هیئت مدیره مرکزی زیر بار نظارت بر بازارچه ها نمی رود

هیئت مدیره مرکزی زیر بار نظارت بر بازارچه ها نمی رود

نحوه فعالیت بازارچه ها، وجود اختلافات دامنه دار میان بلوکها و اماکن تجاری و همچنین سوء استفاده های برخی مدیران سوپرها از فضای مشاعات همه و همه دلایلی است که می تواند در شرایط فعلی باعث شود تا چتر نظارتی هیئت مدیره مرکزی شهرک اکباتان بر روی بازارچه ها نیز گشوده شود.

به گزارش سایت خبری اکباتان، طی ماههای گذشته موارد متعددی از شکایات ساکنین نسبت به عملکرد برخی تجاری های اکباتان وجود داشته که عملا با پاسخ روشنی همراه نشده است. بر همین اساس در گزارشی که در ادامه آمده است امکان نظارت هیئت مدیره مرکزی اکباتان بر روی اماکن تجاری بررسی شده است.

اساسنامه هیئت مدیره مرکزی چه می گوید؟

در بخشی از فصل دوم اساسنامه هیئت مدیره مرکزی که به بحث «وظائف و اهداف» اختصاص دارد آمده است: «نظارت بر تعیین محدوده شغلی بازارچه ها و مغازه ها به منظور تفکیک مشاعات محوطه و تأسیسات مسکونی از محدوده تجاری به ترتیبی که مغازه دارها نتوانند در حریم مناطق مسکونی تداخل نموده و مخل آسایش و ایمنی ساکنین شوند».

با توجه به این بند اساسنامه مشخص می شود که دست هیئت مدیره مرکزی برای نظارت بر عملکرد بازارچه ها چندان هم بسته نیست و می توان با تکیه بر آن و البته سطح ارتباطات موجود اعضای هیئت مدیره مرکزی، نظارت مناسبی را به انجام رساند.

شهرداری چه می خواهد؟

واقعیت این است که شهرداری ناحیه 6 از وجود این همه اختلاف میان بلوکها و تجاری ها که البته هر از چند گاهی پای شهرداری را هم وسط می کشند خسته شده است و بدش نمی آید کار از یک روال مشخص و معین پیش برود تا بیش از این وقت برای سازش طرفین، تهدید و ... صرف نشود.  

در کنار این موارد آنها مدام متهم هستند که با اماکن تجاری همراهی خاصی دارند و به همین دلیل برای آنکه خود را از زیر بار این مورد نیز خارج کنند بدشان نمی آید کار نظارت را به یک مجموعه دیگر واگذار کنند.

در همین رابطه شنیده های منابع رسمی گویای این مسئله است که طی ماههای گذشته در موارد متعددی درخواست های ارائه شده توسط بازارچه ها به شهرداری برای ایجاد بنای موقت در محوطه مشاعات، به دفتر هیئت مدیره مرکزی اکباتان ارجاع شده است اما در مقابل پاسخ آمده است که «تجاری ها زیر مجموعه هیئت مدیره مرکزی به حساب نمی آیند».   

هیئت مدیره تجاری ها چه نقشی دارد؟

طی سالهای اخیر بازارچه های اکباتان هم به تأسی از بلوکها یک تشکلی غیر رسمی را ایجاد کرده اند به اسم «هیئت مدیره مرکزی تجاری ها» که وظیفه اش رسیدگی به امورات اماکن تجاری اکباتان است. این مجموعه تقریبا قائم به فرد است و ریاست آن بر عهده یکی از کسبه اکباتان است و همانطور که از نامش نیز مشخص است بیشتر حمایت از تجاری ها را در دستور کار قرار داده است.   

طی سالهای اخیر هیئت مدیره تجاری ها یا بهتر بگوییم رئیس آن یک سیاست ثابت تعریف کرده اند و آن انتقاد تند از بلوکها و هیئت مدیره مرکزی به سبب اجاره دادن فضاهای بلوکها به برخی کسبه. از نظر آنها اقدامات بلوکها تضعیف موقعیت تجاری های اکباتان به حساب می آید و داستان هایی از این قبیل.

در رابطه با بحث نظارت بر عملکرد هیئت مدیره بازارچه ها هیچ توانمندی خاصی از جانب هیئت مدیره مرکزی تجاری ها وجود ندارد و اتفاقا آنها مدام نامه نگاری می کنند که کاسبی خراب است، هزینه های جاری همچون مالیات، شهرداری و ... کمر کسبه را شکسته و لاجرم باید دکه یا کانکس مورد نظر در مشاعات فلان سوپر ساخته شود تا از پس هزینه ها بر بیاییم!!

هیئت مدیره مرکزی می تواند مشکلات را حل کند

هیئت مدیره مرکزی اکباتان نیازمند ایجاد ساختاری قوی تر برای تعامل میان تجاری ها و بلوکها می باشد. امروز دامنه این اختلافات دو طرف به راحتی به شهرداری، دادگاه و کلانتری کشیده می شود حال آنکه خود مجموعه مدیریتی شهرک اکباتان می تواند حد و حدود طرفین را مشخص و با اعمال قدرت لازم مشکلات را حل کند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که همیشه الزاما تجاری ها مقصر نیستند و بعضا در مواردی مدیران بلوکها نیز زیاده خواهی را در دستور کار قرار داده اند.

منتشر شده در دوشنبه 12 تير 1396       کد خبر : 6728
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح