رتبه نظامی ایران در بین قدرت های نظامی جهان

رتبه نظامی ایران در بین قدرت های نظامی جهان

با شروع هر سال جدید میلادی تعداد بسیاری از کاشناسان نظامی، مسئولان و افراد علاقمند دیگر، منتظر ارائه لیست قدرتمندترین ارتش های جهان هستند که از سوی مراجع مختلف منتشر می‌شود. در این زمینه لیستی که توسط موسسه گلوبال فایرپاور منتشر می‌شود بیشتر مورد پذیرش نهادهای مختلف بین‌المللی است.

به گزارش تابناک، از جمله ملاک‌های مورد نظر این موسسه عبارتند از: جمعیت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، تعداد هواپیماها و هلی کوپترها، تعداد تانک‌ها و نفربرها و شرایط جغرافیایی حاکم بر کشور مورد نظر.

در گزارش سال ۲۰۱۷ این مؤسسه ۵۰ عامل برای مقایسه ارتش های جهان با یکدیگر به لحاظ قدرت نظامی در نظر گرفته شده است. بر اساس رده بندی تحلیلی مسائل نظامی در وبگاه «گلوبال فایِرپاوِر» ارتش جمهوری اسلامی ایران بیست و یکمین ارتش قدرتمند جهان به شمار می‌رود.

همچنین در رده بندی این گزارش که شامل ۱۳۳ ارتش برتر جهان است، پیشرفت های نظامی- فنی دولت های کوچک در مقایسه با دولت های بزرگ که پیشرفت نظامی کمتری داشته اند، لحاظ شده است.

در این گزارش ذخایر اتمی نظامی کشورها در نظر گرفته نشده است.

ترتیب ۱۳ کشور در این رده بندی عبارت است از: آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه، انگلیس، ژاپن، ترکیه، آلمان، مصر، ایتالیا، کره جنوبی و پاکستان.

لازم به ذکر است، در حالی ایران رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است که عربستان با تنزل ۳ رده در جایگاه ۲۴ قرار دارد.

گفتنی است، این وبسایت، توانمندی های نظامی کشورها را بر اساس عوامل زیادی از قبیل توانائی های نظامی ارتش در حوزه دریایی، هوائی و زمینی مورد بررسی قرار می دهد.

منتشر شده در سه شنبه 20 تير 1396       کد خبر : 6762
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح