی صورت بگیرد بر همین اساس از مسوولین محلی اکباتان هم مانند اعضای محترم هیئت مدیره مرکزی و مدیران عامل بلوکها انتظار داریم فضا را آماده کنند و نه تنها خودشان مانع نباشد بلکه پیگیری کارها را هم انجام دهند. این دوستان باید بپذیرند که تنها متولی امور عمرانی نیستند بلکه در زمینه مسائل فرهنگی هم باید فعالیت کنند. امروز دشمنان ما شب و روز در حال برنامه ریزی و کار هستند پس مدیران محلی مانند هیئت مدیره مرکزی نباید تنها به دنبال مسائل عمرانی و مدیریتی اکباتان باشند چون مسوولیت کارهای فرهنگی نیز بر عهده آنان است و این مسئله نه تنها در اکباتان بلکه در تمام شهرکها باید نهادینه شود.

منتشر شده در پنجشنبه 1 تير 1396       کد خبر : 6688
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح