پدر علم کویر شناسی: امکان ندارد دریاچه ارومیه احیاء شود

پدر علم کویر شناسی: امکان ندارد دریاچه ارومیه احیاء شود

پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران با حضور در یک برنامه رادیویی صحبتهایی را در خصوص نقش سدها، بارندگی، تالاب ها و مسائل پیرامونی آنها ارائه نمود.

اولویت بر شرب قرار گرفت

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه شهرها و صنعت و کشاورزی، جمهوری اسلامی طبق قانون، اولویت را بر شرب گذاشت سپس صنعت و بعد کشاورزی. در آن زمان این تصور می‌شد که آب در تالاب و باتلاق به هدر می رود. بعدها به علت کمبود آب و بر اساس اولویت‌بندی، سهم آب کشاورزی خیلی کم و حتی قطع شد.

درون سد لتیان پر از رسوب است

وقتی سد زاینده رود پر می‌شد باید آن را باز می‌کردند تا از طرفی باتلاق گاوخونی پر و از طرفی مقداری آب به کشاورزی اختصاص داده شود. بقیه آب هم برای شهر و صنعت باشد و این یک توسعه پایدار بود ولی این کار را انجام ندادند و گفتند اولویت شهر و بعد صنعت است. از طرفی شهر اصفهان به شعاع ۵۰ کیلومتر صنعت درست کرد و باعت کمبود آب شد.

از طرف دیگر حدود ۹ سال است که سد لتیان باز نشده و درون آن پر از رسوب است. مدیریت این سد صحیح نیست باید هر سال آن را باز کنند ولی به علت باز نکردن سد، این رسوب ها تلمبار می‌شود و لجن تشکیل شده و در آینده این سد پر از لجن می شود.

امکان ندارد دریاچه ارومیه احیاء شود

سه دسته تالاب داریم، دسته اول، دریاچه ارومیه است. دیگری دریاچه هامون سیستان و بلوچستان است و بقیه هم دریاچه‌های داخلی هستند. در دریاچه های داخلی اگر آب وجود داشته باشد می‌توانند احیا شوند اما احیای دریاچه هامون دست ما نیست. دریاچه ارومیه نیز امکان ندارد احیا شود.

منبع آب دریاچه ارومیه سه چیز است. بارندگی سطحی خودش، رودها و آب‌های زیرزمینی. متاسفانه برای تامین آب شهرها جلوی رودها را گرفتند. از طرفی با گسترش آب کشاورزی منابع آب زیر زمین کاهش یافت و الان هرچقدر که در این دریاچه آب می‌بندند، از زیر می‌رود.

باید توسعه را کم کنیم

متاسفانه وزارت نیرو با بارش باران اظهار می‌کند که سدها پر شده است در صورتی‌که نباید این موضوع را مطرح کند، چون مردم تصور می کنند با این بارش‌ها مشکل بی‌آبی برطرف شده است.

از یک سو آب نیست و از طرفی جمعیت پر مصرف و پر غذا هم در حال افزایش است ولی مقدار آب ثابت و در حال کاهش است. در گذشته می گفتیم باید کشاورزی، صنعت و شهرها را توسعه دهیم ولی الان باید بگوییم باید توسعه را کم کنیم. دولت باید آب کشاورزی را نصف کند و حتی یک سوم کند و همین طور آب شهر و صنعت را هم نصف کنند تا مردم با مدیریت صحیح در مصرف آب به درستی صرفه جویی کنند.

منتشر شده در دوشنبه 12 تير 1396       کد خبر : 6729
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح